הרשויות ברוסיה הגישו היום (א') כתב אישום נגד שני בכירים בבית הדין הבינלאומי בהאג, שהוציאו בתחילת השנה צו מעצר בינלאומי נגד הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין בגין הזוועות המתחוללות באוקראינה. זהו צעד חריג ביותר, והוא בא אחרי שבסוף השבוע כבר הודיעה מוסקבה כי הוסיפה את אחד מהשניים, התובע של בית הדין קארים חאן, לרשימת המבוקשים שלה.
6 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ו תובע בית הדין הבינלאומי ב האג קארים חאן
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ו תובע בית הדין הבינלאומי ב האג קארים חאן
פוטין והתובע חאן. העונש: עד 12 שנות מאסר
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
בית הדין הפלילי הבינלאומי האג
בית הדין הפלילי הבינלאומי האג
בית הדין הפלילי האג. רוסיה לא מכירה בסמכותו
(צילום: shutterstock)
בהודעתה היום מסרה רוסיה כי כתב אישום הוגש לבית משפט במדינה נגד השופט רוסריו סלבטורה אאיטלה ונגד התובע חאן, וכי לצד עבירות אחרות הם מואשמים ב"תכנון התקפה על נציג של מדינה זרה תוך ניצול הגנה בינלאומית כדי לסבך את היחסים הבינלאומיים". אם יורשעו, עשויות להיגזר עליהם עד 12 שנות מאסר.
התובע והשופט אינם נמצאים כמובן בשטח רוסיה ושום מדינה שבה יבקרו אינה צפויה למסור אותם לידי מוסקבה, ולכן צו המעצר וכתב האישום הרוסיים נתפסים כסמליים בעיקרם. עם זאת, בהאג יש מי שרואים בהם איום רוסי שלפיו בכירי בית הדין נמצאים על הכוונת. רוסיה, יש לזכור, הואשמה בשנים האחרונות שוב ושוב בפעולות חבלה וניסיונות התנקשות בעומק אירופה, בכלל זה הרעלות באמצעות החומר הכימי "נוביצ'וק" וחיסול לאור יום על גדת נהר בברלין.
6 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן וולודימיר זלנסקי בפסגת G7 הירושימה יפן
ג'ו ביידן וולודימיר זלנסקי בפסגת G7 הירושימה יפן
נשיא אוקראינה זלנסקי בפסגת ה-G7 ביפן. הכוחות עוד בבחמוט?
(צילום: רויטרס )
צו המעצר שהוציא בית הדין בהאג נגד פוטין בחודש מרץ היה רגע היסטורי, משום שהייתה זו הפעם הראשונה מאז הקמתו שבית הדין מוציא צו כזה נגד מנהיג של אחת מחמש החברות הקבועות במועצת הביטחון של האו"ם. פוטין הואשם בו באחריות אישית לחטיפה של ילדים משטח אוקראינה והעברתם לרוסיה. לדברי קייב יותר מ-16 אלף ילדים אוקראינים נחטפו לרוסיה מאז הפלישה אשתקד, ורבים מהם שוכנו בבתי יתומים ובמשפחות אומנה.
רוסיה אינה מכירה בסמכותו של בית הדין הבינלאומי בהאג, וכמו השופט והתובע הנאשמים כעת במוסקבה, פוטין אינו מתכוון להתייצב לחקירה בבית הדין הבינלאומי. לפיכך גם במקרה שלו הוצאת צו המעצר היא סמלית בעיקרה. במרץ, אחרי פרסום הצו נגד פוטין, הודיעה רוסיה כי פתחה בחקירה נגד חאן בחשד ל"רדיפה פלילית נגד אדם שידוע כי הוא חף מפשע".
6 צפייה בגלריה
חיילים של צבא אוקראינה באזור העיר בחמוט
חיילים של צבא אוקראינה באזור העיר בחמוט
צבא אוקראינה ליד בחמוט. "מתקדמים באגפים"
(צילום: AP )
6 צפייה בגלריה
רוסיה יבגני פריגוז'ין ראש קבוצת וגנר ב בחמוט אוקראינה
רוסיה יבגני פריגוז'ין ראש קבוצת וגנר ב בחמוט אוקראינה
מפקד ארגון שכירי החרב הרוסי "קבוצת וגנר", יבגני פריגוז'ין, עם דגל רוסיה בבחמוט
(צילום: AFP PHOTO / Telegram channel of Concord group)
6 צפייה בגלריה
שכירי חרב לוחמים של קבוצת וגנר עם דגל רוסיה ב בחמוט אוקראינה
שכירי חרב לוחמים של קבוצת וגנר עם דגל רוסיה ב בחמוט אוקראינה
לוחמים רוסים חוגגים את ההשתלטות לכאורה על העיירה החרבה בדונבאס
(צילום: Concord /Handout via REUTERS)
בתוך כך נמשך ערפל הקרב בבחמוט, העיירה בחבל דונבאס שבה התנהל מאז יולי אשתקד הקרב הארוך ביותר עד כה במלחמת אוקראינה. אחרי שאמש והבוקר הכריזו מוסקבה ושליחיה כי השלימו את כיבוש העיירה, ואחרי שבבוקר נראה לרגע כי הנשיא האוקראיני וולודימיר זלנסקי מאשר את הדברים, כעת טוענים בקייב כי צבא אוקראינה טרם נסוג מהעיירה לחלוטין. לדברי האוקראינים חייליהם עדיין נמצאים בחלק קטן של בחמוט, בפרבריה, ובין השאר מגינים על תשתיות.
גורמים אוקראיניים אמרו הערב כי בכוונתם להקיף את בחמוט במעין חצי עיגול מהצד שבשליטתם, ולהמשיך להחזיק בכמה מהגבעות המשקיפות על העיירה, כך שיוכלו לשוב ולהיכנס אליה ברגע שהתנאים יאפשרו זאת. הערב הודיע מפקד כוחות הקרקע של אוקראינה, אולכסנדר סירסקי, כי ביקר היום בעמדות בקו החזית ליד בחמוט והודה ללוחמים המגינים על האזור. בהודעה שפרסם בטלגרם אמר סירסקי כי הכוחות האוקראיניים כבר מתקדמים משני צדדיה של העיירה ומאגפים אותה.