2 צפייה בגלריה
יוסי שוורץ
יוסי שוורץ
"בן אדם מאוד כחוני. יודע לתדרך את כולם". יוסי שוורץ
(צילום: הרצל יוסף)
כמעט כל מי שנדרש לתאר את יוסי שוורץ (60), הבעלים של מועדון הפורום ואחד מאנשי העסקים הכי מקושרים בעיר באר שבע, משתמש במילה אחת - "כוחני". כוח היא מילת המפתח בכל מה שנוגע לשוורץ. הוא חשוד כיום באונס, מעשה סדום והשמדת ראיות בתיק שנראה שהולך וגדל נגדו. אלא שמשך שנים איש לא יכול היה לגעת בו באמת. גם כשפורסם תחקיר "הצינור" ובעקבותיו שש נשים הגישו נגדו תלונות במשטרה, ניכר היה שמשטרת ישראל לוקחת את הזמן. רק כעת, לאחר שהגיעה תלונה ממתלוננת חדשה, סטודנטית מאוניברסיטת בן גוריון שבילתה במקום, נראה שהמשטרה משנה את היחס לאחד האנשים החזקים ביותר בעיר.
"מועדון 'הפורום', הוא מאורת פשע ושרצים המחפים כולם על מעשיו של איש אחד, ונראה כי כל ילדה שנכנסת למקום נמצאת בסכנה. הוא יודע לתדרך את כולם", אמרה נציגת המשטרה אתמול (שני) בדיון להארכת מעצרו השניה. "הוא בן אדם מאוד כוחני", אמרה גורם שמכירה את חלק מהנשים שלפי החשד נפגעו ממנו. "משך כל הזמן הזה הוא התחמק מעונש. הוא נהנה מללכת על הקצה, מהרעיון שהוא מצליח להתחמק כל הזמן מידי המשטרה. ללכת נגדו זה דבר קשה עבור כל אחד", הוסיפה. שוורץ מכחיש את החשדות המיוחסים לו.
בדיון להארכת מעצרו ציין סניגורו, עו"ד אבי חימי, כי חלק משש התלונות שכבר נמצאות בידי המשטרה סובלות מהתיישנות. "הכל היה בידי המשטרה", אמר ותהה מדוע שוורץ נעצר רק עתה. "אתם יודעים על המקרים חודשים ארוכים. למה עכשיו אתם באים לבקש ימי מעצר? בגלל הרעש התקשורתי?". ואכן, נראה כי רק לאחרונה משטרת ישראל התעוררה. מיד לאחר מכן מחה עו"ד חימי על תיאור הפורום כמקום בו נשים נמצאות בסכנה. "פורשי משטרה וקצינים בכירים עובדים איתו. לקרוא למקום שמפרנס מאות אנשים 'מאורה'? בושה".
בדבריו נגע עו"ד חימי בנקודה שמטרידה רבים - הקשרים ההדוקים של שוורץ עם משטרת ישראל, כשפורשי משטרה מוצאים אצלו פרנסה. לא סתם התלונות נחקרות כעת ביחידת ההונאה מחוז דרום ולא בתחנת באר שבע. "הקשרים שלו במשטרה זה דבר שמרתיע", אמר גורם שמכיר את שוורץ. בעבר שוורץ היה מיוצג על ידי עו"ד אליהו ביתן. אם השם הזה נשמע מוכר, הרי זה מפני שמדובר בשופט בית המשפט המחוזי בבאר שבע, סגן הנשיאה. השופט ביתן שימש כעורך דין עצמאי עד שנת 2007, אז מונה לשופט מחוזי. טרם מינויו ייצג גם את שוורץ. ביתן הוא גם אחיו של מפקד מחוז דרום לשעבר וכיום סגן המפכ"ל, ניצב דוד ביתן.
כיום שוורץ מיוצג על-ידי יו"ר לשכת עורכי הדין עו"ד אבי חימי ועו"ד נועם אליגון, שמייצג את שוורץ כעשור. אותו אליגון טס עם שוורץ לגמר ליגת האלופות, ושהה איתו כשנעצר בנתב"ג עם חזרתו. הוא גם הצליח לחלץ אותו מתיקים רבים בהם הסתבך בעונשים של מה בכך. בשנת 2014 הגישה הפרקליטות נגד שוורץ ובכיר אחר בחברת הפורום כתב אישום בגין שיבוש מהלכי משפט והפרת צו.
לפי כתב האישום, בנובמבר 2013 נערכה מסיבה מיוחדת לבני נוער בגילי 14 עד 18. במהלך המסיבה נדקר נער בן 17, אך שוורץ ואחד ממנהליו לא דיווחו לאירוע למשטרה. הם הובילו את הנער למשרד צדדי, שם החלו לתחקר אותו. כשהבחינו בפצע הדקירה, הם לא הזעיקו את מד"א אלא הרגיעו אותו ואמרו לו: "עכשיו אתה משלנו, תקבל יחס של VIP. אל תגיד כלום לאף אחד, נטפל בך". המנהל במועדון הציע לו לקנות לו בגדים של חברת BOSS בתמורה לאלה שהוכתמו בדם. סדרן שעובד במקום חיטא את הפצעים של הנער וסגר אותם בסיכות ודבק. המנהל אמר "אם מגלים את זה, תגיד שזה קרה מחוץ לפורום".
