3 צפייה בגלריה
משרד החוץ
משרד החוץ
"חברות ישראליות יפסידו עסקאות ענק בגלל סכסוך שלא מסיימים אותו כבר שנה". משרד החוץ
(צילום: גיל יוחנן )
המשבר במשרד החוץ נמשך ובתעשייה הביטחונית מרחף כעת סימן שאלה סביב השתתפותן של עשרות חברות ישראליות בתערוכת הנשק הגדולה בעולם שתיערך בשבוע הבא בפריז. הסיבה לכך היא עיצומי ועד העובדים במשרד החוץ שמונעים טיפול בהיבטי האבטחה הנדרשים לביתן הישראלי.
העיצומים, נזכיר, החלו כבר לפני כחצי שנה, במחאה על פגיעה לכאורה בתנאי שכרם של העובדים. בחודש שעבר, לאחר התערבות של שר החוץ יאיר לפיד, היה נראה שנרשמה התקדמות משמעותית במגעים להסכם שכר חדש מולם, אולם בהמשך דווח על התפוצצות המשא ומתן. העיצומים נמשכים כעת, וממשיכים לגרום לנזקים לא מעטים לציבור.
3 צפייה בגלריה
בורודיאנקה אוקראינה הריסות תצלום אווירי הרס נזק חורבן משבר מלחמה רוסיה אוקראינה
בורודיאנקה אוקראינה הריסות תצלום אווירי הרס נזק חורבן משבר מלחמה רוסיה אוקראינה
המלחמה באוקראינה הביאה את הביקוש לנשק לשיא
(צילום: GettyImages )
המלחמה בין רוסיה לאוקראינה הביאה את הביקוש לנשק לשיא, אבל ישראל עלולה כעת להפסיד נתח משמעותי מהעוגה. התערוכה שתתקיים בשבוע הבא בפריז, בשם "יורוסאטורי", היא מהתערוכות הגדולות והחשובות בעולם לאמצעי לחימה יבשתיים, והיא מושכת אליה צבאות מכל רחבי תבל. בישראל כבר נערכו לאפשר ללא פחות מ-50 חברות ישראליות להציג בה את מרכולתם, בביתן האגף לייצוא ביטחוני במשרד הביטחון.
אבל הכאוס במשרד החוץ והמשבר ההולך ומחריף אינם מאפשרים לפי שעה לשירות הביטחון הכללי לאבטח את האישים הביטחוניים שיגיעו לתערוכה ואת עובדי התעשיות הביטחוניות, בשל פערים ביכולת המבצעית של האבטחה, שנגרמים כתוצאה מהעיצומים. התערוכה נערכת בעיתוי רגיש במיוחד, על רקע האיומים הגוברים והולכים מצד איראן לנקמה ביעדים ישראליים בחו"ל, מה שצפוי להביא להתעקשות של גורמי הביטחון על סידורי האבטחה הנדרשים - גם במחיר של ביטול ההשתתפות בתערוכה.
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
"שר החוץ לפיד צריך להיכנס לעובי הקורה ולפתור את האירוע הזה"
(צילום: ניב מוסמן, לע״מ)
גורמים בחברות הביטחוניות סיפרו היום כי במשרד הביטחון זועמים על העובדה שעד לרגע זה לא נמצא פתרון במשרד החוץ להסדרת יציאת המשלחת. לדבריהם, הביקוש כעת לאמצעי לחימה "שובר שיאים" באירופה: "בזמן שכל העולם ובמיוחד אירופה פותחים תהליכי רכש והצטיידות של נשק, אנחנו עלולים להפסיד עסקאות ענק וכל זה בגלל סכסוך במשרד החוץ שלא מצליחים לסיים אותו. שירות הביטחון הכללי חייב למצוא פתרון שיאפשר את יציאת המשלחת ושר החוץ יאיר לפיד צריך להיכנס לעובי הקורה ולפתור את האירוע הזה".
המצב במשרד החוץ הולך ומחריף על רקע האכזבה של עובדי המשרד מהתמשכות המשבר ללא פתרון הולם עבורם, והעיצומים של הוועד מייצרים עוד ועוד פגיעות משמעותיות בשירות לגופי המדינה השונים ולאזרחים הנדרשים לטיפול משרד החוץ.
כך למשל, ביקורים מדיניים רבים שובשו או בוטלו, זוגות שילדו בפונדקאות נתקעו מחוץ לישראל מבלי יכולת להגיע לארץ, אזרחים רבים שזקוקים לשירות אימות מסמכים בינלאומי ("אפוסטיל") מתקשים לקבלו, וחלקם מחמיצים בשל כך חלון זמנים נדרש לתהליך שבו פתחו מול מדינות זרות. כמו כן, העיצומים הביאו לפגיעה קשה בהבאת עובדי סיעוד מחו"ל לישראל לאחר שהשגרירויות חדלו להנפיק להם אשרות, ויצרו קושי בהנפקת דרכונים לישראלים בחו"ל.