4 צפייה בגלריה
"המעשים החמורים האלה קרו תחת המשמרת שלו". טאפש מקבל
"המעשים החמורים האלה קרו תחת המשמרת שלו". טאפש מקבל
"המעשים החמורים האלה קרו תחת המשמרת שלו". טאפש מקבל
(צילום: הפקות שב"ס)
טאפש מקבל, מפקד המחוזי הצפוני לשעבר בשירות בתי הסוהר, שתחת כהונתו התרחשו מחדלים חמורים ולכאורה גם חלק מהאירועים בפרשת ה"סרסור בסוהרות", כינה את קורבנות העבירה "שקרנית ורודפות בצע". בעקבות דבריו, שתיים מהסוהרות שהתלוננו בפרשה עברו התמוטטות עצבים. אחת מהן היא החיילת הילה, שלכאורה נאנסה על ידי אסיר ביטחוני.
"אני לא יודע מה המניע, אולי מישהו ניצל את הילדות האלה בשביל בצע כסף, או שמישהו מתוסכל התמרמר מאיזושהי החלטה פיקודית שהתקבלה", אמר מקבל בריאיון שהעניק לחדשות 12 ולקרן נויבך ברשת ב'. כשנשאל אם הוא מאמין לבנות, השיב: "זה שקר וכזב. אם היה סרסור בסוהרות זה מזעזע וצריך להיחקר. בינתיים, כל מה שהיה זה רק בתקשורת. אי אפשר לעוות את העובדות ולחזור על הדברים בעוד כתבה ועוד כתבה, רק בגלל שלמישהו אובססיבי זה מספק פרנסה טובה".
4 צפייה בגלריה
הילה (שם בדוי)
הילה (שם בדוי)
"על חשבון הגוף שלי שחולל אתה מקבל פנסיה חודשית". הסוהרת הילה (שם בדוי)
(צילום: נדב אבס )
לאחר שאמר את הדברים האלה שתי סוהרות מהפרשה עברו התמוטטות נפשית. אחת מהן היא החיילת שלכאורה נאנסה בכלא גלבוע על ידי אסיר ביטחוני. הסוהרת נגה אמרה בעקבות הריאיון: "לא הצלחתי לישון כל הלילה בגלל הריאיון של מקבל, שקרא לי, לחברותיי ולנאנסת רודפות בצע ושקרניות. אחרי כל ההודאות והעדויות, טאפש מקבל עדיין מנסה להתנער מהאחריות, כשהמעשים החמורים האלה קרו תחת המשמורת שלו".
הסוהרת הילה אמרה בשיחה עם ynet: "טאפש מקבל - ישמעו אוזנייך את מה שפיך מדבר. לפני שאתה רץ לצעוק קבל עם ועדה דברים כוזבים ראוי לבדוק עובדות. שב"ס מכיר בכל הסוהרות כנפגעות עבירה ומעניק להן טיפוליים רפואיים, בנוסף לכך שקצין המודיעין לשעבר בכלא גלבוע ראני באשה הודה בדברים שקרו". הילה הוסיפה כי "יתרה מכך, שב"ס מכיר בנו, ואם אתה לא ידעת מה קורה אצלך במחוז - יש להטיל ספק בטיב המפקד שהיית. על חשבון הגוף שלי שחולל אתה מקבל פנסיה חודשית, אז אם יש בך שביב של כבוד אני מבקשת שתאסוף אותו ברגעים אלה".
סוהרת אחרת סיפרה ל-ynet כי בזמן שמקבל היה מפקד המחוז, הוא "היה עסוק בלהתנער ממה שקרה לנו. הוא ישב בוועדות בכנסת ב-2018 ושיקר במצח נחושה. גם עכשיו הוא ממשיך לשקר. הוא היה צריך לשבת בחקירת משטרה ובמעצר אחרי מה שעשו לנו". דנה, סוהרת נוספת, אמרה כי היא "נחרדת לשמוע שמפקד מחוז הצפון לשעבר בשב"ס מדבר ככה על מקרה שמזעזע מדינה שלמה. צריך לבוא ולקחת על זה אחריות, ושכל מי ששותף לזוועה הזו ייתן את הדין. לבוא ולהגיד עלינו שקרניות? זו בושה. אני מתמודדת עם מה שעברתי יום-יום, ועוברת תקופה לא פשוטה, בעיקר עכשיו כשהכול צף שוב".
