שר הבריאות ניצן הורוביץ אמר כי הוא מקווה שקיצור התורנויות של הרופאים המתמחים יקרה בהתאם ללוח הזמנים שמשרדו הכריז עם הרפורמה. במסיבת עיתונאים שערך הבוקר (שלישי) בעקבות אישור הפונדקאות לגברים יחידנים וזוגות הומואים בארץ, השיב הורוביץ לשאלת ynet בנושא ואמר: "זה נושא שאנחנו נכנסנו אליו אחרי הרבה מאוד שנים שלא נגעו בו".
"יצאנו במתווה יחד עם שר האוצר ושרת הכלכלה ויש לוחות זמנים כדי להגיע לזה, כי זה עסק מסובך מאוד. זה עסק מסובך כמו שאתה מבין, הקמנו ועדת יישום. אני בהחלט מקווה שנעמוד בתאריכים, כמו שעמדנו בעניין הפונדקאות. נצא לדרך גם בקיצור התורנויות. אני מדגיש שזה מאוד מסובך ומורכב. יש פה הרבה שאלות, אבל אנחנו על זה בכל המרץ".
3 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץ
לא יעמוד בהתחייבות? הורוביץ
(צילום: אלכס קולומויסקי)

3 צפייה בגלריה
המתמחים חוסמים את צומת עזריאלי
המתמחים חוסמים את צומת עזריאלי
מחאת המתמחים באוקטובר האחרון. "עסק מסובך"
(צילום: מוטי קמחי)
מארגון הרופאים המתמחים 'מרשם' נמסר בתגובה לדבריו: "שר הבריאות הורה על מתווה לקיצור התורנויות והוא האחראי להוצאתו לפועל. אם קיצור התורנויות לא יצא לפועל בהתאם למתווה, אנחנו נחדש את המאבק על כל המשתמע מכך. אנחנו מצפים משר הבריאות לשים את כל כובד משקלו, כמי שמנהל את המערכת, על מנת לוודא שקיצור התורנויות ייושם כמתוכנן".
ביום ראשון פורסם ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" על כך שבכירים המעורים בעבודת הצוות שעוסק בקיצור תורנויות מעריכים כי המהלך לא ייצא אל הפועל במתכונת ובמועד המתוכננים, אלא באופן מצומצם יותר. בארגון המתמחים "מרשם", שהוביל את המחאה לקיצור התורנויות, הגיבו בזעם: "לא הוכינו בתדהמה, זה גם ככה לא מתווה החלומות שלנו. אם התורנויות לא יקוצרו – תפרוץ פה מלחמה".
בשבועות האחרונים הם קיבלו מסרים שההבנות שהושגו, ואף עוגנו בצו של שרת הכלכלה אורנה ברביבאי, לפיהן ב-1 באפריל המתמחים יעבדו בין 16 ל-18 שעות בעשרה בתי חולים בפריפריה, בכל המקצועות למעט כירורגיה, לא ייושמו כלשון הצו. יו"ר הארגון, ד"ר ריי ביטון הזהירה כי מסמוס או דחייה של המתווה יביאו באופן מיידי לחזרת המתמחים לרחובות ולחידוש המחאה שהצליחה להלחיץ את השר הורוביץ, שמיהר להצטלם עם ביטון ולהכריז כי המשבר תם עוד בטרם גובש המתווה הסופי.
מלשכת שר הבריאות נמסר בתגובה כי "כפי שהתחייב, וכפי שהצהיר גם היום פעם נוספת שר הבריאות הורוביץ, תורנויות המתמחים יקוצרו. הרכבת יצאה לדרך ואיש לא יעצור אותה. מתמחות ומתמחים לא יעבדו 26 שעות ברצף. הקיצור יתחיל בבתי החולים פריפריה ומשם לכל בית חולים ברחבי הארץ".

שוויון בפונדקאות: "שמים סוף לעוול ואפליה של שנים"

את מסיבת העיתונאים כינס הורוביץ כאמור בכלל כדי להודיע שהחל משבוע הבא וכחצי שנה לאחר פסיקת בג"ץ בעניין - גברים הומואים וטרנסג'נדרים יהיו זכאים לפנות לפונדקאות. "אנחנו מעניקים היום זכות שווה לכולם לגשת לתהליך", אמר הורוביץ בנוכחות מנכ"ל משרדו, הפרופ' נחמן אש. על פי החוזר ובהתאם לזוגות הטרוסקסואלים, הנשים שתהיינה פונדקאיות תקבלנה שכר.

3 צפייה בגלריה
     ניצן הורוביץ ונחמן אש
     ניצן הורוביץ ונחמן אש
"החל משבוע הבא נאפשר לכל אדם בישראל גישה שווה לפונדקאות". הורוביץ עם אש, היום
(צילום: מוטי קמחי)
"היום אנחנו שמים סוף לעוול ולאפליה של שנים, מהפכת השוויון בפונדקאות יוצאת לדרך", הוסיף השר. "אני גאה במיוחד לעמוד היום בראש משרד הבריאות ולבשר כפי שהתחייבנו, בדיוק כפי שהתחייבנו, שהחל מ-11 בינואר - עוד שבוע מהיום - נאפשר גם לגברים יחידנים, גברים יחידים, אבות לעתיד וגם לזוגות הומואים, בעצם לכל אדם בישראל גישה שווה לפונדקאות בישראל. אנחנו מפרסמים היום את חוזר המנכ"ל החדש שמעגן את פסיקת בג"ץ ומעדכן את ההליכים לפי חוק הפונדקאות".
הורוביץ הוסיף כי "החוזר החדש קובע בפשטות את מה שבעצם היה אמור להיות לגמרי מובן מאליו - שוויון, זה הכל. פשוט שוויון. שנים שאנחנו נאבקים על העיקרון הפשוט הזה. החוק הישן בתפיסה הקודמת שלו ייצג תפיסה מפלה והיה הפרה של ערכי יסוד של מדינת ישראל ושל זכויות האדם וזה נגמר. גם ללהט"בים יש זכות שווה להיות הורים. מעתה נתייחס במשרד הבריאות לכל הורה ולכל משפחה באופן שווה, לכל אחד יש זכות להורות".
"זה כולל סטרייטים, יחידים, בודדים, זוגות סטרייטים, גברים יחידים וזוגות חד-מיניים. הרחבנו את הפרשנות ואני שמח לעדכן שגם טרנסג'נדרים יוכלו לגשת להליך פונדקאות בישראל. המשמעות היא שישראל מצטרפת לשורה מצומצמת אגב מאוד, של מדינות כמו ארה"ב, קנדה ובריטניה שהפסיקו את האפליה נגד להט"בים בזכות להורות. ישראל הופכת הלכה למעשה לאחת המדינות המתקדמות בעולם בתחום הזה וזאת גאווה לנו במשרד הבריאות וגאווה גדולה למדינת ישראל".