צה"ל, המשטרה ושירותי הביטחון מנהלים עדיין מרדף עיקש אחרי איהם נאיף כמאמג'י (35) ומונאדל יעקוב אינפיעאת (26), השניים האחרונים מתוך ששת המחבלים שנמלטו בשבוע שעבר מכלא גלבוע וטרם נתפסו. אתמול החל משעות הצהריים רוכזו כוחות חיפוש גדולים באזור עמק יזרעאל - והם ממשיכים לחפש באזור גם היום. החיפושים מתמקדים גם בצפון השומרון, בשל ההנחה שאחד מבין השניים הצליח לחצות את קו התפר ולהגיע לגדה המערבית.
הסריקות הללו מתנהלות במקביל למאמצים של חמאס והג'יהאד האיסלאמי להתסיס את השטח ביהודה ושומרון כדי להוביל את הפלסטינים לעימותים נרחבים עם כוחות הביטחון, כפי שאירע אחרי תפיסת המחבלים. התחממות נוספת עלולה להתרחש מול חמאס ברצועת עזה, אחרי שאתמול שוגרה רקטה לשדרות - ובתגובה צה"ל תקף מטרות של חמאס ברצועה. שלשום שוגרה רקטה מרצועת עזה לעבר המועצה אזורית אשכול.




7 צפייה בגלריה
סריקות בצפון הארץ אחר שני המחבלים הנמלטים מכלא גלבוע אשר עדיין לא נתפסו
סריקות בצפון הארץ אחר שני המחבלים הנמלטים מכלא גלבוע אשר עדיין לא נתפסו
הסריקות בעמק יזרעאל אתמול
(צילום: אלעד גרשגורן )

7 צפייה בגלריה
חיפושים של יחידת מרעול אחרי שני האסירים שנמלטו
חיפושים של יחידת מרעול אחרי שני האסירים שנמלטו
חיפושים של יחידת מרעול אחרי שני האסירים שטרם נתפסו
7 צפייה בגלריה
חיפושים של יחידת מרעול אחרי שני האסירים שנמלטו
חיפושים של יחידת מרעול אחרי שני האסירים שנמלטו
המשך הסריקות

שר הביטחון בני גנץ התייחס היום למרדף אחר המחבלים הנותרים ואמר כי "נפעל בכל האמצעים בשילוב כוחות, ואני מניח שהם ייתפסו. במקביל למאמץ הזה אנחנו ערוכים ביתר הגזרות. אין לישראל כוונה לפגוע בתושבים הפלסטינים ביהודה ושומרון ובעזה (במהלך החיפושים). אנחנו מנסים לקדם מהלכים לטובת פיתוח היציבות והכלכלה, אבל אם ארגוני הטרור ינסו לנצל את המצב ולפעול על גבם של התושבים הפלסטינים - שרוצים בסך הכל יציבות ופיתוח כלכלי - הם היו הראשונים שמהם נגבה את המחיר".
ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל, אייל בצר, אמר ל-ynet כי "מעולם לא היה היקף כזה של חיפושים בעמק כמו שיש בימים האחרונים. התחושה שלנו היא שיש על מי לסמוך. קיבלתי שיחות מרכזי יישובים ועדכנתי שמחלקת הביטחון שלנו בקשר עם הצבא והמשטרה. שלחו אלינו לסריקות את הכוחות האיכותיים ביותר של מדינת ישראל כדי ללכוד את האסירים. לא הייתה חרדה בקרב התושבים, אלא עירנות. קיבלנו פניות רבות מצעירים בעמק, יוצאי סיירות מובחרות, שביקשו להצטרף לחיפושים – והודעתי שהכל נעשה דרך הצבא והמשטרה".
הרמטכ"ל אביב כוכבי התייחס אתמול להתפתחויות האחרונות בעקבות המצוד אחר המחבלים ואמר כי "זה אירוע שיש לו השפעות אזוריות והקרנה בגזרות נוספות, ואנחנו נערכים לכלל התרחישים. אני מברך על התוצאות עד כה, ונמשיך במאמץ עד שכל מחבל שברח - ייתפס. אלפי לוחמים בשטח, במטה וביחידות המודיעין מנסים לפצח וללכוד המחבלים. אנחנו נעשה את כל הנדרש, בכל הכוח, באמצעות יכולות עומק, טכנולוגיה, מודיעין ואמצעים מיוחדים".

