ההסלמה בצפון אתמול (רביעי), שהגיעה לשיאה עם המטח לבסיס פיקוד הצפון בצפת שגבה את חייה של סמ"ר עמר שרה בנג'ו והביא לפציעתם של שמונה, מגיעה יממה לאחר דיווחים על התקדמות במשא ומתן לסיום המלחמה בצפון. בזמן שהמטחים נמשכים גם לערים שטרם פונו כמו צפת, הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי שיגר איום, ולמפקדים בגבול לבנון אמר: "מתמקדים בלהיות מוכנים למלחמה בצפון". במקביל נמשכו גלי התקיפות בלבנון, ודווח על 11 הרוגים בתקיפות בדרום המדינה, מהם שמונה בא-נבטיה.

במטח הכבד ששוגר בבוקר לבסיס פיקוד הצפון בצפת נהרגה כאמור סמ"ר עמר שרה בנג'ו, בת 20 ממושב גיאה שבחוף אשקלון, ונפצעו שמונה חיילים - אחד מהם, לוחם מילואים מאגף התקשוב, נפגע באורח קשה. אחרים נפצעו באורח בינוני וקל, וכולם סובלים מחבלות בגפיים. הם מטופלים בבית החולים זיו בצפת. המטח שוגר ב-09:04 מאזור הכפר ראמיש בדרום לבנון, וכלל 11 רקטות מסוג גראד בקוטר 122 מ"מ. ארבע מהן נפלו בשטחים פתוחים ליד נטועה, אחת ליד חניון בית החולים זיו בצפת ורקטה נוספת פגעה בבסיס פיקוד הצפון והביאה למותה של סמ"ר בנג'ו.
המיירטים של כיפת ברזל לא יירטו את אותן רקטות, והסוגיה מתוחקרת כמו בכל ניסיון יירוט, כמו גם זמן האזעקה. סמ"ר בנג'ו הייתה בדרכה למיגונית מאזור המגורים כשנפגעה מהטיל, כמוה גם החיילים שנפגעו סמוך אליה.
בתגובה למטח, הרמטכ"ל ואלוף פיקוד הצפון אישרו סדרת תקיפות אוויריות ובהן סדנת אמל"ח ושלוש מפקדות של חיזבאללה. בעקבות הירי, התקיימה בערב הערכת מצב בגבול הצפון, שם הרמטכ"ל קיים שיח עם המפקדים, ואמר להם: "אנחנו לא מסיימים את זה בלי להחזיר את התושבים למטולה ולכל היישובים בצפון, ברמת ביטחון גבוהה מאוד.
"איך זה יקרה? אנחנו במדים, ואתם גם כשאתם הולכים הביתה, התפקיד הוא לחשוב על מוכנות למלחמה. זו המשימה הראשונה שלנו, זה אין אף אחד שחולק איתנו ואנחנו עכשיו מתמקדים בלהיות מוכנים למלחמה בצפון. בסוף אנחנו נהיה מוכנים למלחמה, אם זה ייגמר לא במלחמה זה לא ייגמר בהתפשרות על ההישגים".
שיאו של גל התקיפות בדרום לבנון הגיע בערב, עם הדיווחים על הרוגים בתקיפה ישראלית משמעותית נוספת בא-נבטיה. העיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד" דיווח על פצועים ונזק רב בתקיפה על בית, ועל סגירתם של מוסדות בעיירה היום בעקבות התקיפות במרחב.
בהמשך דיווחה רשת "אל-מיאדין" הלבנונית כי בתקיפה נהרגו שמונה אנשים, כולל אם ובתה, וכי בסך הכול נהרגו 11 בני אדם בתקיפות בדרום המדינה. מקור ביטחוני בלבנון אמר ל"אל-חדת'" הסעודי כי הבית שהותקף שייך למשפחה שאין לה קשר לחיזבאללה. במקביל, מקורות ביטחוניים מקומיים מסרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי תשעה בני אדם נהרגו בתקיפות.
הדיווחים על התקיפות בלבנון החלו להגיע כבר בשעות הצהריים, כשכתב רשת "אל-מנאר" של חיזבאללה דיווח על תקיפות בעיירות עדשית, א-שהאביה, א-סואנה, אל-ג'בור וא-תפאח. בהמשך דווח כי בתקיפה בא-סואנה נהרגה אישה עם שני ילדיה ובתקיפה בעדשית נהרג אדם נוסף. חיזבאללה, שבאופן חריג לא פרסם במהלך היום אף לקיחת אחריות, הודיע על שלושה הרוגים משורותיו: חסן עלי נג'ם, איבראהים עלי א-דבק ואיבראהים חוסין אל-מסתראח. הארגון הודיע על מות 196 פעילים מתחילת המלחמה.

האם החלטה 1701 תפתור את הבעיה בגבול הצפון?

