מאות אימהות ללוחמים, בהן גלית ולדמן, אמא לשני לוחמים שאחד מהם, רס"ן אריאל בן משה ז"ל, נהרג בקרב ברעים, וח"כ אפרת רייטן שבנה לוחם ונמצא כעת בעזה, פנו במכתב פתוח לשרי הממשלה ובו הן מבקשות שלא יעבירו את חוק הפטור מגיוס.
3 צפייה בגלריה
 גלית וולדמן
 גלית וולדמן
גלית ולדמן ובנה אריאל שנפל ב-7 באוקטובר
במכתב שכתבו האימהות מתנועת "אמהות בחזית" הן פונות לנציגי הממשלה ומסבירות כי נושא הגיוס והנשיאה בנטל נחוץ בתקופה הזו: "הגיוס והנשיאה בנטל השירות הצבאי הינם מהנושאים המורכבים והרגישים ביותר עמם מתמודדת החברה בישראל. ביתר שאת בעת הזו, שעת מלחמה קשה, בה התייצבו רבים לשרת את המדינה – תוך הקרבה וחירוף נפש ולצערנו הרב, גם תוך אבדות כבדות ופציעות קשות, בגוף ובנפש", הן כותבות. "המורכבות גדולה עשרות מונים, לאור הפערים המשמעותיים בסדרי-הכוחות בצה"ל, בהתייחס למציאות הביטחונית ולדברי הרמטכ"ל ובכירים במערכת הביטחון בנוגע לצורך המהותי והמיידי בגיוס רחב היקף".
לדבריהן, הצעת החוק אינה נותנת מענה לצרכיה של מדינת ישראל: "הינכם עומדים בפני החלטה גורלית, אשר תשפיע על גורלו של צה"ל כצבא העם, על חוסנה של החברה והרוח הישראלית, ועל עתידה הביטחוני, הכלכלי והחברתי של מדינת ישראל. ההצעה כפי שפורסמה כעת אינה נותנת מענה לצורך הקיומי של מדינת ישראל להגן על עצמה, ושל החברה הישראלית להתקיים בהתאם לערך השוויון. מי שירימו ידם בעד ההצעה, כאילו הרימו ידם נגד הצבא ונגד כל הורה ששלח את ילדיו לשדה הקרב. מתווה אשר לא יעמוד בעקרון השוויון ממילא סותר את עקרונות הדין, וייזכר לעולם ככישלון וכהחמצת ההזדמנות לתיקון היסטורי".
3 צפייה בגלריה
הפגנות בעד ונגד גיוס חרדים
הפגנות בעד ונגד גיוס חרדים
הפגנות בעד ונגד גיוס חרדים
(צילום: דוברות המשטרה, דובר צה"ל, EPA/ABIR SULTAN)
האימהות מבקשות שיזכרו כיצד הלוחמים ובני משפחותיהם מחרפים את נפשם בשביל המדינה. "שמרו בראשכם ובנפשכם את כל אותם הלוחמים, את אלפי הפצועים, את האימהות והאבות המודאגים, שאין להם יום ולילה. זכרו את הערכים עליהם מושתת צה"ל, צבא העם – הציונות, אהבת המולדת, הנאמנות למדינה, הרעות והממלכתיות. נהגו באחריות כלפי עם ישראל והחברה הישראלית, כלפי עתידה של מדינת ישראל וחוסנה הביטחוני, הכלכלי והחברתי".
"יחד ננצח זו לא סיסמה, זו עשייה. יחד בעבודה קשה בסחיבת העגלה שהיא בניית המדינה, כולנו יחד, מדתי ועד חילוני", הוסיפה ולדמן.
בינתיים, עשרות מפגינים מחו הבוקר מול ישיבת סלבודקה בבני ברק במחאה על הפטור מגיוס שניתן לתלמידים במסגרת החוק, וכינו את החוק "מתווה השתמטות מביש". המפגינים הניחו על הרצפה נרות נשמה בצורת המספר 596, כמספר חללי צה"ל שנפלו מאז פרוץ המלחמה, והניפו שלט: "דמי בנינו זועקים". סמוך לשעה 11:00 בבוקר החלה גם הפגנה מחוץ לכנסת, שאליה הגיעו פעילי "אחים לנשק" כשהם מצוידים במיצג של טנק ובחמורים.