במקביל, הסוהרות פנו לעורכת הדין קרן ברק שמייצגת אותן, והורו לה להגיש תביעת לשון הרע נגד מקבל לאחר הדברים שאמר ולאחר שכינה אותן רודפות בצע. מכתב התראה לפני תביעה צפוי לצאת אל המפקד לשעבר בימים הקרובים.
4 צפייה בגלריה
סמואל שיינביין
סמואל שיינביין
בזמן כהונתו של מקבל: הבריח נשק לכלא, ירה על סוהרים. האסיר סמואל שיינביין, 2014
(צילום: הדר כהן)
4 צפייה בגלריה
המחדל השני: ירון סנקר, אסיר עולם שברח ב-2015 בעת שהתאשפז בבית חולים
המחדל השני: ירון סנקר, אסיר עולם שברח ב-2015 בעת שהתאשפז בבית חולים
המחדל השני: ירון סנקר, אסיר עולם שברח ב-2015 בעת שהתאשפז בבית חולים
(צילום: יריב כץ, "ידיעות אחרונות")
במהלך כהונתו של טאפש מקבל כמפקד מחוז מרכז בשב"ס, אירעו מספר מחדלים חמורים. הראשון מביניהם היה אירוע הירי של סמואל שיינביין בבית הסוהר רימונים. שיינביין, יהודי אמריקני שהיה במאסר בכלא רימונים, ירה בשלושה סוהרים ולאחר מכן התבצר בתא השירותים. סוהר אחד נפצע באורח קשה, אחר באורח בינוני ושניים נפצעו קל. במהלך משא ומתן שהתנהל מולו פתח שיינביין באש פעם נוספת לעבר הכוחות ונורה למוות בידי לוחמים מיחידת מצדה של שב"ס.
עו"ד קרן ברקעו"ד קרן ברקצילום: עמיר צוק
בחקירתו התברר המחדל - שיינביין הבריח את הנשק לכלא לאחר שחזר מחופשה. האירוע התרחש כשטאפש מקבל היה מפקד המחוז, ובגין המחדל אף שקל לפרוש מהשירות, אך לבסוף המשיך. מחדל נוסף מבית היוצר של מקבל היה בריחת האסיר ירון סנקר מבית החולים. סנקר, אסיר שמרצה שני מאסרי עולם בגין שני מקרי רצח, ברח ב-2015 לשומריו בעת שהתאשפז בבית החולים אסף הרופא בצריפין.
בעקבות האירוע הוכרז מצב חירום באזור השפלה. הכוחות התרכזו בשני מוקדים: בסביבת בית החולים, ובריכוז כוחות ביציאה הדרומית מראשון לציון. בגין מחדל זה הוזהר מקבל על ידי מפקדיו, ולמרות זאת מונה למפקד המחוז הצפוני, חרף קריאות להדיח אותו מהארגון.
"עדיף שמר מקבל יישב בשקט ולא ידבר על רדיפת בצע ושקרנים", אמר גורם בכיר לשעבר בשב"ס שעבד איתו. "המחדלים שהתרחשו בבתי הכלא שעליהם פיקד זועקים לשמיים. היה צריך לפטר אותו מהארגון מזמן, אבל היו לחצים פוליטיים, בהם של השר לביטחון הפנים לשעבר גלעד ארדן".
גם בשב"ס מתנערים מדבריו של מקבל, שפרש לגמלאות מספר חודשים לאחר חשיפת הפרשה ב-2018. בתגובה הם מסרו: "הדברים אינם משקפים את תפיסת שב"ס ונאמרו על דעתו בלבד. מדיניות שירות בתי הסוהר היא אפס סובלנות כלפי הטרדות מיניות, ונפעל בהתאם כשיתבררו ממצאי החקירה".
עו"ד קרן ברק שמייצגת את כלל הסוהרות מסרה בתגובה: "כפי שהסברתי בוועדה לביטחון פנים אתמול, דבריו של טאפש מקבל גרמו להלם ושיברון לב ולהתמוטטות נפשית לשתיים מהן, והן דורשות ממני לפעול נגדו ולהגיש בשמן תביעת לשון הרע. אני מצפה משב"ס לרסן את קציניו, גם אם פרשו. לא נעבור לסדר היום על דבריו הבזויים. הסוהרות אינן רודפות בצע ושקרניות. הן רודפות צדק וכל דרישתן היא חשיפת האמת. מגיעות להן תשובות ולא השפלות".