2 צפייה בגלריה
משרד החוץ
משרד החוץ
(צילום: גיל יוחנן )
רגע לפני חופשות הקיץ, עובדי משרד החוץ בדרך חזרה לעיצומים ואולי אף לשביתה מלאה: אחרי חודשים ארוכים של הקפאת סכסוך העבודה החריף במשרד החוץ לטובת ניהול משא ומתן, התכנסו הבוקר (שני) עובדי המשרד והתעדכנו מחברי ועד העובדים על "קיפאון וסחבת" שבהם נוקט משרד האוצר, הצביעו על חזרה מיידית לסכסוך העבודה - והסמיכו את הוועד לנקוט עיצומים במשרד עד לשביתה מלאה.
"כבר חשבנו שזה מאחורינו, אבל במשרד האוצר מפרשים את הרצון הטוב כחולשה", אמרו גורמים במשרד החוץ, בתום אסיפת העובדים הסוערת שהתקיימה הבוקר. בתחילה נראה היה כי המשא ומתן יסתיים כבר לפני חודשים, אך לטענת העובדים המגעים תקועים בגלל סחבת של משרד האוצר ופתרון לא נראה באופק.
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
שר החוץ אלי כהן. המגעים בין עובדי משרדו להנהלה התנהלו ברוח טובה מאז שנכנס לתפקיד
(צילום: יונתן זינדל)
אחרי האסיפה הבוקר נראה כי אחד המשרדים החשובים ביותר לתפקוד המדיני של ישראל ולשירות האזרחים בחו"ל מאיים לשוב לאווירת הכאוס ששררה בו בתקופת הממשלה הקודמת. זאת למרות פעילותו הנחושה של שר החוץ אלי כהן מול משרד האוצר והנציבות, שעוררה תקוות להפסקת תנאי ההעסקה הפוגעניים של עובדי המשרד, הסובלים במשך שנים משחיקה קשה בתנאי השכר והשירות שלהם ומהפרת הסכמי השכר שנחתמו עמם בעבר.
מאז שנכנס כהן לתפקידו, התנהלו מגעים ברוח טובה בין העובדים להנהלה ואף נרשמה התקדמות משמעותית בסוגיות מרכזיות. בהרמת הכוסית במשרד לרגל חג הפסח, הודיע כהן על הקצאת 55 מיליון שקלים מתקציב המשרד לטובת ההסכם. בוועד העובדים גילו סבלנות לתהליך, שנמשך חודשים ארוכים, אולם לאחרונה התברר כי גורמים במשרד האוצר תוקעים את התהליך ומונעים הגעה להסכם שיפתח דף חדש ביחסי העבודה במשרד. בוועד העובדים מאשימים את אותם גורמים באוצר ברצון להכשיל את השיחות ובמסמוס הלכה למעשה של ההבנות המרכזיות שכבר הושגו.
מוועד עובדי משרד החוץ נמסר בתגובה: "זוהי עת למעשים ולא לדיבורים. ההחלטות שהתקבלו באסיפת העובדים מחייבות את ועד העובדים ואנו נפעל בהתאם למחויבות שלנו כלפי עובדי משרד החוץ. אנו בפתחם של עיצומים וחלילה שביתה במשרד, שיכולים להימנע אם יתעשתו כלל הגורמים הרלוונטיים שאמורים להיות חתומים על ההסדר. נזכיר כי אנו דורשים את הפסקת ההעסקה הפוגענית במשרד ואת שחיקת זכויות העובדים העומדים בחזית העשייה הדיפלומטית וממלאים את תפקידם במסירות רבה. לא נוכל להחריש עוד מול הפגיעה המתמשכת. על כל המעורבים והנושאים באחריות הישירה והעקיפה לשים סוף לסחבת ולפתור את המשבר".