בזמן שהתקציבים לרשויות הערביות הוקפאו, בין השאר "מחשש שיועברו לארגוני פשע", הממשלה צפויה לאשר היום (ראשון) תוספת תקציבית של מיליוני שקלים לפיתוח היישובים הדרוזים, לקראת חידוש העבודות להקמת פרויקט טורבינות הרוח לייצור חשמל בצפון הגולן. העבודות, שנעצרו בחודש יוני בהוראתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, הובילו למהומות סוערות שבמהלכן נפצעו שוטרים - וכחלק מניסיון הפשרה מבקשת הממשלה לאשר את תוספת התקציב.
3 צפייה בגלריה
תיעוד המחאות במהלך מחאות הדרוזים נגד טורבינות הרוח ברמת הגולן
תיעוד המחאות במהלך מחאות הדרוזים נגד טורבינות הרוח ברמת הגולן
מחאת הדרוזים נגד בניית הטורבינות. תקציבים יועברו כחלק מהניסיונות לפשרה
(צילום: אבי אוחיון)
ההחלטה צפויה לעבור במקביל להחלטת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' להקפיא את התקציבים לרשויות הערביות בטענה כי לא יאפשר את "העברת התקציבים האמורים שלא דרך מנגנונים ברורים שיוודאו שהם מגיעים ליעדם ולא לארגוני פשיעה ומבלי שיהיה ברור שהם לא מתקצבים הסתה ועידוד טרור".
עם זאת, החברה הדרוזית סובלת מפשיעה גם היא, כשרק לאחרונה הוגש כתב אישום חמור נגד ראש מועצת ראמה בגין קשריו עם ארגון אבו לטיף - שבעצמו השתלט, לפי חקירות המשטרה, על מכרזים מהמדינה. כמו בחברה הערבית, גם החברה הדרוזית סובלת מגובי פרוטקשן ומקרי רצח - כמו הרצח המרובע באבו סנאן.
במהלך ישיבת הממשלה התפתחו צעקות, כששרים תקפו את סמוטריץ' על אי-העברת תקציבים לרשויות הערביות. שר החינוך יואב קיש אמר שהרשויות הערביות ישבתו ב-1 בספטמבר בגלל שלא קיבלו תקציבים. סמוטריץ' השיב שיש לו אחריות לפשיעה, וכי אי אפשר להעביר תקציבים בלי פיקוח. הוא ציין כי יש ניסיון להקים מנגנון פיקוח.
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש  עם המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית בישראל השייח' מוואפק טריף
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש  עם המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית בישראל השייח' מוואפק טריף
נתניהו ומנהיג העדה הדרוזית. "הניסיונות להסדרה נמשכים"
(צילום: חיים צח, לע"מ)
ובעוד התקציבים לרשויות הדרוזיות צפויים לעבור, היום בשעה 19:00 תתקיים במטה השב"כ פגישה סביב הכסף שהאוצר אמור להעביר לרשויות בחברה הערבית, ובה ישתתפו בין השאר השר סמוטריץ' וראש שב"כ רונן בר.
בשבוע שעבר, לאחר שנודע כי העבודות יתחדשו מסרה לשכת ראש הממשלה כי "יש עדיין ניסיון להגיע להסדרה מאז הפסקת העבודות. הניסיונות נמשכים כל הזמן. יש החלטה כצעד ראשוני לחדש חלק מהעבודות על הטורבינות. ביום ראשון יעלו בממשלה תוכניות שאמורות להביא תקציב משמעותי לחברה הדרוזית".

בהחלטת הממשלה שתובא היום לאישור צוין כי היא מתבצעת "בהמשך להחלטת הממשלה מס' 717 מיום 28.11.2021 'תוכנית להעצמה ולפיתוח כלכלי חברתי ביישובים הדרוזים ברמת הגולן' לשנים 2021 עד 2023 ולהחלטת ממשלה מס' 708 מיום 2.7.2023 שעניינה 'קידום תוכניות לפיתוח והעצמת היישובים הדרוזים והצ'רקסים'".
לפי ההחלטה, "תגבור התקציב השוטף לרשויות הדרוזיות", מתבצע, "בהמשך להחלטה 717, להנחות את משרד הפנים להקצות באותם תנאים ליישובי התוכנית סך של תשעה מיליון שקלים בשנת 2023 מתוך הסכומים האמורים בסעיף 3 להחלטה זו". ההחלטה קובעת כי יועברו, "סך של שישה מיליון שקלים שמקורם בהסטות של תקציבים שיועדו להקצאה במסגרת החלטה 717 בשנת 2023 ושלא נוצלו בפועל. וסך של שלושה מיליון שקלים שיקצה משרד האוצר למשרד הפנים מתקציבי הפעולות והפרויקטים הממשלתיים הרוחביים".
3 צפייה בגלריה
עמיחי שיקלי
עמיחי שיקלי
שיקלי וסמוטריץ'. מתווה צפוי להפשרת התקציבים
(צילום: משה מזרחי, רויטרס/Amir Cohen)
בינתיים, וכדי להפשיר את הכספים שמוקפאים, היום צפוי להתקיים דיון על הצעתו של השר לשוויון חברתי עמיחי שיקלי, שהעלה בישיבת הממשלה האחרונה הצעה למתווה לחלוקת תקציבים לרשויות. לפי "מודל הרמזור" של שיקלי, יחולקו תקציבים לרשויות יהודיות וערביות לפי רמת האיום והחשש משחיתות בהן. ראש הממשלה נתניהו התלהב מהתוכנית והורה לאמצה. בדיון ישתתפו שיקלי, סמוטריץ' ומנכ"ל משרד הפנים רונן פרץ. מטרת הדיון "לדייק" את התוכנית ולחדש את העברות התקציבים לרשויות הערביות.
משרד האוצר מסר בתגובה: "שר האוצר והממשלה מקימים מנגנון של רמזור בהתאם לסיכונים של הגעת כספי המדינה לפרוטקשן ולארגוני הפשיעה. כרגע המציאות כפי שאנחנו נחשפים יום יום זה מצב שלא ניתן וזו מכת מדינה שדורשת טיפול דחוף".