לאחר שמונדיאל 2022 יצא לדרך עם ניצחונה של אקוודור 0:2 על המארחת קטאר, המחזור הראשון בשלב הבתים יימשך היום (שני) עם שלושה משחקים. במשחק המוקדם תפגוש אנגליה את איראן, במפגש שהפך למוקד תשומת לב עולמית עוד לפני שריקת הפתיחה, ולא מסיבות ספורטיביות.
מונדיאל 2022 ב-ynet - היכנסו למתחם המיוחד
הסיבה לכך היא רצונו של קפטן אנגליה הארי קיין לעלות למשחק עם הסרט one love בצבעי הגאווה על זרועו, בניגוד לאיסור של פיפ"א, שכבר הזהירה את הנבחרות והשחקנים מצעד כזה. להתאחדות האנגלית לא הייתה בעיה לספוג קנס במקרה של הפרה, אבל היום (שני) בפיפ"א הבהירו שכל קפטן שיעשה כך יקבל כרטיס צהוב, מה שגרם לאנגליה לשוב בה מהתכנית המקורית.
2 צפייה בגלריה
שחקן נבחרת אנגליה הארי קיין עם סרט הקפטן בצבעי הגאווה
שחקן נבחרת אנגליה הארי קיין עם סרט הקפטן בצבעי הגאווה
ויתר על המחאה. הארי קיין עם סרט הקפטן בצבעי הגאווה
(Getty Images)
הלחץ של פיפ"א הכריע גם את יתר הנבחרות: בדומה לקיין, גם הקפטנים של גרמניה, הולנד, בלגיה, וויילס, שוויץ ודנמרק יוותרו על האקט המחאתי. מה שאומר שאף נבחרת לא תעלה לכר הדשא עם סרט קפטן בצבעי הגאווה.
בהודעה משותפת של אנגליה, וויילס, בלגיה, דנמרק, הולנד וגרמניה נכתב: "פיפ"א הייתה מאוד ברורה בנוגע לכך שתטיל עונשים ספורטיביים על הקפטנים שלנו אם יענדו את הסרטים. כהתאחדויות, אנחנו לא יכולים לשים את השחקנים שלנו במצב שבו הם עלולים לספוג כרטיסים, אז ביקשנו מהם לא לענוד את הסרטים במונדיאל. אנחנו מוכנים לספוג את הקנסות הרגילים בנוגע להפרת תקנות הלבוש, והייתה לנו מחויבות גבוהה לכך".
"בכל מקרה, אנחנו לא יכולים להעמיד את השחקנים בסיטואציה שבה יוצהבו ואף ייאלצו לעזוב את המגרש. אנחנו מתוסכלים מאוד מהחלטת פיפ"א, שאנחנו מאמינים שחסרת תקדים, אחרי שכתבנו לפיפ"א כבר בספטמבר על כוונתנו לענוד את סרט 'אהבה אחת' במשחקים, ולא קיבלנו תשובה. השחקנים והמאמנים שלנו מאוכזבים".
פיפ"א מתנגדת בצורה נחרצת לכל ביקורת של השחקנים והנבחרות כלפי המארחת קטאר. מבחינתה, ענידת סרט הקפטן בצבעי הגאווה מהווה נקיטת עמדה פוליטית. כזכור, בקטאר פרסמו "הוראות" מקוממות, בהן בין השאר התבקשו חברי קהילת הלהט"ב "לכבד" את הרגלי המקום. קטאר לא מכירה בזכויות הקהילה הגאה.
2 צפייה בגלריה
מאמן נבחרת אנגליה גארת סאות'גייט
מאמן נבחרת אנגליה גארת סאות'גייט
מאמן נבחרת אנגליה גארת סאות'גייט
(AP)
במקביל, שחקני נבחרת אנגליה מתכוונים לכרוע ברך לפני שריקת הפתיחה. "שוחחנו בינינו והחלטנו שנכרע ברך", אמר סאות'גייט. "אנחנו מרגישים שאנחנו צריכים לעשות את זה. בפרמייר-ליג חושבים שצריך לעשות את זה במשחקים החשובים – ובכן זה החשוב ביותר". המאמן הסביר את מטרות הפעולה: "אנחנו חושבים שזוהי הצהרה חזקה, שתראה במיוחד לצעירים ברחבי העולם שאנחנו ביחד. זה חשוב מאוד".
לא מדובר במנהג חדש, כאשר ב-NBA החלו לכרוע ברך טרם משחקי הליגה לאות מחאה על הרג ג'ורג' פלויד ב-2020 בידי שוטר בארה"ב, מחאה שגלשה גם לליגות באירופה - כולל הפרמייר-ליג. במהלך חודש ספטמבר ויתרו האנגלים על המנהג, אך כעת ישובו לכרוע ברך - גם לאות מחאה על מותם של הפועלים בבניית האצטדיונים בקטאר והפרת זכויות האדם בקטאר.
פורסם לראשונה: 07:12, 21.11.22