אחרי הגינויים החריפים מרחבי העולם, ובעיקר מהעולם הערבי, מועצת הביטחון של האו"ם תתכנס לדון בביקור בן גביר בהר הבית: המועצה תתכנס מחר (חמישי) בשעה 22:00 (שעון ישראל), ביוזמת איחוד האמירויות, ברקע הביקור המתוכנן של ראש הממשלה בנימין נתניהו במדינה - שנדחה בינתיים למועד לא ידוע. אל היוזמה של אבו דאבי הצטרפה גם סין, ובדיון צפויים לנאום שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן והנציג הפלסטיני באו"ם ריאד מנצור.
בישראל ניסו למנוע את קיום הדיון, ופעלו בתיאום עם ארה"ב מול הנשיאה התורנית יפן - כדי לנסות ולהביא לדחייתו. עם זאת הניסיון נכשל ובסופו של דבר הדיון יתקיים, ולכן כעת עיקר המאמץ מתמקד בניסיון למנוע תוצאה שתפגע בישראל. החלטה נגד ישראל לא צפויה להתקבל, מכיוון שלא תהיה הסכמה בין 15 המדינות החברות במועצה, אך החשש המרכזי הוא מהודעת גינוי.
2 צפייה בגלריה
בן גביר בהר הבית מועצת הביטחון של האו"ם
בן גביר בהר הבית מועצת הביטחון של האו"ם
אחרי הגינויים מרחבי העולם, מועצת הביטחון תתכנס. בישראל מנסים לדחות את הדיון
(צילום: רויטרס)
2 צפייה בגלריה
גלעד ארדן
גלעד ארדן
ינאם בדיון, השגריר באו"ם גלעד ארדן
(צילום: AP)
משרד החוץ הנחה את השגרירויות במדינות החברות במועצת הביטחון לפעול לשכנע להתנגד לתוצר כלשהו מהדיון. גורם מדיני אמר ל-ynet כי המסרים שישראל מעבירה לעולם הם שבירושלים מחויבים לסטטוס-קוו בהר הבית, וכן לחופש הפולחן בבירה.
הביקור של השר לביטחון לאומי בהר הבית, כפי שכבר טענו גורמים בלשכת ראש הממשלה נתניהו, "לא מהווה הפרה של הסטטוס-קוו". משרד החוץ ביקש מהנציגויות השונות לפעול מול המדינות כדי למנוע את הדיון או לחילופין למנוע כל תוצר ממנו.
אתמול וגם היום גינו גורמים שונים במדינות רבות את החלטתו של בן גביר לעלות להר הבית. בראשן עמדה גם ארה"ב, שבכירים בממשל האמריקני תקפו אמש בחריפות את השר לביטחון לאומי. אליה הצטרפו ירדן, איחוד האמירויות, סעודיה, קטאר, לבנון ועוד. בהודעת גינוי מטעם גרמניה היום הם כינו את הגעת בן גביר למתחם "פרובוקציה".
אמש התייחס לכך גם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, שפנה למועצת הביטחון של האו"ם כדי "לעצור את הפגיעה במסגד אל-אקצא". לאחר מכן הודיעה איחוד האמירויות, החברה במועצת הביטחון מטעם הליגה הערבית, שתגיש בקשה בשם הפלסטינים והירדנים לכינוס המועצה בנושא - והמועצה אכן צפויה להתכנס כאמור במשך השבוע.
שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן אמר לקראת הדיון מחר: "הדיון מגוחך ומיותר ונקבע רק בגלל שהאו"ם הוא גוף מעוות ומוטה שישראל מופלית בו לרעה. אני עצמי ביקרתי בהר הבית כשר לביטחון פנים, ואני אבהיר שוב מחר בדיון, שביקורי יהודים בהר הבית אינם הפרה של הסטטוס קוו וכל מי שאומר אחרת מטעה וגורם לערעור הבטחון והיציבות".