2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
תתפזר הערב. הכנסת ה-24
(צילום: AFP)
מליאת הכנסת אישרה בצהריים (רביעי) בקריאה ראשונה את הצעת חוק התפזרות הכנסת ה-24 ומימון מפלגות, ברוב של 74 חברי כנסת שתמכו מול חמישה שהתנגדו. כעת ההצעה תעבור לוועדת הכנסת לקריאה שלישית שמצריכה רוב של 61, ושם יוכרע גם מועד הבחירות - 25 באוקטובר כפי שרוצה האופוזיציה או 1 בנובמבר לבקשת הקואליציה.
שר האוצר אביגדור ליברמן החליט שמפלגתו תתנגד לקידום הבחירות במחאה על עיכוב חוק המטרו - ובשל פיצוץ המגעים הופסקו הדיונים במליאה. ליברמן הודיע כי "בכוונתנו להגיש מאות הסתייגויות על חוק פיזור הכנסת והאבסורד שנקרא 'הגדלת מימון המפלגות' לפני העברתם הסופית, ולעשות כל מאמץ בכדי להעביר את חוק המטרו שבא להתמודד בצורה המשמעותית ביותר עם בעיות הפקקים, ובד בבד לתת מענה לאתגרי הדיור והתעסוקה במדינת ישראל". עוד ציין כי "ברגעים אלו אני מצפה, לפחות מכל חבריי בקואליציה, לשים את כל השיקולים הפוליטיים בצד ולפעול אך ורק לטובת האינטרס הלאומי".
2 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה
ישיבת הממשלה
מתכוון לעכב את פיזור הכנסת בגלל חוק המטרו. שר האוצר ליברמן
(צילום: יואב דודקביץ')
אתמול התעוררה מהומה בקואליציה שמתחה ביקורת קשה על האופן שבו התנהל המשא ומתן מול האופוזיציה. הביקורת הגיעה לאחר שחוק הדגל של שרת התחבורה מרב מיכאלי בעניין קידום המטרו – אחד הפרויקטים הגדולים והיקרים בממשלה הנוכחית – נשאר מחוץ להסכמות ולא יקודם, ומנגד התקבלה דרישת הליכוד להגדלת מימון המפלגות.
בעקבות אי-ההסכמות והוויכוחים בוועדת הכנסת, ואחרי דרישת מפלגת העבודה וישראל ביתנו, הוחלט לקדם את פיזור הכנסת ללא העלאת מימון המפלגות. דרישת הליכוד, שהתקבלה, הייתה שמימון המפלגות יגדל ל-1.66 מיליון שקלים לכל חבר כנסת, במקום 1.4 מיליון כיום. המשמעות: עלות נוספת של כ-31.2 מיליון שקל לבחירות, ובסך הכול כ-200 מיליון שקלים עבור מימון מפלגות בלבד.
לבסוף הוחלט שיו"ר הוועדה הציבורית לקביעת מימון הבחירות, השופטת בדימוס איילה פרוקצ'יה, היא שתבחן זאת ביממה הקרובה ותגבש את דעתה - ולא הח"כים באמצעות חקיקה. כך או כך, הוסכם בכנסת שהחלטתה של פרוקצ'יה תהיה מקובלת על כל הצדדים.