3 צפייה בגלריה
בא''ח כפיר
בא''ח כפיר
שני אירועים קשים תוך כמה ימים בבא"ח כפיר
(צילום: נדב אבס)
מה קורה בבסיס האימונים של כפיר? בבית החולים הדסה בירושלים מאושפז כעת במצב קשה רב"ט מ', שעלה מרוסיה ושירת כחייל בודד בבסיס האימונים החטיבתי של כפיר. עדויות מטרידות מצביעות על כך כי מ' גנב נשק וירה בעצמו, וזאת למרות שהיה אמור להיות תחת השגחה, במסגרת "נוהל אובדנות". כל זה קורה ימים אחדים בלבד לפני אסון נוסף שאירע במחנה שבבקעת הירדן: מותו של הלוחם רב"ט דניס זינובייב בגלל פיצוץ רימון שנשמר בתיקו ונאסף משטח האש.
בעוד צה"ל ממשיך לתחקר את הפרות הוראות הבטיחות החמורות שהובילו למותו של רב"ט זינובייב, מתברר כי כפי שנחשף שלשום ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" ‑ במצ"ח חוקרים גם את הפרשה הקשה הנוספת שהובילה לניסיון ההתאבדות של מ' באותו הבסיס. בין היתר, נבדק חשד לקשר שתיקה בין הלוחמים, שככל הנראה ידעו על האיסוף האסור של הרימון לתיקו של זינובייב ולא דיווחו על כך למפקדים. במקביל, כאמור, נבדק מדוע הצליח מ' לשים ידו על נשק למרות שהיה במצוקה נפשית.
3 צפייה בגלריה
רב- טוראי דניס זינובייב ז"ל
רב- טוראי דניס זינובייב ז"ל
רב”ט דניס זינובייב ז”ל
(צילום: דובר צה''ל)
3 צפייה בגלריה
מקסים קפלן שניסה להתאבד בבא"ח כפיר
מקסים קפלן שניסה להתאבד בבא"ח כפיר
בזמן שהיה בהשגחת מפקדיו בשל מצבו הנפשי, רב"ט מ' ניסה להתאבד
( צילום: מתוך האינסטגרם)
בעקבות הפרסום הגיעו ל-ynet עדויות מדאיגות על נסיבות התקרית הטראגית של רב"ט מ’, שהתגייס לקרבי לפני מספר חודשים: במצ"ח חוקרים חשד שלפיו שני מפקדים נדרשו לשמור על הלוחם מחשש מובהק שישים קץ לחייו לפני כשבוע. נשקו נלקח ממנו, אך לפי העדויות אחד המפקדים נרדם במהלך השמירה עליו והמפקד השני עזב את המקום.
הלוחם, שמצבו הנפשי היה קשה כאמור, ניצל זאת והלך לגנוב נשק מפלוגה שכנה שבה אירע אסון הרימון השבוע. לאחר מכן סר למתקן האימונים ללחימה בשטח בנוי, ושם ירה בראשו. הקליע פגע ככל הנראה בלסתו והוא איבד דם רב, אך כוחות ההצלה הצליחו לייצב את מצבו והוא הועבר לבית החולים. מ' עבר מספר ניתוחים וגורמים סוציאליים נמצאים ליד מיטתו.
גורמים שמעורים בפרטי הפרשה אומרים כי החייל דרש לקבל טיפול נפשי מספר פעמים, אך נעתר באופן חלקי. בפוסט שהעלו חיילים אנונימיים ברשת, נטען כי בוצע ניסיון להשתיק את הפרשה הכאובה.

ניסיון התאבדותו של מ’ מצטרף לעלייה במקרי ההתאבדות בצה"ל שאירעו בשנה החולפת, כפי שדווח לאחרונה ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" - 14 ב-2022, לעומת 11 בשנת 2021 ותשעה בשנת 2020. בבא"ח כפיר עצמו נרשם רצף חריג של התאבדויות וניסיונות התאבדות לאורך העשור האחרון.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "חייל צה"ל נמצא ירוי ביחידתו ביום 10 בינואר 2023. החייל מקבל כעת טיפול רפואי בבית החולים. המשטרה הצבאית החוקרת פתחה בחקירת נסיבות האירוע באופן מיידי. בסיום החקירה יועברו הממצאים לבחינת הפרקליטות הצבאית". גורמים צבאיים הוסיפו: "מטעמים הקשורים בצנעת הפרט ולנוכח החקירה המתנהלת, לא נוכל להתייחס לטענות".
אם אתם או אדם בסביבתכם נמצאים במשבר ועלולים להיות אובדניים, אל תישארו לבד. פנו לאנשי מקצוע בקהילה או לגורמי תמיכה ארציים כמו ער"ן בטלפון 1201 או באתר סה"ר - סיוע והקשבה ברשת
השתתפו בהכנת הכתבה: אדיר ינקו וחיים גולדיטש