החלטה דרמטית לפני כניסת השבת: בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג שבהולנד הודיע הערב (רביעי) כי ביום שישי הקרוב בשעה 14:00 (שעון ישראל) יחל הדיון שבו ימסור את החלטתו בנוגע לצו ביניים בתביעה שהגישה דרום אפריקה נגד ישראל בגין מעשים שאופיים "רצח עם" במלחמה ברצועת עזה. נלדי פלדור, שרת החוץ של דרום אפריקה, הודיעה כי בכוונתה להגיע לדיון.
1 צפייה בגלריה
דרום אפריקה נגד ישראל בדיון בהאג
דרום אפריקה נגד ישראל בדיון בהאג
אחד הדיונים בהאג
(צילום: AP / Patrick Post)
הדיון בתביעה כולה יכול להימשך זמן רב, אך הדרום אפריקנים מעוניינים לכפות על ישראל את עצירת המלחמה באמצעות צו ביניים שיוציא בית הדין. אם אכן יוצא צו כזה, וישראל תבחר שלא לכבדו, היא עלולה להתמודד עם סנקציות ובידוד בינלאומי.
דרום אפריקה ביקשה בדיון סעדים משפטיים בדמות תשעה צווים נגד ישראל - ובהם דרישה להפסקת אש, לנסיגת כוחות צה"ל מהרצועה, הפסקת כל הפעולות הצבאיות, להפסיק למנוע הכנסה של סיוע, לדווח לבית הדין על הפעולות, לא למנוע מצוותי חקירה להיכנס לשטח, להימנע ולהעניש מי שקוראים לג'נוסייד ועוד.

במהלך הצגת טיעוני התביעה, טענו הדרום אפריקנים בין השאר כי ישראל "מפציצה את עזה במה שמוערך כמתקפה הגדולה בהיסטוריה. האזרחים בעזה יכולים למות ממנה ויכולים למות מרעב ומחלות בגלל שעזרה לא נכנסת. לנו ברור שחלק מהפעולות של ישראל עוברות על החוק הבינלאומי. ההרס הוא חגיגה עבור הצבא הישראלי. החיילים מצלמים את עצמם מפוצצים בתים שלמים ומניפים את דגל ישראל".
נציגי ההגנה מטעם ישראל הזכירו כמובן את זוועות 7 באוקטובר שביצעו מחבלי חמאס וג'יהאד, והזכירו את המקום ממנו מגיעה התובעת: "דרום אפריקה מתגאה בקשריה עם חמאס. הם מתארים את הסבל של עזה ככזה שלא נראה מעולם - כאילו לא היו מלחמות בעולם. לצערנו, מה שבאמת לא ניתן להשוואה הוא השימוש של חמאס באזרחים כמגנים אנושיים".
בסיום היום השני של הדיונים, שבמהלכו הציגה ההגנה הישראלית את טענותיה, הביעו בצוות המשפטי המייצג את המדינה סיפוק והעריכו כי הצליחו לקעקע את ההאשמות של דרום אפריקה. עם זאת, ישנו חשש כי שיקולים פוליטיים יתערבבו עם השיקולים המשפטיים ויביאו להכרעה מוטה נגד ישראל.