3 צפייה בגלריה
"הוזמן כ'הוקרה על אומץ ליבו'". גלנט ואנדרטת הקיבוצים
"הוזמן כ'הוקרה על אומץ ליבו'". גלנט ואנדרטת הקיבוצים
"הוזמן כ'הוקרה על אומץ ליבו'". גלנט ואנדרטת הקיבוצים
(צילום: EPA, ערן יופי כהן)
משפחות שכולות מהתנועה הקיבוצית דורשות ששר הביטחון יואב גלנט לא יגיע לטקס האזכרה הרשמי של התנועה באנדרטת הקיבוצים שבפארק מנשה, ומאיימות כי ימחו בפניו במהלך הטקס. גלנט הוזמן לטקס שייערך ביום חמישי הבא לזכרם של 3,120 בני וחברי קיבוצים שנפלו על ביטחון ישראל מאז ייסוד התנועה הקיבוצית ב-1909, אך עדיין לא ברור אם יגיע אליו. הערב יקיימו בתנועה הקיבוצית דיון בנושא וביום ראשון יוחלט אם לבטל את הזמנתו של גלנט לטקס.
בהודעה ששלחה התנועה הקיבוצית לחבריה נכתב כי "גלנט הוכיח לאחרונה כי ביטחון ישראל עומד תמיד מעל הכול, כשהציב את הדאגה למדינה ולביטחונה לפני הכול, והתריע באומץ על הסכנה הביטחונית המוחשית הנשקפת למדינת ישראל אם תימשך ההפיכה המשטרית. התנועה הקיבוצית מתנגדת נחרצות להפיכה המשטרית. אנחנו מודעים היטב לדרישת משפחות שכולות המתנגדות להשתתפות של נציגי הממשלה בטקסי הזיכרון הרשמיים ביום הזיכרון ואף מצטרפים לדרישתן של המשפחות". עוד נכתב כי "לקראת הטקס נעשתה ועדיין נעשית חשיבה רבה על כל פרט ופרט כדי שלא תיפגע אף משפחה שכולה. קדושת זיכרון הנופלים, רגישות האירוע והתייצבותו האמיצה של גלנט למען ביטחון המדינה הם מסרים חשובים מאוד בימים אלה".
"היה ברור לנו שבגלל המצב הפוליטי לא יזמינו נציגי ממשלה לטקס, אבל מזכיר התנועה הקיבוצית החליט על דעת עצמו להזמין את שר הביטחון כ'הוקרה על אומץ ליבו להגיד לא על המשך הדיונים על ההפיכה המשפטית'", טען עמוס שלו מקיבוץ עברון שבגליל המערבי. שלו שכל את בנו רס"ן ניסן שלו, קברניט מסוק היסעור שהתרסק ביום האחרון של מלחמת לבנון השנייה ביחד עם ארבעה אנשי צוות.
3 צפייה בגלריה
  אנדרטת הקיבוצים
  אנדרטת הקיבוצים
"היה ברור לנו שבגלל המצב הפוליטי לא יזמינו נציגי ממשלה לטקס". אנדרטת הקיבוצים
(צילום: ערן יופי כהן)
שלו, ממובילי מחאת משפחות שכולות נגד השתתפות השרים וחברי הכנסת בטקסי הזיכרון, אמר כי "אני מסכים שגלנט עשה מעשה אמיץ אישי כשלא נקט בקו של ביבי, אבל הצהיר כי הוא תומך בפה מלא בה (במהפכה המשפטית – י"ק) ולא הוציא אף מילה של גינוי על התבטאויות השרים נגד ה'נפולת של נמושות' על בנינו". בדבריו התייחס שלו בין היתר לשרת ההסברה גלית דיסטל אטבריאן, שכינתה 37 טייסים "נפולת של נמושות" לאחר שהודיעו שלא יגיעו לאימונים במחאה על המהפכה המשפטית, ולשר התקשורת שלמה קרעי שכינה אותם "סרבנים מחוצפים", ואמר להם: "עם ישראל יסתדר בלעדיכם, לכו לעזאזל".
לדברי שלו, "אני מקווה מאוד שגלנט לא יבוא, יש לו בעיות ביטחון חשובות יותר לעסוק בהן. אם בכל זאת יבוא, תהיה מחאה שקטה ובולטת מאוד עם שלטים. לא הפגנות קוליות או חסימות דרכים. אבל אנחנו רוצים להימנע מאי הנעימות הזאת".
מוקדם יותר שיגרו מאות משפחות שכולות מכתב ליו"ר ארגון יד לבנים לאלי בן שם, ודרשו "להוציא את הפוליטיקאים מבתי העלמין ביום הזיכרון". שלו אמר כי "אנחנו לא מדברים בשם כל המשפחות השכולות, שבחלקן רוצות שהמצב יישאר כפי שהיה. אנחנו חברים בקבוצה עם כ-500 משפחות שכולות ויש עוד קבוצות נוספות שמבקשות להוציא השנה את נציגי הממשלה מבתי הקברות בגלל ניסיון העבר ומתוך ההבנה שהפוליטיקאים שבאים לבתי הקברות, מבקשים לנאום על סוגיות פוליטיות שאיתן הם מזדהים".