7 צפייה בגלריה
סריקות בצפון הארץ אחר שני המחבלים הנמלטים מכלא גלבוע אשר עדיין לא נתפסו
סריקות בצפון הארץ אחר שני המחבלים הנמלטים מכלא גלבוע אשר עדיין לא נתפסו
סריקות ליליות בעמק יזרעאל
(צילום: אלעד גרשגורן )
7 צפייה בגלריה
עימותים כפר ביתא
עימותים כפר ביתא
חשש מהתחממות. פלסטינים מתעמתים עם צה"ל בכפר ביתא
(צילום: AFP)
החיפושים בצפון השומרון מתנהלים על אף שכל ארבעת המחבלים שנתפסו עד כה אותרו בשטח ישראל. ההערכה שלפחות חלק מהמחבלים הנמלטים חצו לשטחי יהודה ושומרון הייתה קיימת כבר בשבוע שעבר, אך לגבי אחד מהם התחזק החשד בימים האחרונים וישנן אינדיקציות מודיעיניות ברורות לכך שהצליח לחצות את קו התפר דרומה. בצה"ל מעריכים שכעת הוא נמצא באזור מרחב ג'נין, ולכן היחידות המיוחדות בחטמ"ר מנשה נמצאות בכוננות גבוהה. מעצר באזור כזה לא צפוי להיות שקט, בגלל סיוע שכנראה אותו מחבל מקבל בצפון השומרון.
ההערכה היא שקממג'י פועל בנפרד מהמחבל הנוסף שטרם נלכד - מונאדל אינפיעאת. אינפיעאת ישב בכלא הישראלי כבר כנער, לפני עשור. הוא נאסר אז בגין השלכת בקבוק תבערה ושוחרר בחלק השני של עסקת שליט, החלק שבו שוחררו האסירים שלא נחשבו "כבדים". לפני שנתיים נעצר אינפיעאת שוב בגין השתתפות בפעילות טרור, וכמו במקרה של זביידי משפטו עדיין מתנהל.
אינפיעאת, תושב הכפר יעבד, ישב בכלא הישראלי כבר לפני עשור בגין השלכת בקבוק תבערה ושוחרר במסגרת עסקת שליט. הוא נעצר בשנית ב־2019 בגין השתתפות בפעולות טרור, ומשפטו עדיין מתנהל.
7 צפייה בגלריה
ארבעת המחבלים בהארכת המעצר
ארבעת המחבלים בהארכת המעצר
ארבעת המחבלים בהארכת המעצר
(צילום: EPA, AFP)
אתמול, אחרי סריקות אינטנסיביות בעמק יזרעאל בניסיון לאתר את השניים, אותר בסופו של דבר שוהה בלתי חוקי - והם עדיין חופשיים. חמאס והג'יהאד האיסלאמי קראו לערביי ישראל לסייע למחבלים הנמלטים ולהעניק להם מחסה, אך כוחות הביטחון מקווים כי כפי שהיה בימים הקודמים, אזרחים ימשיכו לדווח על תנועות חשודות. הדבר לא פשוט, שכן משפחה ערבית מנצרת שנטען שדיווחה למשטרה על שני המחבלים שנתפסו בעיר קיבלה איומים מתושבי השטחים.
השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, ציין אתמול לטובה את העובדה שהמחבלים לא הצליחו לקבל סיוע משמעותי מערבים ישראלים – ושהללו אף דיווחו עליהם למשטרה: "לצד המחמאות למשטרת ישראל ולכוחות הביטחון על הביצוע המוצלח עד כה, ומבלי להתעלם מהעובדה שהמשימה עדיין לא תמה, ברצוני להודות לאזרחי ישראל הערבים שסייעו בתפיסות המחבלים. במשך ארבעה ימים הסתובבו הנמלטים, מאמינים שימצאו מחסה ועזרה בקרב ערביי ישראל – אך טעות הייתה בידם. בכל מקום שאליו פנו וזוהו, השיבו האזרחים הערבים את פניהם ריקם וחייגו 100. יישר כוח לכל האזרחים האחראיים".
אתמול האריך בית המשפט השלום בנצרת בתשעה ימים את מעצרם של ארבעת המחבלים שנתפסו - זכריא זביידי, יעקוב קאדרי, מוחמד קאסם עארדה ומחמוד עבדאללה עארדה. שני המחבלים הראשונים שנתפסו היו יעקוב מחמוד קאדרי ומחמוד עבדאללה עארדה, אנשי הג'יהאד האיסלאמי. השניים נתפסו ביום שישי בערב על ידי שוטרי סיור באזור הר הקפיצה בנצרת. לפי המשטרה, הם פנו לאזרחים באזור וביקשו מהם מזון ועזרה, ואלה דיווחו על כך. כוחות גדולים הוקפצו לאזור, ובסריקות שערכו במקום אותרו השניים.
לפנות בוקר נלכדו שני נמלטים נוספים - זכריא זביידי מוחמד קאסם עארדה - ביישוב אום אל-גאנם שבהר תבור. השניים נעצרו על ידי אנשי ימ"מ של המחוז הצפוני של המשטרה כשהם מסתתרים תחת עגלות משאית בחניון משאיות במהלך סיור בשטח שנערך לאורך כל הלילה במספר כפרים באזור העמקים. השניים אותרו אחרי שנהג טרקטור דיווח שראה אותם באזור, ובעקבות מעקב מוצלח של יחידת הגששים מרעול.