יממה בלבד לפני הדיון הדרמטי בבג"ץ על חוק הנבצרות: ועדת הכנסת בראשות יו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ (הליכוד) תתכנס ביום רביעי להצביע על כללי ההוצאה לנבצרות של ראש הממשלה ונשיא המדינה. חוק הנבצרות אמנם אושר כבר במרץ האחרון, אך בעקבות השתלת קוצב הלב שראש הממשלה בנימין נתניהו עבר לפני כחודשיים - הבינו בכנסת שישנם מספר חורים בחוק שדורשים השלמה.
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
נתניהו ולוין. הממשלה אישרה ששר המשפטים יחליף אותו, אבל הכנסת לא אישרה את הנבצרות
(צילום: רויטרס/Amir Cohen)
2 צפייה בגלריה
דיון בוועדת דרעי
דיון בוועדת דרעי
יו"ר ועדת הכנסת אופיר כץ. יקיים ההצבעה על כללי הנבצרות - יום לפני הדיון בבג"ץ
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
בזמן השתלת קוצב הלב, הממשלה אישרה כי שר המשפטים יריב לוין יחליפו. עם זאת, לפי חוק הנבצרות, מי שאמור לאשר את נבצרות ראש הממשלה בשל אי-מסוגלות פיזית או נפשית היא ועדת הכנסת. רק יומיים לאחר ההליך הרפואי, הוועדה כונסה כדי לאשר את הנבצרות רטרואקטיבית - אך בשל התנגדות האופוזיציה לא התקיימה הצבעה בנושא בסופו של דבר.
במקום זאת, הוועדה דנה בכללים שעל פיהם יש לפעול במקרה של נבצרות, אך הדיון אז הסתיים ללא הצבעה. לפי טיוטת הכללים שתובא להצבעה בוועדת הכנסת ביום רביעי, במקרה בו הביאה הממשלה לאישור ועדת הכנסת את החלטתה כי נבצר מראש הממשלה זמנית למלא את תפקידו מטעמי בריאות, יפנה יושב ראש ועדת הכנסת באותו יום לראש הממשלה בבקשה להעביר לעיון הוועדה חוות דעת רפואית בדבר מצבו הבריאותי בתוך יומיים.
האישור הסופי של חוק הנבצרות במליאת הכנסת

לאחר מכן, ועדת הכנסת תקיים דיון בחוות הדעת, אליו יוזמנו הרופאים שהכינו את חוות הדעת הרפואית ויציגו אותה. כל דיוני הוועדה באשר למצבו של ראש הממשלה והפרוטוקולים יהיו חסויים, למעט חלקים מהפרוטוקול, עליהם יחליט יו״ר הוועדה. כללים דומים יהיו במקרה של הכרזה על נבצרות של נשיא המדינה, רק שמשך הזמן שיידרש להעביר את חוות הדעת הרפואית ליו"ר ועדת הכנסת יעמוד על שבעה ימים.
חברי ועדת הכנסת צפויים כאמור לאשר את הכללים הללו יום לפני הדיון בבג"ץ, בהרכב מורחב של 11 שופטים, בעניין העתירות נגד חוק הנבצרות. בדיון יצטרכו הכנסת ונתניהו להסביר מדוע חוק הנבצרות לא יחול רק מהכנסת הבאה. כלומר, בג"ץ הולך לכיוון של אישור החוק רק מהכנסת הבאה, ומנטרל את אפקט החוק הפרסונלי על נתניהו.
נציג היועמ"שית נגד חוק הנבצרות בדיון הקודם בבג"ץ
(צילום: דוברות הרשות השופטת)

אין זה אומר שבג"ץ מתערב בחוק, אבל מראה שישנה אפשרות שהוא לא יחול כרגע. במקרה שבו תחולת החוק תידחה, לא ברור האם התקנות שיעברו בוועדת הכנסת בכלל יהיו תקפות.
התיקון לחוק נחקק במהירות בעקבות עתירה אחרת, שביקשה להוציא את נתניהו לנבצרות. התיקון קבע סיבות להוצאה לנבצרות של ראש ממשלה רק בשל אי-מסוגלות פיזית או נפשית בלבד. התיקון גם הסיר אפשרות של נבצרות מסיבה פלילית, וגם לקח מהיועצת המשפטית לממשלה את הסמכות להוציא את ראש הממשלה לנבצרות. כך הוא אפשר למעשה לנתניהו לעסוק במהפכה המשפטית ללא סיכון לנבצרות בשל הפרת הסדר ניגוד העניינים שלו.