הוא הוסיף כי "אין מקום לנאומים פוליטיים בבתי הקברות ששוכבים בהם החללים והתחושה שעל גב הבנים כל פוליטיקאי מנצל את ההזדמנות להביע את האמת הפוליטית שלו, שתמיד תרגיז את מי שלא מסכים איתו. השנה על רקע המחאות והקרע בעם אנחנו מבקשים שהממשלה לא תשלח אף אחד מנציגיה לבתי העלמין".
3 צפייה בגלריה
מכתב פניה לאלי בן שם יו"ר יד לבנים
מכתב פניה לאלי בן שם יו"ר יד לבנים
מכתב המשפחות השכולות ליו"ר יד לבנים
(צילום: רויטרס)
נפתלי קראוס, אב שכול, מנהל סניף עמק חפר וחבר הנהלת יד לבנים בקיבוצים, אמר כי "גלנט מצד אחד בתפקיד והוא יחסית התקרב אלינו קצת וקיבל על הראש. אני משתתף בהפגנות בתל אביב ובירושלים ואני חושב שלא צריך להיכנס בעת כזאת לדממת השכול, עצם בואו מעורר מחלוקת. נכון לומר לו שלא להגיע כי זה לא מתאים ועדיף שיבין שנוכחותו בצל הזיהוי הפוליטי שלו לא מקובלת עלינו. לא עשינו משאל בקרב המשפחות השכולות אבל אני משוכנע שכמעט כולם לא רוצים לערב פוליטיקה באירוע הזה".
את ההחלטה להזמין את גלנט לטקס קיבלו בתנועה הקיבוצית לאחר מסיבת העיתונאים שערך שר הביטחון ובה הצהיר על התנגדותו למהלכי הממשלה ברפורמה המשפטית. ניר מאיר, יו"ר התנועה הקיבוצית שהיה פקודו של גלנט בצבא, אמר כי הוא מצטרף לדרישת המשפחות השכולות כי פוליטיקאים לא יופיעו השנה וינאמו בטקסי האזכרה בבתי העלמין הצבאיים, אך הסביר כי אירוע הזיכרון באנדרטה, ערב יום הזיכרון, הוא שונה. "לא מדובר בבית קברות אלא באירוע אחר ונרחב לזיכרון יותר מ-3,000 נופלי התנועה הקיבוצית. אם שר הביטחון יכבד אותנו בנוכחותו, עם כל הכבוד לפוליטיקה, זה חשוב יותר", הוא אמר.
לדברי מאיר, הערב "נקיים דיון בנושא עם אנשי יד לבנים בקיבוצים ונקבל החלטה. עם כל הכבוד לפנייתו של שלו, אני לא מקבל את זה שאב שכול מחליט להכריז מלחמה נגד שר הביטחון של מדינת ישראל. מוכרחים לדעת להפריד. אי אפשר לעשות מהכול סלט גדול, אלא אם אנחנו באמת רוצים לחרב את מדינת ישראל. טקס הזיכרון הוא בהובלת התנועה הקיבוצית ומצאנו לנכון להזמין את שר הביטחון גלנט. תקוותי כי אכן יצליח להגיע בצל המחוייבויות הביטחוניות המוטלות על כתפיו".
במכתב ליו"ר ארגון יד לבנים, ביקשו מאות משפחות שכולות לא לאפשר נאומי פוליטיקאים בטקסי יום הזיכרון כדי "למנוע את המהומה שעלולה להתחולל מעל קברי הנופלים". המשפחות הוסיפו כי הן רואות "בחלחלה גוברת את סערת הקרעים והשסעים מתקרבת לבתי הקברות".
בן שם אמר ל-ynet כי "יש לי 8,500 פניות דומות. זו בעיה מאוד קשה ואני אפגש עם משפחות השכול ביום ראשון. יש לי גם פגישה עם שר הביטחון יואב גלנט והשרה מירי רגב, יו"ר ועדת טקסים ואירועים. אנחנו צריכים וחייבים לשקף להם את המצב". הוא הוסיף כי "יש הורים שמתקשרים אליי כמה פעמים ביום. אחד מהם אלוף במיל' שהצהיר כי לא ייתן לפוליטיקאים לדבר ביום הזה ויבוא עם מגפון לבית העלמין. כמוהו יש עוד ויש מקומות כמו באר שבע שצריך להגיע לשם השר איתמר בן גביר, ששם יש התארגנויות גדולות נגד זה".
מלשכת שר הביטחון נמסר בתגובה: "הטענות שהועלו בכתבה התקבלו בתמיהה, שכן - בלשכת שר הביטחון לא התקבלה הזמנה לאירוע המדובר, ומשכך - לא נשקלה הגעת השר לטקס".