1 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ, נפתלי בנט
ניצן הורוביץ, נפתלי בנט
הורוביץ ובנט
(צילום: עמית שאבי)
ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הבריאות ניצן הורוביץ סיכמו אמש (יום רביעי) על הסרת מגבלת ההתקהלות במקומות פתוחים. עד כה הותר לקיים אירועים בשטח פתוח עד ל-5,000 משתתפים בלבד, אך מ-29 באוקטובר אירועים המוניים יתאפשרו ללא הגבלת התקהלות - בכפוף לתו הירוק.
בהודעה משותפת לבנט ולהורוביץ נמסר כי "ההחלטה תובא לאישור ועדת השרים להתמודדות עם נגיף קורונה (קבינט הקורונה) במשאל טלפוני".
מאחורי הקלעים, לשכתו של שר התרבות חילי טרופר פעלה כדי להסיר את המגבלה - במטרה שמרתון ירושלים בשישי הקרוב יוכל להתקיים. למעשה, השיח סביב הסרת המגבלה נוצר סביב המרתון - ובלשכת טרופר עבדו מול לשכת ראש הממשלה ומשרד הבריאות כדי להסיר את ההגבלה תוך זמן קצר. לכן גם הדחיפות של הסרת המגבלה כבר בעוד יומיים.
עד לאחרונה, לפני שמבצע החיסון השלישי נתן את אותותיו על שיעור התחלואה, עוד קראו מומחי משרד הבריאות לצמצם את מגבלת ההתקהלות עוד יותר - לקול מחאות אנשי ענף התרבות והספורט, ואזהרתו של התרבות חילי טרופר כי הדבר עלול לגרום לקריסה. עם זאת, הגל הרביעי הולך ודועך מיום ליום, וכעת - לקראת חיסון בני 11-5 שצפוי להתחיל בחודש הבא -הוסרה אחת המגבלות המשמעותיות שעוד נותרו בישראל. אגב, אותו חיסון, אם וכאשר ייצא לפועל, יסייע גם לכוכבי הילדים לשוב ולהופיע, שכן ילדים מחוסנים יהיו בעלי תו ירוק ויורשו להיכנס לאירועים גם ללא בדיקה.

ההקלה מצטרפת להחלטה שהתקבלה בשבוע שעבר, שלפיה ישראל תאפשר כניסת תיירים בודדים מחוסנים ומחלימים החל מ-1 בנובמבר. עם זאת, נכון לעכשיו לא תאושר כניסה של תיירים ממדינות שבהן יש התפשטות של תת-הזן AY4.2. קבוצות מאורגנות, נזכיר, יכולות להיכנס לישראל מאמצע ספטמבר, והמתווה חדש מגדיל את המכסה ל-2,000 בני אדם ביום. עם זאת, הוחלט כי לא תותר כניסת קבוצות ממדינות שיש בעניינן אזהרת מסע חמורה מבחינת תחלואת הקורונה. הרשימה הזו, כך נראה, תיקבע לפי נוסחה שתכלול את מספר החולים בווריאנט החדש מדי חודש, מספר המתחסנים ושיעור התחלואה.
בנוסף, החליטה ישראל להכין בחיסון הרוסי החל מ-15 בנובמבר. מלבד בדיקה סרולוגית בארץ, כל תייר שהתחסן ב"ספוטניק" יידרש לעבור שתי בדיקות PCR. אחת מהן תתבצע עוד לפני העלייה למטוס והשנייה בנחיתה בארץ.
בתוך כך, ובעקבות המלצת מומחי ה-FDA לחסן בני 11-5, בנט כינס אתמול דיון בנושא חיסוני הילדים - שהיה קצר יחסית. בדיון, שבו השתתפו מומחי משרד הבריאות והורוביץ, הוסבר לבנט על ההבדל בין החיסונים, שכן החיסון לילדים יינתן במינון של כשליש מהחיסון לבוגרים. כמו כן דנו על הצפי הבא למשלוח ועל הכמויות שתצטרך ישראל. הדיון הסתיים ללא החלטות קונקרטיות לגבי תחילת חיסון הילדים, והדבר תלוי גם במועד כינוס הצוות לטיפול במגפות. עם זאת, סוכם שתחילה ייבדק החיסון המותאם לילדים במעבדות בישראל, ותהיה הערכת מצב מעתה כל כמה ימים לפני ההחלטה על תחילת החיסונים.

לפני ההחלטה: ירידה נוספת במספר החולים קשה

436 ישראלים אובחנו אתמול מאז חצות כחיוביים לקורונה, ומתוך כ-43,500 בדיקות שפוענחו אתמול, שיעור החיוביים עומד על מעט יותר מ-1%. מנתוני משרד הבריאות עולה כי בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 332 חולי קורונה, 234 מהם במצב קשה. מדובר בירידה נוספת במספר החולים הקשים, ש-139 מהם מחוברים למכונות הנשמה.

מנתוני משרד הבריאות עולה כי כמעט 80% מהחולים הקשים אינם מחוסנים כלל. בקרב החולים הקשים, שטרם מלאו להם 60, שיעור הלא מחוסנים גבוה יותר והוא עומד על 90%. למעשה, ארבעה חולים קשים הם בני 60 ומטה שהתחסנו בשלוש מנות חיסון או שקיבלו את מנת החיסון השנייה לפני פחות מחצי שנה.
מאז פרוץ המגפה נפטרו בישראל 8,073 חולי קורונה, 278 מהם מתחילת החודש. מהנתונים נראה הבדל ניכר בין מספר הנפטרים בשבועיים הראשונים של החודש לבין מספר הנפטרים מ-15 באוקטובר ועד היום. מ-1 ועד 14 באוקטובר נפטרו 198 חולי קורונה, לעומת 80 ב-13 הימים האחרונים. עם זאת, המספרים אינם סופיים ולעתים קרובות משרד הבריאות מעדכן על פטירות באיחור של כמה ימים.
מספר החולים הפעילים עומד על מעט יותר מ-10,000 ובישראל יישוב אדום אחד – בית אל. 1,549 מהחולים הפעילים מתגוררים בירושלים, 310 בבאר שבע, 299 בתל אביב יפו, 238 ברחובות, 214 בפתח תקווה, 203 במודיעין עילית, 198 בבני ברק, 182 בלוד, 154 ברהט, 153 בנצרת, 149 בחיפה, 133 ברמלה, 128 בבית שמש, 119 באום אל פחם, 118 בראשון לציון, 116 באשקלון, 116 בחורה, 116 בחולון, 116 בנתניה, 112 בבת ים, 111 בטייבה, 110 באלעד ו-105 בחדרה.
פורסם לראשונה: 20:52, 27.10.21