אזרחי ישראל פטורים מחובת הוצאת ויזה לרוב מדינות העולם, אך למרות הודעה ארצות הברית היום (רביעי) על צירוף ישראל למועדון המדינות הפטורות מוויזה, עדיין נותרו כמה מדינות שמחייבות זאת, וחלקן אף דורשות תשלום אגרה. בין המדינות שעדיין דורשות ויזה מתיירים ישראליים: סין, הודו, אוסטרליה, מרוקו, נפאל, וייאטנם, אזרבייג'ן, בחריין, מצרים וירדן.

בחודשים האחרונים, במקביל להתקדמות בתהליך ההצטרפות לתוכנית הפטור מוויזה לארצות הברית, משרד החוץ חתם על כמה הסכמים שיאפשרו לישראלים להיכנס בקלות רבה יותר למדינות נוספות בעולם. בין היתר, הושג הסכם שיאפשר לאזרחי ישראל להיכנס לאנטיגואה וברבודה באיים הקריביים, ואף לאיי סיישל, הסכם זה ייכנס לתוקפו בחודש נובמבר.
הסכם נוסף נחתם עם וייאטנם, שם הכניסה תהיה קלה יותר מהמצב הנוכחי, וישראלים יוכלו לקבל ויזה באופן אלקטרוני ללא צורך להגיע פיזית לשגרירות המדינה. בנוסף, הכניסה לפפואה ניו גיני תתאפשר ללא כל צורך באשרה החל מחודש ינואר, זאת בהמשך להסכמות שהושגו לאחרונה בין שתי המדינות.
ישראל נמצאת בימים אלו בתהליכים נוספים גם עם תאילנד, שם הכניסה חינם לישראלים לתקופה של עד 30 ימים, זמביה וטובאלו.
1 צפייה בגלריה
הודו מקדשי מקדש ויזה אשרת כניסה לארה"ב צ'נאי
הודו מקדשי מקדש ויזה אשרת כניסה לארה"ב צ'נאי
ארה"ב הודיעה על צירוף ישראל לתוכנית הפטור מוויזה
(צילום: shutterstock)

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס להודעת ארצות הברית על צירוף ישראל לתוכנית הפטור, ואמר כי "אנחנו מציינים רגע חשוב ומשמח עבור כל אזרחי ישראל. ישראל התקבלה לתוכנית הפטור מוויזה לארה"ב, סוף סוף אחרי הרבה שנים". לדבריו, "זה יחסוך לכם הרבה זמן, טרחה וכסף. מי שרוצה לבקר בארצות הברית לא יצטרך עוד לחכות חודשים רק כדי לקבל תור. אנחנו עבדנו על כך שנים רבות, ביתר שאת בשנה האחרונה שבה העברנו חקיקה ענפה בכנסת, חקיקה שאפשרה את הבסיס החוקי למהלך הזה.
"ההחלטה הזאת היא עדות נוספת לקשרים החזקים בין ישראל לארה"ב", הוסיף נתניהו, שהודה לנשיא האמריקני ג'ו ביידן "על תמיכתו במהלך שיחזק עוד יותר את הקשרים בין העמים. אני מבקש להודות גם למזכיר המדינה בלינקן על תפקידו החשוב בתהליך זה, לשר מיורקס ולשגריר לשעבר טום ניידס על מאמציו. תודות גם ליועץ לביטחון לאומי צחי הנגבי ולכל אלה שפעלו שנים רבות להביא להישג חשוב זה. ברכות חמות לכם אזרחי ישראל וטיסה נעימה".

שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן אמר כי "כל משרדי הממשלה נרתמו למען השגת פתרון לחסמים. ההחלטה החשובה והמשמחת היא עדות לברית האיתנה ולידידות בין ישראל לארצות הברית". שרת הפנים לשעבר איילת שקד הוסיפה כי "אחרי שנתיים של עבודה קשה, סוף סוף ישראל קיבלה את הפטור".
ארצות הברית הודיעה כאמור מוקדם יותר היום על צירוף ישראל לתוכנית, והשר האמריקני להגנת המולדת, אלחנדרו מיורקס, ומזכיר המדינה אנתוני בלינקן, הצהירו במשותף כי לאחר שישראל עמדה בכל התנאים, הוחלט לצרף אותה באופן רשמי למועדון המדינות הפטורות מוויזה.
ישראל תהיה המדינה ה-41 ברשימה היוקרתית, שכוללת בין השאר את גרמניה, צרפת, בריטניה, סינגפור, אוסטרליה, אוסטריה, דנמרק, פינלנד, יוון, איטליה, יפן, הולנד, ניו זילנד, פולין, נורבגיה, שוויץ, שבדיה ודרום קוריאה. במשך שנים רבות ישראל ביקשה להצטרף לתכנית אך לא עמדה בתנאים. השינוי החל בתקופת הממשלה הקודמת (ממשלת בנט-לפיד), אז הודיע נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שארה"ב תפעל לצרף את ישראל לתוכנית, והיא הוכרזה למעשה כמועמדת רשמית.