התאחדות הכדורגל העולמית (פיפ"א) הודיעה הערב (שבת) כי פתחה בהליך משמעתי נגד התאחדות הכדורגל של סרביה, אחרי שאנשי הנבחרת הסרבית תלו בחדר ההלבשה שלהם במונדיאל בקטאר כרזה שממנה משתמעת כוונה להשתלט על קוסובו השכנה ולספח אותה לסרביה.
8 צפייה בגלריה
מונדיאל קטאר 2022 נבחרת סרביה תמונה של מפה עם שטח קוסובו ב חדר ההלבשה משחק מול ברזיל
מונדיאל קטאר 2022 נבחרת סרביה תמונה של מפה עם שטח קוסובו ב חדר ההלבשה משחק מול ברזיל
מפת "סרביה הגדולה" בין החולצות בחדר ההלבשה. קוסובו הגישה תלונה
8 צפייה בגלריה
ויניסיוס שחקן נבחרת ברזיל מול דושאן טאדיץ' שחקן נבחרת סרביה
ויניסיוס שחקן נבחרת ברזיל מול דושאן טאדיץ' שחקן נבחרת סרביה
דושאן טאדיץ' מנבחרת סרביה מול ויניסיוס במשחק מול ברזיל. זה נגמר בהפסד 2:0
(צילום: AP)
בתמונות שהופצו בטוויטר ושמתעדות את חדר ההלבשה הסרבי לפני המשחק שלשום נגד ברזיל, שבו הפסידו הסרבים 2:0, נראית תלויה בין מדי הנבחרת יריעת בד שבה מוצגת מפת סרביה הכוללת את שטח קוסובו, אף שזו הכריזה על עצמאותה כבר לפני 14 שנה והתקבלה כחברה בפיפ"א ובאופ"א (התאחדות הכדורגל האירופית) ב-2016. בכרזה נכתב: "לא להיכנע".
בעקבות התמונה הגישה קוסובו תלונה רשמית לפיפ"א, ושר הספורט שלה, הג'רוללה צ'קו, אמר כי הפצתו של הצילום היא ניסיון לנצל את המונדיאל לקידום מסרים של איבה, שנאת זרים ועידוד לרצח עם. פיפ"א הודיעה כי היא פותחת בהליך משמעתי נגד סרביה מתוקף נהליה האוסרים ניצול של אירוע ספורט למחאות שטבען אינו ספורטיבי. התאחדות הכדורגל העולמית לא מסרה מתי יוחלט אם יינקט צעד כלשהו נגד סרביה ואיזה. משחקם הבא של הסרבים ייערך ביום שני, נגד קמרון.

