גבירותיי ורבותיי, השלום הגיע! ובכן, לפחות לפיסת אדמה קטנה ורחוקה בחוג הארקטי: דנמרק וקנדה הכריזו היום (שלישי) כי הגיעו להסדר על חלוקתו של האי האנס, אי ארקטי קטן ולא מיושב שהוויכוח על הבעלות עליו נמשך כבר יותר מ-50 שנה. זהו אמנם צעד סמלי בעיקרו, אבל בהתחשב במתיחות שצצה לא פעם בין המדינות התובעות בעלות על שטחים באזור הארקטי, בכלל זה בין מדינות ידידות, תומכיו מקווים שהוא ישמש דוגמה יפה לפתרון סכסוכים שם בעתיד.
4 צפייה בגלריה
 אי האי האנס הסכם חלוקה בין דנמרק ל קנדה
 אי האי האנס הסכם חלוקה בין דנמרק ל קנדה
האי האנס. המשלחת הראשונה הגיעה ב-1853
דנמרק וקנדה חברות שתיהן בברית הצפון-אטלנטית (נאט"ו), ולאורך השנים הוויכוח ביניהן על השליטה באי האנס התנהל בעיקרו באווירה טובה. האי שוכן ממש באמצע הדרך בין גרינלנד, שהיא טריטוריה אוטונומית למחצה השייכת לממלכת דנמרק, לבין האי אלזמיר, השייך לקנדה, והעובדה שהוא נמצא במרחק שווה משני השטחים הותירה את הוויכוח בנוגע לריבונות עליו בלתי פתור מאז 1971. היום הגיע הוויכוח הזה לקצו: משרד החוץ של דנמרק פרסם הבוקר כי הסכם הושג בין הצדדים, ובמסגרתו נקבע כי שטח האי, המתפרס על פני 1.2 קמ"ר, יחולק לשני חלקים כמעט שווים.
האי האנס נקרא על שמו של מגלה הארצות האנס הנדריק מגרינלנד, שהשתתף במשלחת הראשונה שהגיעה לאי, ב-1853. בשפה המקומית בגרינלנד נקרא האי טרטופלוק, שם שתרגומו הוא "צורת כליה", בשל הדמיון לכאורה בין צורתו הגיאוגרפית לצורתן של הכליות בגוף האדם. עד לפגישה שנערכה בין נציגי קנדה ודנמרק ב-1971 כדי לדון בהסדרה נרחבת יותר של הגבולות הימיים ביניהן לא ידע שום צד שהצד השני תובע בעלות על האי הזה.
4 צפייה בגלריה
ג'סטין טרודו מודיע על שני האזרחים הקנדים מסין
ג'סטין טרודו מודיע על שני האזרחים הקנדים מסין
ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו. הפרלמנט יצטרך לאשר
(צילום: AP)
באי האנס אין מינרלים או כל משאב טבע יקר אחר שיוכל לעניין את כובשיו, אבל מאז שנות ה-80 התפתח בין קנדה לדנמרק ויכוח משעשע-משהו על השליטה בו, וה"עימות" בין השתיים זכה לכינוי "מלחמת הוויסקי": בזה אחר זה ביקרו באי נציגים רשמיים, מדענים וחיילים משתי המדינות, ובכל פעם הם הסירו את דגלו של הצד היריב – והניפו את דגל ארצם. היריבות הפכה גם למסורת חביבה שבמסגרתה נוהגים המבקרים להשאיר באי בקבוק של וויסקי קנדי או שנפס דני, כדי שהצד השני ייתקל בו בביקור הבא.

פתק מהשר ומלחמת פרסומות בגוגל

את מסורת תקיעת הדגלים והשארת המשקאות החריפים החל השר הדני לענייני גרינלנד, שב-1984 במהלך ביקור באי הניף בו את דגל ארצו, קבר בקבוק של שנפס דני, והשאיר פתק שבו נכתב: "ברוכים הבאים לאי דני". הקנדים לא נותרו חייבים: בתגובה למעשי השר הם החליפו את הדגל הדני בדגל ארצם והשאירו על האי בקבוק ברנדי קנדי. גם מסעות תעמולה הושקעו במאבק, וב-2005 קנו שני הצדדים פרסומות בגוגל, ובהן קידמו את תביעת הריבונות שלהם על האי האנס.
4 צפייה בגלריה
ראש ממשלת דנמרק מטה פרדריקסן
ראש ממשלת דנמרק מטה פרדריקסן
מטה פרדריקסן, ראש ממשלת דנמרק. סוף ל"נסכים שלא להסכים"
(צילום: EPA)
ב-2018 החליטו קנדה ודנמרק להקים צוות עבודה משותף כדי ליישב אחת ולתמיד את הוויכוח, וכבר במעשה הזה הן שמו קץ לעשרות שנים של מדיניות "נסכים שלא להסכים". ההסכם שהושג כעת ייחתם רשמית על-ידי שרי החוץ של שתי המדינות אחרי שיקבל את אישור הפרלמנט הקנדי והפרלמנט הדני. מרגע שההסכם יאושר, קנדה ודנמרק יחלקו גבול ימי באורך של 3,882 קילומטרים – מים לינקולן שבצפון עד לים לברדור שבדרום. זהו הגבול הימי הארוך בעולם.
יש הרואים בהסדר שהושג בנוגע לאי האנס עוד סימן להידוק השורות בקרב מדינות נאט"ו השוכנות בצפון אירופה ובצפון אמריקה, על רקע הפלישה הרוסית לאוקראינה שהגבירה גם את המתיחות סביבן, אחרי עשרות שנים של שקט. בימים אלה, נזכיר, מבקשות שבדיה ופינלנד להצטרף לברית הצפון-אטלנטית. למוסקבה, מצדה, יש כמו למדינות אחרות תביעות טריטוריאליות על שטחים ומשאבים באזור הארקטי.
"ההסכם בין דנמרק לקנדה הוא באמת איתות לשאר הגורמים שיש להם אינטרסים בצפון כדור הארץ – סימן לכך שזו הדרך לעשות את זה", אומר סורן נורבי, היסטוריון צבאי מדנמרק. "האם זה ריאלי כשרוסיה מעורבת בעניין? את זה אני כבר לא יודע".