4 צפייה בגלריה
עידו נתניהו וג'ו ביידן
עידו נתניהו וג'ו ביידן
עידו נתניהו וג'ו ביידן
(צילום: יובל חן, רויטרס/Kevin Lamarque)
האישור הסופי של החוק לביטול עילת הסבירות אתמול (שני) הוביל לסערה רבתי, וגרר שלל תגובות. אחת מהן הייתה של דוברת הבית הלבן קארין ז'אן-פייר, שציינה כי "מצער שהחוק אושר היום ברוב קטן ביותר. אנו מאמינים ששינויים דמוקרטיים גדולים צריכים להתקבל בקונצנזוס". ד"ר עידו נתניהו, אחיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס היום ליחס של האמריקנים כלפי המהפכה המשפטית, ואמר כי "הם משתמשים בעניין של הרפורמה כתירוץ, הממשל הדמוקרטי מאוד לא שמח שעלתה ממשלת ימין והוא רוצה להחליש את הממשלה הנוכחית".
בריאיון לכאן רשת ב', אמר אחיו של ראש הממשלה כי "יש לממשל כל מיני תכניות בקשר לאיראן וזה ממש לא טוב לו שביבי נמצא שם. כל ממשל דמוקרטי שהיה תמיד פעל נגד ממשל ימני נחוש". לדבריו, "המבחן העליון של ראש ממשלה ישראלי זה היכולת לתמרן ובאיזשהו אופן להתנגד ללחצים האמריקניים".
4 צפייה בגלריה
קארין ז'אן פייר תדרוך עיתונאים הבית הלבן וושינגטון ארה"ב
קארין ז'אן פייר תדרוך עיתונאים הבית הלבן וושינגטון ארה"ב
"שינויים דמוקרטיים גדולים צריכים להתקבל בקונצזנוס". דוברת הבית הלבן קארין ז'אן פייר
(צילום: רויטרס/Evelyn Hockstein)
לדבריו, "זה לא ביידן, זה הממשל הדמוקרטי. יש להם מדיניות משלהם שהם רוצים ליישם אותה במזרח התיכון. בהתחלה זה היה בקשר לנושא של הפלסטינים והסכמי אוסלו ואחרי זה ההתנתקות, ועכשיו כמובן הרבה מאוד שנים בנושא איראן.פה יש ממשל ישראלי ימני וזה גם כולל את ביבי והם מעוניינים להחליש את הממשל הזה, הם עושים את זה כל הזמן".
נתניהו ציין כי האמריקנים "יותר בקיאים ויודעים על משפט אזרחי ומינהל אזרחי ואצלנו יש בורות מוחלטת בעניין הזה. אני לא מדבר על ביידן, אני לא יודע מבחינה מנטלית באיזה מצב הוא". הוא הוסיף כי "הם יודעים טוב מאוד מהן המגבלות של בית משפט עליון, איך פרלמנט מתנהג, איזה תוקף יש להכרעות של הקונגרס ואיזה תוקף יש להחלטות של ממשלה".
-אז למה לא מזמינים אותו לבית הלבן? "כי הם רוצים ומקווים שהממשלה הזו תיפול, אז הם מנסים להפעיל לחצים. זו לא פעם ראשונה. קלינטון ניסה באופן פעיל שביבי לא ייבחר. אובמה גם ניסה באופן פעיל ואפילו הזרים כספים לאופוזיציה כדי שביבי לא ייבחר".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו וברק אובמה
בנימין נתניהו וברק אובמה
אובמה ונתניהו. "הוא הזרים כספים לאופוזיציה כדי שביבי לא ייבחר"
(צילום: ap)
דוברת הבית הלבן ז'אן פייר גם הביעה אתמול מידה מסוימת של אופטימיות, כשציינה כי "אנחנו מבינים ששיחות נמשכות וכנראה ימשיכו במהלך השבועות והחודשים הבאים כדי לגבש פשרה רחבה יותר, גם בזמן שהכנסת תהיה בפגרה. ארה"ב תמשיך לתמוך במאמצים של הנשיא הרצוג ושל מנהיגים ישראלים נוספים".
הליגה נגד השמצה (ADL) התייחסה אף היא לקידום החקיקה. בהודעה שמסרה נכתב כי "אנו מאוכזבים מאוד מכך שממשלת ישראל העבירה את החוק לביטול עילת הסבירות השנוי במחלוקת, כשלא נענתה לקריאת הנשיא הרצוג ואחרים להגיע לפשרה שבסיסה קונצנזוס חברתי רחב. הכישלון להגיע לפשרה הוביל לפילוג חסר תקדים בחברה הישראלית, המאיים הן על הלכידות החברתית של ישראל, הן על כלכלתה והן, לדברי מומחים, על מוכנותה אל מול כשירותה הביטחונית".
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה בירושלים
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה בירושלים
ישיבת ממשלה, החודש. ביידן הגדיר את הממשלה הזו כקיצונית ביותר שהוא אי פעם ראה
(צילום: מארק ישראל סלם)
ביידן, נזכיר, הביע לכל אורך החודשים האחרונים את הסתייגותו מחקיקה חד-צדדית וקרא להסכמה רחבה, תוך שהוא מביע לעתים גם מסרים חריפים למדי נגד ממשלתו של נתניהו, אותה כינה הקיצונית ביותר שאי-פעם ראה.
אמש, רגע לפני תחילת ההצבעות בכנסת, ביידן הפציר בישראל שלא למהר בקידום המהפכה המשפטית, שאותה הגדיר כ"מפלגת", על רקע האתגרים הנוספים שמולם ניצבת ישראל. לדברי ביידן, "מנהיגי ישראל לא צריכים למהר ולרוץ קדימה עם זה, זה לא הגיוני. הם צריכים להתמקד באחדות ובמציאת קונצנזוס". ביידן הוסיף כי "מנקודת המבט של ידידי ישראל בבית הלבן, זה נראה שהרפורמה המשפטית המוצעת הופכת ליותר ויותר מפלגת, ולא להפך".
לאחר שיחתו עם נתניהו, הראשונה זה ארבעה חודשים, שוחח ביידן עם פרשן ה"ניו יורק טיימס" תומאס פרידמן, והבהיר לו כי המסר שהעביר לנתניהו הוא - "לעצור את החקיקה עכשיו". אמש, במאמר חדש שפרסם פרידמן - למעשה מכתב פתוח לביידן - הוא השווה את המצב בישראל לזה שהיה במלחמת יום הכיפורים וכתב כי "רק נשיא ארצות הברית יכול להציל את ישראל".