עבודות להקמת פרויקט טורבינות הרוח ברמת הגולן לא התחדשו הבוקר (יום שני) חרף החלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו. כפי שנחשף ב-ynet, הסיבה היא הסירוב של המשטרה לאבטח את אותן עבודות ללא הכנה מוקדמת, ולפי שעה הכוונה היא לדחות אותן עד לאחרי החגים.
בינתיים, הממשלה המשיכה אתמול בניסיונות לרכך את עמדת הדרוזים כדי לאפשר את חידוש העבודות ללא מהומות בצידן. אתמול העבירה הממשלה מיליוני שקלים לפיתוח היישובים הדרוזיים, בהתאם לדרישת המחאה. כל זאת, על אף ההחלטה המקבילה להקפיא תקציבים לרשויות הערביות - עד ל"הקמת מנגנוני פיקוח" שימנעו העברת הכספים לארגוני פשע, חרף העובדה שכאלה קיימים גם ביישובים הדרוזיים.
2 צפייה בגלריה
 מחאת הדרוזים
 מחאת הדרוזים
מחאת הדרוזים בחודש יוני
(צילום: AFP, JALAA MAREY)
אחד ממובילי המחאה, נביה חלבי, אמר ל-ynet live כי "להפתעתנו משרד רה"מ הוציא הודעה שהם מחדשים את העבודות בגרסה מפתיעה ולא הגיונית, שלפיה משחררים 9 מיליון שקל לגולן - שזה כסף שמגיע לנו, זכות ולא הטבה - ושייבנו רק שמונה טורבינות על גדר המערכת, כאילו זה לא אזור של מג'דל שמס. אלה אדמות שלנו".
חלבי גם הבהיר כי אם העבודות יתחדשו, המהומות יחזרו על עצמן "ובגדול יותר". לדבריו, "היו שני גלים של מהומות, לפני שנתיים ולפני חודש וחצי. הם רוצים גל שלישי? אני מציע להם להגדיל את הכוחות במקום, כי העדה הדרוזית תכפיל את הכוח שלה. לכן אני מעריך את העמדה של המשטרה לא לאבטח את העבודות, והבנתי שגם בשב"כ מתריעים מכך. העמדה שלנו היא חד-משמעית - לא ניתן יד לזוועה הזאת".
"לא נשב ונסתכל על הרס החיים שלנו", הדגיש. אנחנו מגדירים את עצמנו לוחמים שמגינים על אוצר ששייך לעם ישראל, ולאוצר הזה קוראים טבע, נוף, סביבה. אנחנו מצפים מכל הירוקים וכל תומכי הסביבה והעדה הדרוזית להיאבק איתנו. רוצים לכפות על הדרוזים דברים שהם לא מסכימים להם".
2 צפייה בגלריה
 מחאת הדרוזים
 מחאת הדרוזים
(צילום: AFP, JALAA MAREY)
עו"ד ראאד שנאן, מנכ"ל המועצה הדרוזית העליונה וחבר בצוות המשא ומתן, אמר בריאיון ל-ynet Live כי "אחת ההצעות שעלו היא פשוט להעתיק את הטורבינות לאדמות מדינה, ובזה היינו פותרים את כל הסיפור. הלוואי שהמדינה תסכים. בכך היינו פותרים את המשבר".
לדברי שנאן, "כשיש מחאה או התקוממות מסוימת, אז הכל מתערבב, וייתכן שגם חלק מהגורמים מנצלים את הדברים האלה לרעה כדי לייצר איזה עניין לאומני". הוא הדגיש: "הטורבינות זה היה המצת שהדליק את השטח הדרוזי. יש משבר יותר חמור מהטורבינות במגזר הדרוזי, במיוחד בגליל ובכרמל, שזה משבר הדיור, תכנון ובנייה.
"העדה הדרוזית מרגישה במובן מסוים שהמדינה הפרה את החוזה עם העדה הדרוזית", הוסיף. "העדה הדרוזית עמדה לצד העם היהודי כבר ממגילת העצמאות". לדבריו, "המדינה לא השקיעה בישובים הדרוזיים מבחינת תשתיות, בינוי ודיור, כפי שעושה באזורים אחרים, ולא הסדירה בנייה במשך שנים. יש היום כארבעים אלף בתים במגזר הדרוזי, כמעט שליש מתוכם ללא היתר בניה, ללא תשתיות חשמל כדין וללא תשתיות מים וכביש.
"אז יש פה הצטברות של דברים, ובא הסיפור של הטורבינות, כאילו זו עוד הוכחה שרוצים לפגוע בעדה הדרוזית. זה הצית את כל העניינים ובהתחלה הממשלה נהגה בחוכמה כשהחליטה על הקפאה, התכנסנו למשא ומתן, שטרם הסתיים. אם המו"מ הזה היה מסתיים והיה מגיע למבוי סתום או לאיזו הכרעה משפטית, לציבור היה יותר קל לקבל את החזרה לעבודות".