רוחות מלחמה בגלל לוחיות רישוי

קוסובו, אזור בעל רוב אלבני, הייתה בעבר מחוז בתוך סרביה, וחתירתה לשלטון עצמי הובילה לפרוץ מלחמת קוסובו, שבה נהרגו בשנים 1999-1998 כ-13 אלף בני אדם. במלחמה ההיא ניהלה סרביה מבצע דיכוי אכזרי נגד הבדלנים האלבנים בקוסובו, ובעקבות זאת פתחה ב-1999 נאט"ו במבצע הפצצות נגד סרביה כדי להביא לסיום הלחימה. לבסוף נאלצה בלגרד להסיג את כוחותיה מקוסובו ואיבדה את השליטה על השטח.
בשנת 2008 הכריזה קוסובו באופן חד-צדדי על עצמאותה, ובעצמאות זו הכירו יותר מ-100 מדינות בעולם, בהן ארה"ב ומדינות האיחוד האירופי. סרביה מצדה סירבה להכיר בעצמאות קוסובו, ובסיוען של רוסיה וסין, שאיתן יש לה יחסים חמים, פעלה למנוע את קבלתה לשלל מוסדות בינלאומיים. בגבול בינה לבין קוסובו רואה סרביה גבול זמני ו"מנהלי" בלבד, וכדי להמחיש זאת כבר שנים היא נוהגת להסיר את לוחיות הרישוי של מכוניות הרשומות בקוסובו וחוצות את הגבול אליה.
דרישה דומה שהציבה קוסובו למכוניות סרביות הנכנסות לשטחה – אלה המשמשות את אלפי התושבים הסרבים שגרים בצפון קוסובו – הובילה בשנתיים האחרונות למה שזכה לכינוי "מלחמת לוחיות הרישוי". קודם לכן השנה איים הסכסוך על הלוחיות הללו להביא לעימות צבאי בין השתיים. ממש השבוע הודיע האיחוד האירופי כי בלגרד ופרישטינה הגיעו לסיכום על צעדים בוני אמון שיפחיתו את המתיחות בעניין זה, אך החשש הוא כי זו תשוב ותתלקח.
8 צפייה בגלריה
מפגינים מהמיעוט הסרבי חוסמים את גבול קוסובו ו סרביה
מפגינים מהמיעוט הסרבי חוסמים את גבול קוסובו ו סרביה
מפגינים מהמיעוט הסרבי בקוסובו חוסמים את הגבול עם סרביה ב"מלחמת לוחיות הרישוי"
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
החגיגות של ג'אקה ושאקירי
החגיגות של ג'אקה ושאקירי
ג'אקה ושקירי מדמים את סמל הנשר הדו-ראשי במונדיאל ב-2018
(צילום: EPA)
מאז קבלתה של קוסובו כחברה לפיפ"א ולאופ"א מקפידה התאחדות הכדורגל האירופית שלא להגריל את נבחרות קוסובו למשחקים מול סרביה בנימוק שהנסיבות הביטחוניות אינן מאפשרות זאת, אך הסכסוך בין השתיים מוסיף לגלוש מעת לעת למגרש. במהלך המונדיאל ברוסיה לפני ארבע שנים, כשנבחרתם שיחקה נגד סרביה, חגגו למשל שני שחקני נבחרת שווייץ שמוצאם אלבני, גרניט ג'אקה ושרדאן שקירי, באמצעות מחווה המדמה את סמל הנשר הדו-ראשי המופיע על דגל אלבניה. פיפ"א ראתה במעשה הצהרה פוליטית, וקנסה את השניים.

המונדיאל הפוליטי: גאווה, מוות ושתיקה בהמנון

המונדיאל בקטאר כבר זכה לתואר "המונדיאל הפוליטי ביותר אי פעם". הפוליטיקה חדרה לטורניר כבר בעצם הענקת האירוח לקטאר, מדינה שנהנית מעושר עצום הודות למאגרי הנפט האדירים שלה אך נעדרת כל טביעת רגל משמעותית בזירה הספורטיבית העולמית, בכלל זה בכדורגל. בין השאר נטען נגד פיפ"א כי העניקה את האירוח לקטארים רק בגלל שוחד ושידול פוליטי, וכי לא הקדישה די תשומת לב לניצולם של המוני מהגרי עבודה שבנו את התשתיות לאירוח המונדיאל הקטארי, ושרבים מהם שילמו לכאורה בחייהם.
8 צפייה בגלריה
סרט קפטן 'אהבה אחת' על ידו של ויקטור לינדלוף
סרט קפטן 'אהבה אחת' על ידו של ויקטור לינדלוף
הסרט OneLove לתמיכה בזכויות להט"ב. פיפ"א הטילה וטו
(צילום: EPA)
8 צפייה בגלריה
אוהדות איראן
אוהדות איראן
מפגינים למען חופש באיראן, במשחק הנבחרת מול אנגליה: "אישה, חיים, חופש"
(צילום: עוז מועלם)
השבוע עוררה פיפ"א סערה כשאיימה בעונש חמור על הקפטנים של שבע נבחרות כדורגל אירופיות אם יממשו את תוכניתם לעלות למגרש כשלזרועם סרט עם הכיתוב OneLove וצבעי הגאווה, לאות הזדהות עם הקהילה הלהט"בית על רקע דיכויה בקטאר. בימים האחרונים דווח גם כי הרשויות בקטאר מונעות מאוהדים להיכנס למגרש חמושים באביזרים בצבעי הקשת, אף שהנסיכות המפרצית הבטיחה לפני הטורניר שלא לעשות זאת.
סערה פוליטית אחרת התחוללה בטורניר סביב סירובם של שחקני נבחרת איראן לשיר את המנון ארצם בפתח המשחק נגד אנגליה, וזאת לאות הזדהות עם "מחאת החיג'אב" של עמם, שאותה מדכא המשטר האיראני באכזריות.