"חוק ההשתמטות ניתן למגזר החרדי כדמי שתיקה"

יו״ר סיעת העבודה ח"כ רייטן, מיוזמות המכתב, אמרה כי: "ממשלה שמרימה יד בעד חוק אי גיוס זה במהלך המלחמה, פוגעת באינטרסים הלאומיים והקיומים של ישראל וכמוה כסטירת לחי לחיילים המחרפים נפשם, ולנו כהורים באופן אישי. לחוק הפסול הזה השלכות קשות על עתידה הביטחוני, כלכלי וחברתי של מדינת ישראל. יחד עם עוד אלפי אימהות נתנגד באופן נחרץ ובלתי מתפשר לקידומו, ולהטלת הנטל אך ורק על ילדינו באופן לא שוויוני".
"חוק ההשתמטות ניתן למגזר החרדי כדמי שתיקה על הישארותם בממשלה", אומרת עו"ד איילת השחר-סיידוף, אמא ללוחם ומייסדת וראש תנועת "אימהות בחזית". "אם החוק הזה עובר היום, אנחנו מבינות שממשלת ישראל אשר הביאה עלינו את החורבן והמלחמה סוחרת בדמים של חיילי וחיילות צה"ל בשביל הישרדות פוליטית קטנה. רק חוק שירות שווה לכולם יהווה בשורה אמיתית לעם ולצה"ל".
3 צפייה בגלריה
ועידת הנשים של המדינה
ועידת הנשים של המדינה
ח"כ רייטן. "לחוק הפסול הזה השלכות קשות על עתידה של ישראל"
(צילום: יאיר שגיא)
הסערה סביב חוק הפטור מגיוס החלה ביום ראשון בעקבות הפרסום ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" של טיוטת החוק, שאמנם מצהירה על כוונה להגדיל את שיעור המתגייסים בקרב החרדים - אך בפועל תסדיר את הענקת הפטור לתלמידי הישיבות, ולא כוללת יעדי "מכסות" או סנקציות ברורות.
טיוטת החוק המוצעת נכללת בהצעת ההחלטה שאמורה להיות מועלת להצבעה היום בממשלה, שמטרתה המרכזית היא להאריך את הוראת השעה של הממשלה - שהורתה לשר הביטחון להימנע מאכיפת החובה לגייס תלמידי ישיבות, חרף פקיעת חוק הגיוס הקודם ביולי אשתקד. אותה הוראת שעה מסתיימת בסוף החודש הנוכחי, כלומר בעוד ימים אחדים, ובלי החלטה חדשה תיאלץ הממשלה לגייס את תלמידי הישיבות. בבג"ץ תלויות עתירות נגד ההחלטה הזו, ונגד המשך העברת תקציבי "תמיכה" בישיבות.
אינפו אינפוגרפיקה חוק הגיוס לוח זמנים גיוס צה"ל חרדים הצעת חוק לו"ז
במה שנראה כמו ניסיון לשכנע את בג"ץ להסכים לדחיית הפטור הזמני מגיוס חרדים, אף שאין חוק שמאפשר זאת, בהצעת ההחלטה נכלל לוח זמנים לקידום חוק גיוס חדש: היא קוראת להגיש לאתר החקיקה הממשלתי תזכיר חוק עד 21 באפריל, ולאשר אותו בממשלה עד 19 במאי. הנוסח לפי ההצעה יונח על שולחן הכנסת עד 29 ביוני, ימים ספורים לפני המועד האחרון שהממשלה ביקשה מבג"ץ להמשיך בו את המצב הקיים באשר לאי-אכיפת גיוס החרדים.
אם הלו"ז הזה אכן ימומש, סביר להניח שהליך החקיקה של החוק החדש שיובא לא יושלם לפני כנס החורף הבא, שיחל בסוף חודש אוקטובר. לפיכך, בצה"ל ייאלצו להמשיך להתבסס במלחמה הנוכחית על משרתי מילואים, מה שיגדיל את הנטל על המשרתים הקיימים וגם יעלה למדינה הרבה מאוד כסף. בצה"ל, נזכיר, קוראים לתוספת משמעותית של לוחמים, בסדיר ובמילואים, בשל הנטל הרב על הלוחמים שפועלים בשלל חזיתות - לצד נפילתם ופציעתם של חיילים רבים בקרבות.