2 צפייה בגלריה
עובדי משרד החקלאות בלול הסמוך למושב מרגליות
עובדי משרד החקלאות בלול הסמוך למושב מרגליות
עובדי משרד החקלאות בלול הסמוך למושב מרגליות
(צילום: משרד החקלאות ופיתוח הכפר)
עובדי משרד החקלאות עמלים מתחילת השבוע במושב מרגליות במטרה לבודד את הלולים הנגועים ולהשלים את הטיפול באירוע שפעת העופות במושב בהקדם האפשרי, כדי לא לסכן את התושבים ובעלי החיים שבקרבתם.
לצד הטיפול של משרד החקלאות בחיות המשק (תרנגולות ותרנגולי הודו), יש צורך בטיפול בפגרי עופות הבר, בעיקר עגורים, באגמון החולה ובשמורה הסמוכה, לטובת המבצע גויסו משרד הביטחון, המל"ל, רשות הטבע והגנים וקק"ל לטיפול בעופות הבר ומניעת התפשטות הנגיף. כלל הכוחות יפעלו דרך החפ"ק שהקים משרד החקלאות במקום האירוע.
במקביל, על פי מידע מודיעיני שהגיע למשרד, עלה חשד שאדם הוציא משטח אחד הלולים במקום ביצים במטרה לשווקם באופן פיראטי תוך סיכון משמעותי להפיץ מחלה מחוץ לגבולות היישוב. משרד החקלאות זימן לחקירה את החשוד, מגדל, תושב המקום. החקירה עודנה מתנהלת.
במשרד חוזרים ומדגישים כי יש להקפיד לרכוש ביצים אך ורק במקומות מסודרים, ולוודא שהביצה חתומה בחותמת פיקוח. בנוסף, יש להקפיד על צריכת מוצרי עוף וביצים רק לאחר בישול. טיפול בחום גבוה (בישול, אפייה, טיגון) משמיד את כל החיידקים והנגיפים בעופות.
2 צפייה בגלריה
הכניסה ליישוב מרגליות, הבוקר
הכניסה ליישוב מרגליות, הבוקר
הכניסה ליישוב מרגליות
עוד עולה מהתחקיר שביצע המשרד במקום, כי בנוסף לניסיון שיווק שלא כדין של סחורה החשודה כנגועה במחלה, המגדלים נמנעו מלדווח בזמן אמת על תמותה גוברת של עופות בלולים, מה שגרם להתפשטות משמעותית של המחלה עד להגעת צוותים של המשרד. באחד מהלולים נותרו 70 מטילות בחיים בלבד מתוך כ-2,000.
מאז תחילת השבוע פועלים צוותי משרד החקלאות ופיתוח הכפר במרגליות המונה 244 אלף תרנגולות מטילות בכ-60 מבני לולים, ובנאות גולן, שם כ-17 אלף תרנגולי הודו ב-5 מבני לולים, אך שם לא נרשם איחור בדיווח על התחלואה. בשני האתרים נאסרה כניסה ויציאה של אזרחים ותושבים ממנו ואליו; שיווק הביצים מהלולים במרגליות ומתחנות המיון שקלטו חלק מהן נעצר כליל, בהתאם לנוהל. זאת, בשל החשש לחשיפה של בני אדם למחלה, ולהתפשטות נוספת שלה למוקדים נוספים.
הבוקר פורסם ב-ynet כי 17 התלמידים לצפרות, מכיתות ז'-ח' בחצור הגלילית שנחשפו במהלך פעילות בית ספרית לעגור חולה בשפעת העופות, עדיין נמצאים במעקב לאחר שקיבלו טיפול מונע - אך בבית הספר זועמים על כך שלמרות שכל הגורמים הרלוונטיים ידעו על הטיול המתוכנן, איש לא הזהיר אותם מפני המחלה. מנגד, באגמון החולה טוענים כי התלמידים והמורים התעלמו משלטי האזהרה במקום. האגמון נסגר למבקרים כבר ביום ראשון, מיד לאחר התקרית - וברשות הטבע והגנים מדווחים כי נמצאו עד כה 1,800 עופות מתים, ועוד אלפים שחלו.