בישראל חותרים יחד עם המתווכים השונים ליישום מלא של החלטה 1701 - שבמסגרתה הוצבו כוחות יוניפי"ל וכוחות צבא לבנוניים בשטח שדרומית לליטני בדרום לבנון - אך לא בטוח שהדבר יפתור את כל המחלוקות בין ישראל ללבנון ולחיזבאללה.
ישנן נקודות בתוך ההחלטה שאין עליהן הסכמה בין המדינות, וישנן מחלוקות אחרות נוספות שאינן קשורות להחלטה, שעלולות להפריע בניסיונות ההסדרה של הגבול הצפוני. ההצעה הצרפתית האחרונה שפורסמה, מנסה לפתור, או לפחות לחלק לשלבים, גם את השיח לגבי המחלוקות האלה.
ההחלטה, נזכיר, התקבלה במועצת הביטחון של האו"ם ב-2006, ובמסגרתה הוקם מערך צבאי משודרג של חיילי יוניפי"ל שמוצבים בחיץ בין ישראל ללבנון מאז תום "מבצע ליטני" בשנת 1978. ההחלטה למעשה סיימה את מלחמת לבנון השנייה בין ישראל לחיזבאללה ולפיה, חיזבאללה היה אמור לסגת מצפון לנהר הליטני.
באחד מסעיפי ההחלטה נכתב כי יש להגביר את שליטת ממשלת לבנון על כל האדמה הלבנונית, "כדי שתוכל לממש את מלוא ריבונותה, וכדי שלא יהיו כלי נשק ללא הסכמת ממשלת לבנון וללא סמכות אחרת מזו של הממשלה". סעיף זה לא מומש בפועל בדרום לבנון בשנים האחרונות, וחיזבאללה המשיך להתחמש לאורך הגבול הצפוני עם ישראל. החלטה 1701 גם מדגישה באחד מסעיפיה את חשיבות כיבוד ה"קו הכחול" (קו הגבול שנקבע בין ישראל ללבנון).

2 צפייה בגלריה
כתב אל-מיאדין מדווח על תקיפה ישראלית בא-נבטיה בדרום לבנון
כתב אל-מיאדין מדווח על תקיפה ישראלית בא-נבטיה בדרום לבנון
תקיפות בא-נבטיה בדרום לבנון
ללבנון יש מספר הסתייגויות לגבי "הקו הכחול", שמהווה היום את הגבול עם ישראל. לטענת המדינה, קיימות 13 נקודות לאורך הקו הכחול, בין ראש הנקרה לכפר רג'ר, שנמצאות כיום בשליטת ישראל, אך היסטורית שייכות ללבנון. לבנון לא מעוניינת ב"קו הכחול" בדיוק כפי שהוא, דבר שידרוש פתרון במקרה של יישום החלטה 1701.
לפי ההצעה הצרפתית, המחולקת לשלושה שלבים, המשא ומתן על הגבול היבשתי יהיה בשלב השלישי והאחרון. בשלב השני שלה, לפי פרסומים, היא כוללת את הפסקת הטיסות במרחב האווירי של לבנון, אך סוגיית הר דב מורכבת קצת יותר. אזור הר דב לא נכנס תחת החלטה 1701. במהלך ניסיונותיו להגיע להתקדמות בזירה הלבנונית, שליח ממשל ביידן לאזור, עמוס הוכשטיין, אמר כי אזור הר דב לא כלול בסוגיית ה"קו הכחול" והפתרון לגבי האזור הוא לבנוני-סורי.
מקור צרפתי אמר ל"אל-חדת'" כי "הסיכוי לתיווך בין חיזבאללה וישראל לא היה גדול אם היה רק אמריקני. אנחנו שואפים לתת תפקיד גדול לצבא לבנון באזור הגבול עם ישראל. לבנון וישראל ביקשו מאיתנו סיוע כדי להימנע ממלחמה פתוחה".
יישום החלטה 1701 ידרוש מעטפת של משא ומתן והחלטות נוספות, וזאת מבלי לדבר על המצב הקשה בלבנון, הכלכלי, הפוליטי והחברתי, שלא מאפשר פיקוח יציב על אזור דרום לבנון. ההחלטה מדברת כאמור על הצבת כוחות יוניפי"ל וכוחות צבא לבנוניים בשטח שדרומית לליטני, כאשר ההצעה הצרפתית שפורסמה מדברת על שליחת עד 15,000 חיילים לדרום לבנון. בשנים האחרונות לכוחות צבא לבנון ויוניפי"ל לא הייתה השפעה משמעותית בגבול לבנון והם לא מנעו את התחמשות חיזבאללה. כעת, כשמדברים על החזרת השליטה באזור לצבא לבנון ויוניפי"ל, לבנון יודעת שתצטרך סיוע חיצוני כלכלי וצבאי משמעותי כדי להביא לשינוי.
גורמים בלבנון חזרו שוב ושוב בחודשים האחרונים על האמירה כי ביירות מעוניינת ביישום מלא של החלטה 1701, וגם ראש ממשלת לבנון, נג'יב מיקאתי, הבהיר זאת אתמול, כשאמר כי מדינתו מעוניינת בתוכנית תמיכה ביכולות הצבא. גם שר החוץ של לבנון, עבדאללה בו-חביב, התבטא בנושא ואמר אתמול כי "אנחנו ממשיכים במגעים להרגעת המצב בדרום (לבנון), יש לנו חזון משולב ומאוזן של יישום החלטה 1701 וחיזוק יכולות צבא לבנון". עם זאת, הבכירים הלבנונים דיברו ממושכות על שני נושאים נוספים שלבנון דורשת: הפסקת ה"הפרות הישראליות" של ריבונות המדינה מהאוויר ומהיבשה, והחזרה של אזור הר דב לשליטת לבנון.
ובינתיים נשמעות האמירות מצד חיזבאללה, כי החזית הלבנונית היא חזית התומכת בעזה וכי לא יהיה כל שיח עד עצירת התקיפות ברצועה. מזכ"ל הארגון חסן נסראללה התייחס שלשום להחלטה 1701, ובנאומו אמר: "האויב (ישראל) לא בעמדה להציב תנאים ללבנון. הוא חלש ובמשבר. אנו קוראים לצד הלבנוני לקבוע תנאים נוספים מלבד יישום החלטה 1701. לבנון בעמדת כוח, והיא יכולה להיות זאת שקובעת את התנאים".
פורסם לראשונה: 23:23, 14.02.24