4 צפייה בגלריה
מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה יורש העצר של סעודיה מוחמד בן סלמאן
מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה יורש העצר של סעודיה מוחמד בן סלמאן
סעודיה מאשימה את חיזבאללה בהשתלטות על לבנון. נסראללה ובן סלמאן
(צילום: רויטרס)
סעודיה הודיעה אמש (שישי) על גירוש השגריר הלבנוני בממלכה בעקבות סערה שהתפתחה סביב הצהרותיו של שר ההסברה של לבנון. בשבוע האחרון נפוצו ברשתות החברתיות ובכלי התקשורת המובילים בלבנון ובעולם הערבי ציטוטים של שר ההסברה הלבנוני ג'ורג' קרדאחי, שהאשים את סעודיה ואיחוד האמירויות בפגיעה בתימן – ויצא נגד המבצע הצבאי שלהן נגד המורדים החות'ים שנתמכים על-ידי איראן. על החות'ים אמר השר הלבנוני כי הם נמצאים בעמדה של "הגנה עצמית", בעוד בפועל גם הם תוקפים ערים ויעדים בשטח סעודיה.

לבנון במשבר - כתבות נוספות

אמש דיווחה סוכנות הידיעות הרשמית של סעודיה כי הממלכה החליטה להחזיר את שגרירה בלבנון להתייעצויות – ובמקביל הודיעה לשגריר הלבנוני כי עליו לעזוב את ריאד בתוך 48 שעות. החלטה משמעותית נוספת שהתקבלה היא הפסקה מוחלטת של הייבוא מלבנון לסעודיה "במטרה לשמור על ביטחון הממלכה ועַמה", כפי שנכתב. הסעודים קבעו עוד כי "לנוכח ההחמרה בחוסר היציבות והמצב הביטחוני בלבנון", אזרחי סעודיה לא יוכלו מעתה לנסוע אל ארץ הארזים.
4 צפייה בגלריה
שר ההסברה הלבנוני ג'ורג' אל קרדאחי
שר ההסברה הלבנוני ג'ורג' אל קרדאחי
הכעיס את מדינות ערב. שר ההסברה קרדאחי
(צילום: AP)
"ההצהרות הללו הן פרק חדש של בעמדות המגונות שמשמיעים בכירים בלבנון נגד הממלכה ומדיניותה", אמרו הסעודים. "הדבר מתווסף לכך שלבנון אינה נוקטת צעדים שהממלכה דרשה ממנה כדי לעצור את הברחת הסמים מלבנון לשטחה באמצעות הסחורה המיוצאת אליה – בנוסף להשתלטות של חיזבאללה הטרוריסטי על המעברים, וההימנעות מהטלת עונשים על המעורבים בפשעים שפוגעים בעם הסעודי".
סוגיית הברחות הסמים מלבנון לסעודיה, הברחות שנעשות תוך ניצול מכולות הנושאות סחורה מיובאת מלבנון, היא בעיה שאיתה מתמודדת סעודיה זה כמה שנים. בסעודיה טוענים כי לבנון אינה עושה די כדי למנוע את ההברחות, ונראה כי מבחינתם הצהרת שר ההסברה הלבנוני הייתה הקש ששבר את גב הגמל. היבט חשוב בהודעת הסעודים אמש היא הדגשתם כי אחת הסיבות לצעדיה החריפים של ריאד היא השתלטות חיזבאללה על לבנון.
4 צפייה בגלריה
סעודיה תפיסת משלוח סמים במשלוח פירות ו ירקות מ לבנון חשד ב חיזבאללה
סעודיה תפיסת משלוח סמים במשלוח פירות ו ירקות מ לבנון חשד ב חיזבאללה
סמים שהוחבאו בתוך משלוח רימונים מלבנון לסעודיה
בשבוע האחרון התנערו בלבנון מדבריו של שר ההסברה, ובין הדוחים אותם היו הנשיא מישל עאון ומשרד החוץ של המדינה. ראש הממשלה הטרי נג'יב מיקאתי אמר כי הוא עורך שיחות בהולות כדי "להקל את המשבר" מול הסעודים ולהפיג את חששותיהם. מיקאתי, שהקים את הממשלה החדשה לפני כחודש וחצי אחרי 13 חודשים שבהם לא הייתה בלבנון ממשלה קבועה, אמר כי דבריו של שר ההסברה אינם מייצגים את עמדות הממשלה, ודיבר על "הקשר החם" בין לבנון למדינות המפרץ. "אנו מתנגדים נחרצות לכל מה שיפגע ביחסים עם סעודיה", אמר מיקאתי אמש, וקרא למדינות ערב להתערב ולסייע לו לפתור את המשבר. מיקאתי פנה גם לשר שסיבך את ארץ הארזים עם הסעודים וקרא לו "להציב את האינטרס הלאומי בראש סדר העדיפויות – ולקבל את ההחלטה הנכונה", שהיא שיקום היחסים עם סעודיה. מי שניצבו לימינו של השר היו כצפוי אנשי חיזבאללה.
סעודיה אינה לבדה בעימות עם לבנון: בתוך שעות מרגע ההודעה הסעודית הודיעו גם שלוש מבעלות בריתה של ריאד במפרץ, בחריין, כוויית ואיחוד האמירויות, כי הן נוקטות צעדים דומים לאלה של סעודיה, מגרשות את שגרירי לבנון ומחזירות את שגריריהן שלהן מביירות להתייעצויות.
4 צפייה בגלריה
ראש ממשלת לבנון המיועד נג'יב מיקאתי
ראש ממשלת לבנון המיועד נג'יב מיקאתי
קרא למדינות ערב להתערב במשבר. ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי
(צילום: רויטרס)
בתוך כך, סעודיה הודיעה כי תגדיר מעתה את הארגון הלבנוני "אל-קרד אל-חסן", המציג את עצמו כ"ארגון צדקה", כארגון טרור בשל קשריו לחיזבאללה, שכבר הוכרז כארגון טרור בממלכה. לפי ריאד, הארגון משמש כמוסד פיננסי לכל דבר הפועל בשירות חיזבאללה. סעודיה הוסיפה כי כל נכסיו של "אל-קרד אל-חסן" בשטחה יוקפאו, מפני שהם משרתים את ארגון הטרור השיעי גם בהיבט הצבאי, וכי יינקטו צעדים מנהליים נגד אנשים הקשורים אליו. "הממלכה תמשיך להילחם בפעילות הטרור של חיזבאללה, ותמשיך בתיאום עם מדינות נוספות במטרה לפגוע במקורות המימון של חיזבאללה", נמסר.
חיזבאללה גינה את ההכרזה על "אל-קרד אל-חסן" כארגון טרור, ואמר כי מדובר ב"תוקפנות נגד לבנון והתערבות בענייניה הפנימיים". לדבריו זהו "ניסיון לרצות את הממשל האמריקני ולשרת את האינטרס של ישראל". לפי הארגון, "ההחלטה לא תקדם ולא תעכב את פעילות המוסד ההומניטרי הזה, שמשרת את העניים והנזקקים ואת כל העם הלבנוני".
פורסם לראשונה: 22:54, 29.10.21