2 צפייה בגלריה
"מאורת פשע ושרצים. כל ילדה שנכנסת למקום נמצאת בסכנה". מועדון הפורום בבאר שבע, ארכיון
"מאורת פשע ושרצים. כל ילדה שנכנסת למקום נמצאת בסכנה". מועדון הפורום בבאר שבע, ארכיון
"מאורת פשע ושרצים. כל ילדה שנכנסת למקום נמצאת בסכנה". מועדון הפורום בבאר שבע, ארכיון
(צילום: מאיר אזולאי)
בינתיים, שוורץ ניגש אל הנער שנפצע עם חולצה חלופית, והמנהל אמר לו: "תתגאה בזה שיוסי הביא לך חולצה. אפילו לי הוא לא מביא חולצה". הנער עזב את המועדון יחד עם חברתו וכשהגיע לביתו אביו פינה אותו לבית החולים, ולאחר מכן גם הגיש תלונה במשטרה. זמן קצר לאחר מכן הוגש כבר כתב אישום מתוקן ושוורץ הורשע בהפרת צו ומנהלו הורשע בעבירה של הדחה בחקירה. זאת לאחר שהפרקליטות הגיעה איתם להסדר טיעון. עו"ד אליגון אמר אז בבית המשפט כי "הנאשם מעסיק מאות עובדים בשלל עסקים ברחבי הארץ, בעיקר בדרום הארץ. לא אגזים אם אומר שהוא עוגן תעסוקתי למשפחות רבות בדרום. דווקא הרצון שלו לקחת אחריות הביאה אותו לאישום פלילי. הוא היה חייל מצטיין ומצטיין נשיא. הוא לא ברח מעולם מאחריות וגם לא מתכוון לברוח מאחריות בעתיד".
שופט בית משפט השלום רון סולקין קבע כי "מדובר בעבירה המהווה כשל ערכי של ממש. מהות הדברים היא שיש בה כדי לחתור תחת העקרונות של שלטון החוק והאפשרות לקיים חקירה יעילה ולהעמיד לדין עבריינים". בנוסף, העיר השופט כי הקנסות אינם חמורים ביחס למקרה. בית המשפט גזר על שוורץ שישה חודשי מאסר על תנאי וקנס בסך 13,000 שקלים. הנער שנדקר זכה לפיצוי של 3,500 שקלים.
אחד המקרים הקשים ביותר שאירעו בפורום הוא זה של דורון גנון. במרץ 2015, הגיעה גנון, אז חיילת בשירות סדיר, לבלות במועדון. כשישבה על אחת הספות ב"מתחם הקיץ" של המועדון נפל לפתע אחד המבלים על צווארה והיא נחבלה באופן קשה בכל חלקי גופה. היא פונתה במצב קשה לבית החולים סורוקה, שם הורדמה והונשמה ואושפזה בטיפול נמרץ. רק לאחר מכן התבררה חומרת הפציעה, שהותירה אותה מרותקת לכיסא גלגלים ועם 100% נכות. גם במקרה הזה עלתה ביקורת קשה בנוגע לדרך הטיפול של המועדון בצעירה שנפצעה, בין היתר ביקורת על מהירות הפינוי.
גם אז שוורץ נעצר ונחקר בחשד לניהול עסק ללא רישיון וחבלה ברשלנות. במשטרה טענו אז שגנון נחבלה כתוצאה מרשלנות, וכי המתחם בו שהתה פעל בזמנו ללא רישיון ניהול. "בכך הוא סיכן את ביטחון ציבור אלפי בליינים ששהו במקום", נטען. אלא שגם במקרה הזה שוורץ ספג רק מכה קלה בכנף. בינתיים, גונן הגישה תביעת מיליונים נגד המועדון, עיריית באר שבע והמשטרה. גם בתיק הזה ייצג אותו עו"ד נועם אליגון.
אחת הפרשיות המתוקשרות ביותר בהן נקשר שמו היה אסון ערד. אחיו, מפיק האירוע, הורשע בגרימת מוות ברשלנות של שלושת הנערים שנהרגו באסון. על שוורץ נגזרו תשעה חודשי מאסר בפועל וקנס של 20 אלף שקלים. בדיון להארכת מעצרו הוא הגיע לתמוך בו אך סירב להתראיין. מאז אסון ערד, יוסי שוורץ הקפיד לטפח את אימפריית חיי הלילה שלו, שגדלה וצמחה לעוד מסעדות, שלטי חוצות, מועדוני כושר וגינון. יחד עם זאת, גורמים בחיי הלילה אומרים כי האופי הריכוזי של קבוצת הפורום לא מאפשר תחרות בריאה. ייתכן כי הדברים היו נכונים בעיקר לשנות ה-2000 המוקדמות, שכן כיום יש הרבה יותר בעלי עסקים עצמאים המתחרים על ליבו של הקהל הדרומי. "אי אפשר לקחת ממנו את העובדה שהוא יודע לנהל עסק", אמר גורם בחיי הלילה.
מהמשטרה נמסר: "אנו דוחים על הסף כל ניסיון להטיל דופי בעבודת השוטרים. כל תלונה המתקבלת במשטרה ומעלה חשד לביצוע עבירה פלילית, נבדקת ביסודיות, וכך היה גם במקרים המופיעים בכתבה. מיד עם קבלת התלונות, נפתחו חקירות במסגרתן בוצעו מגוון פעולות במטרה להגיע לחקר האמת".