במערכת הביטחון נערכים ללילה מתוח בחווארה. המטרה העיקרית של פיקוד המרכז היא למנוע פרעות בלב הכפר על ידי מתנחלים, כפי שקרה לפני כשלושה שבועות אחרי הפיגוע שבו נרצחו האחים הלל ויגל יניב. כחלק מהניסיון לבודד את השטח הטיל צה"ל צו שטח צבאי סגור לכל הצמתים סביב חווארה, כדי למנוע מהמתנחלים לשהות במקום.
כתוצאה מהצעדים שנקט הצבא, חווארה מבודדת לגמרי ואווירת קרב מורגשת במקום. בצירים ובעמדות שסביב לכפר ניתן לראות הרבה כוחות מג"ב וחיילים.

5 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בחווארה
כוחות צה"ל בחווארה
כוחות צה"ל בחווארה
(צילום: גיל יוחנן)
5 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בחווארה
כוחות צה"ל בחווארה
(צילום: גיל יוחנן)
הטלת הצו של צה"ל הגיעה עקב קריאה נרחבת שיצאה אמש ביישובי השומרון לקיים הפגנות מחאה בצמתים מרכזיים באזור, לאחר פיגוע הירי שהתרחש בחווארה אתמול בצהריים, שבו נפצע באורח בינוני דיוויד שטרן (41), תושב איתמר ואזרח אמריקני. בתיעוד שצילם אחד התושבים שהגיע להפגנת המחאה, נראה קצין מג"ב מודיע לנוכחים: "השטח שאתם נמצאים בו כרגע מוכרז כשטח צבאי סגור לכוחות הביטחון בלבד", תוך שהוא מקריא לתושבים את הצו שהטיל מח"ט שומרון, אלוף-משנה שמעון סיסו, שאוסר גם על מעבר רכבים במקום.
במקביל, הוקפצו לגזרה 15 פלוגות של מג"ב בכדי לטפל בהפרות סדר, אם יתרחשו. הכוחות צפויים להישאר בגזרה בימים הקרובים כדי למנוע עימותים. נזכיר כי לפני שלושה שבועות, לאחר פיגוע הירי שבו נרצחו האחים יניב, ירדו עשרות נעצרים יהודים לכפר חווארה, הציתו בו בתים וגרמו נזק רב. בנוסף, הם השליכו אבנים לעבר פלסטינים במקום ושרפו עשרות כלי רכב באירועים שנמשכו מספר שעות. בצה"ל קיימו תחקיר בנושא שהוגש לא מזמן לרמטכ"ל הרצי הלוי, שבו התברר כי הכוחות לא נערכו בהתאם.
בקרב קבוצות מתנחלים הפיצו את ההודעה "מחזירים את משמר הכבוד הלאומי בשכם". לדברי מפיצי ההודעה, "כמו כל פעם אחרי פיגוע, גם עכשיו שכם והמסחר בחווארה יסגרו לכמה ימים, אנחנו נזעק ונמחה, ואז בשקט בשקט השגרה תחזור. שכם תיפתח, חווארה גם, וכנראה שגם הפיגוע הבא הוא רק עניין של זמן".
בהודעה נכתב בנוסף כי "עלינו מוטלת החובה לדאוג שהפעם זה לא יקרה, הפעם הצבא יאלץ להשאיר את שכם חסומה עד למבצע כולל שימגר את הטרור. איך? ברגע שהצבא יסיר את המחסומים אנחנו נרד בעצמנו, נעשה משמרות בכל הכניסות לשכם ונדאג שהן יהיו חסומות. רק התגייסות המונית של כולנו תביא לביטחון באזור. אחרת נמשיך להיות ברווזים במטווח ומי יודע מי יהיה הנפגע הבא?".
5 צפייה בגלריה
הפצוע עם משפחתו
הפצוע עם משפחתו
דיוויד שטרן ובני משפחתו
(באדיבות המשפחה)
5 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בחווארה
כוחות צה"ל בחווארה
(צילום: גיל יוחנן)
5 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בחווארה
כוחות צה"ל בחווארה
(צילום: גיל יוחנן)
"אין לי מילים לתאר את הביזיון הזה", תקף בחריפות יוסף גולדברג, תושב יצהר. "כבר שבועות וחודשים אנחנו זועקים מעל כל במה שחיינו הופקרו והכתובת בוהקת על הקיר, אבל למערכת הביטחון והממשלה פשוט לא אכפת. היום שוב חווינו פיגוע קשה, ממש באותו מקום, אבל במקום להפיק לקחים ולהתחיל לבצע את תפקידה, בוחרת מערכת הביטחון להילחם דווקא בהפגנות התושבים שיוצאים להיאבק על חייהם וביטחונם. המערכת איבדה את הכיוון סופית", אמר אתמול.
פיגוע הירי התרחש סמוך לכיכר עינבוס שבמרכז חווארה, במקום שבו נרצחו האחים הלל ויגל יניב לפני כשלושה שבועות. מחבל פתח בירי לעבר רכב ישראלי, ופצע כאמור את שטרן לעיני אשתו - שלקתה בחרדה ופונתה איתו לבית החולים בילינסון בפתח תקווה. שטרן שנפצע היה חמוש, השיב אש לעבר המחבל ופגע בו, ובהמשך דיווחו בבית החולים כי מצבו בינוני ויציב על אף שנפגע באזור הראש - והוסיפו כי "מדובר בנס". במקביל אליו גם כוח מגדוד 50 של הנח"ל, מפקד מחלקה ולוחם ששהו באזור, ירה לעבר המחבל ופגע בו.
חבר הכנסת צבי סוכות סיפר: "אני מכיר את הפצוע שנים ארוכות. מדובר בחבר יקר, לוחם מקצוען וקר רוח ברמות הכי גבוהות שיש. אחרי מקבץ ישיר אליו הוא הצליח להשיב אש, לפגוע במחבל ולטפל בעצמו. קרה פה נס". חבריו של הפצוע מספרים שהוא מאמן נשק, "אגדה" לדבריהם, שהתגייר ושירת בעבר במארינס. לדבריהם, הוא אימן אנשים בדיוק לרגעים האלה, והיה חבר בכיתות כוננות.
שלמה בלס, גיסו של שטרן שמאושפז בבילינסון, אמר: "היה פה נס גדול. שילוב של סיעתא דשמיא של דוד שתפעל את האירוע באופן ראוי לציון. אנחנו מקווים שהחדשות הרפואיות ימשיכו להיות חיוביות. הוא לוחם מיומן ותפקד בקור רוח ברגע האמת. הוא פעל בנחישות וצריך גם להודות לה'".
פורסם לראשונה: 22:21, 19.03.23