שבועיים אחרי שראש הממשלה נפתלי בנט השיק את תוכנית המאבק בפשיעה בחברה הערבית, ולאחר שמתחילת השנה נרצחו 75 בני אדם בחברה הערבית - אמר היום (שלישי) ראש השב"כ לשעבר יעקב פרי בריאיון לאולפן ynet כי אמנם הפעלת השב"כ לשם אותו מאבק "לא מקובל ולפי החוק אסור לו לטפל בעניינים פליליים, אבל מהצד השני אנו רואים שהאלימות בחברה הערבית הפכה להיות נגע יומיומי, מכת מדינה".
פרי סבור "שצריך למצוא את השילוב של שב"כ עם היכולות המודיעיניות שלו לשם סיוע למשטרה על-מנת לנסות ולהפחית את הנגע".
-אבל הבעיה היא שראינו מה קרה בפרעות לפני שלושה חודשים. עד ששב"כ לא נכנס לתמונה - הרוחות לא נרגעו. המשטרה לא הייתה מסוגלת להתמודד. יש פה איום ביטחוני "נכון, הוא שאמרתי. צריך קודם כל להגדיר את האלימות בחברה הערבית כפשע ביטחוני, כחתירה תחת שורשי קיומה של החברה בישראל - ואז שב"כ יוכל להיכנס. אני חושב שבכל מקרה, בגלל ההיקף, יצטרכו לעשות מן שילוב בין משטרת ישראל לבין שב"כ. אני חושב שזה אפשרי ואני משוכנע בכך שזה נחוץ". פרי המשיך ואמר כי יש לבצע שינוי בחקיקה ולטפל בבעיה "שרובה אמנם מתמקד במגזר הערבי, אבל היא בהחלט יכולה לזלוג גם לחברה היהודית. ראינו שחפים מפשע נפגעים מירי, ולכן צריך לשנות את החקיקה ולהכניס את שב"כ למשימה הזו".
-מה יש לשב"כ שאין למשטרה ביכולת להתמודד מול הפשע הזה? "אני חושב שיש לו את היכולות המודיעיניות, הכלים המודיעיניים, הטכנולוגיה ותורות העבודה. שב"כ מתרכז מאז הקמתו באיסוף מודיעיני על מחתרות, על מחבלים, על מזימות שהן קצת יותר מתוחכמות מאשר פושעים רגילים, והוא פיתח יכולות מודיעיניות שאת רובן אין למשטרה - לא מבחינת כלים ולא מבחינת ידע; ואני חושב ששב"כ בהחלט יכול לתרום. אנחנו יכולים גם לקחת דוגמה מארה"ב: ה-FBI מטפל גם בנושאי ריגול, גם בנושאי פשע מאורגן ופלילי והוא עושה את עבודתו נאמנה. אפשר בהחלט בעניין הזה לחקות את ארה"ב".
-אתה חושב שניתן לחסל את כמויות הנשק האלה? "זה אף פעם לא הרמטי. לא במודיעין ולא באיסוף מודיעיני, אבל אני חושב שאפשר להתגבר על הבעיה, לצמצם אותה ובעיקר להרתיע. רחובות בערים ערביות הפכו ממש להיות המערב הפרוע ואני חושב שאפשר וצריך לשים לזה קץ".

האלימות בחברה הערבית: ירי רודף ירי

בסוף השבוע נרצחה לורין תפאל (28) ברמלה. הרצח הזה הוא השני בתוך 12 ימים בחברה הערבית. במקרה הקודם נרצח מקורבו של שר המשפטים גדעון סער, סאהר איסמעיל מהכפר ראמה, שנורה למוות כשהיה בדרך לעבודתו כיועץ של שרת החינוך.
יום קודם לרצח ברמלה, בכפר בענה שבגליל, נורה צעיר בשנות ה-30 לחייו ונפצע באורח קשה. בתיעוד הירי נראים שני רעולים פנים שיורים בו מטווח אפס. הוא פונה למרכז הרפואי לגליל בנהריה. כמה שעות לאחר מכן נורו שני אנשים בכפר קאסם, אחד מהם במצב קשה והשני בינוני. השניים פונו לבית החולים בילינסון בפתח תקווה. לפי הדיווחים, הירי בוצע בזמן קטטה.
במקרה אחר באותו יום נורו שני בני אדם בג'דיידה-מכר, אחד מהם נפצע באורח אנוש והשני באורח בינוני. שעות קודם לכן, בלילה, נורו יריות לעבר בית בכפר ברא, ולא היו נפגעים.
חמישה ימים קודם לכן תועד ירי בדבוריה, שבו נפצעו שני צעירים באורח בינוני וקל. במקרה נוסף, שני רעולי פנים ירו יותר מ-70 כדורים לעבר בית בכפר ג'ת שבמשולש. במהלך הירי, אחד מהם אף החליף מחסנית. לא דווח על נפגעים או עצורים בתקרית.לפני שבוע, אחמד לוטפי וואווה, תושב קלנסווה כבן 50, נפצע באורח קשה כשנפגע בראשו מכדור תועה בזמן ששוחח עם חבריו. הוא הועבר לבית החולים בילינסון בפתח תקווה. בנו אמר בכאב כי "המצב הזה הוא אינדיקציה מסוכנת למצב בחברה שלנו".
לפני כשבועיים נורו יריות רבות לעבר בית בכפר כנא וגם נפתחה אש לעבר ביתו של ראש מועצת עין קניה, ורכבו הוצת על-ידי רעולי פנים. ביפו התפוצצה מכונית ואדם אחד נפצע באורח בינוני. מקרי ירי נוספים אירעו לאחרונה בשפרעם, בעילוט, בחיפה, במזרח ירושלים, בלקייה ובטירה.