6 צפייה בגלריה
חוזרים לראות את הבתים ההרוסים לאחר השריפה שבוע שעבר במבור מודיעים
חוזרים לראות את הבתים ההרוסים לאחר השריפה שבוע שעבר במבור מודיעים
נזקי השריפה במבוא מודיעים
(צילום: רועי רובישנטיין)
תושבי מבוא מודיעים הגישו תביעת ענק בסך של כ-70 מיליון שקלים נגד המשטרה, הכבאות, קרן קיימת לישראל ועיריית מודיעין, שלדבריהם התרשלו בעבודתם ולא נקטו צעדי מנע שיכלו לבלום את הדליקה שהשתוללה באזור במאי 2019 והחריבה את היישוב.
"זו הפעם הראשונה בתולדות מדינת ישראל שיישוב שלם נחרב כולו", נכתב בתביעה. "למרבה הצער, אסון נוראי זה היה ניתן למניעה אלא שהנתבעות כשלו בביצוע המוטל עליהן וברשלנותן הביאו לתוצאה ההרסנית".
התביעה הוגשה ע"י עורכי הדין אביחי סלהוב וברק אלימלך ממשרד חן נגלר סלהוב, ועורכי הדין אהוד גוט, שלמה שטיינר ורן אוהב ציון ממשרד בלטר גוט אלוני ושות' לבית המשפט המחוזי בלוד. לצד הרשויות שנתבעו נכללו גם המועצה האזורית חבל מודיעין וחברת הביטוח איילון.
על פי כתב התביעה, התרשלו הגופים הנתבעים בלנקוט צעדי מנע בתחום אחריותם, התעלמו במשך שנים מתמרורי אזהרה רבים, וכשלו לנהל את אירוע השריפה באופן ראוי, גורמים אשר הביאו יחדיו לאסון שפקד את מבוא מודיעים במאי 2019.
6 צפייה בגלריה
שריפה במבוא מודיעים
שריפה במבוא מודיעים
(צילום: קובי הראתי)
השריפה, נזכיר, התפשטה משטחים הנמצאים בתחומי האחריות של עיריית מודיעין-מכבים-רעות והמועצה האזורית חבל מודיעין, ומיער שנמצא בבעלות הקרן הקיימת לישראל. כתב התביעה מפרט כיצד לדברי התושבים התרשלו אותם גופים בהכנות למניעת שריפה למרות ההוראות שמפורטות בחור ודו"חות מבקר המדינה שעסקו בהיערכות הרשויות לשריפות.
בנוסף לכך, טענה התביעה כי שירותי הכבאות ומשטרת ישראל, האמונים על כיבוי שריפות וניהול מצבי חירום, כשלו בהכנה לקראת שריפה בתנאי חום כבד ובמהלך ל"ג בעומר, בבחינת "אסון ידוע מראש שניתן היה למנעו", וכיצד כשלו כל הגופים הנ"ל בניהול החירום של האירוע.
לדבריהם, את האסון היה ניתן למנוע כאשר נורות אזהרה רבות דלקו לאורך הדרך והיו בבחינת "פצצה מתקתקת", אך הרשויות פעלו באדישות שהובילה לאסון. "מדינת ישראל למודה מקרים של נזק כתוצאה משריפות – כל הגורמים ידעו בדיוק מה גורמי הסיכון, מה הנזק שיכול להיגרם מהם ומה נדרש לעשות כדי למנוע אותו - אך פשוט לא עשו זאת", נכתב.