רוסיה תוקפת בחריפות את ישראל, ונשיא המדינה מנסה לגשר: דוברת משרד החוץ ברוסיה מריה זכארובה אמרה הבוקר (שלישי) כי האמירות של המנהיגות בישראל "מוטות", וטענה כי ירושלים תומכת במשטר קייב, "והדבר מעלה שאלות". כל זאת, על רקע דרישת רוסיה לסגירת פעילות הסוכנות היהודית במדינה. היום דווקא נחשף ברוסיה כי בין ראש הממשלה יאיר לפיד ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין הוחלפו לפני שלושה שבועות אגרות ברכה. משרד ראש הממשלה אישר את הפרסום הזה.
נשיא המדינה יצחק הרצוג, שאיתו נועד אתמול ראש הממשלה לפיד בשיחה שהתמקדה בניסיון לפתרון משבר הסוכנות, אמר הבוקר: "באופן טבעי, הנושא שמעסיק אותנו בימים האחרונים - פעילות הסוכנות היהודית ברוסיה - הוא נושא שבאמת קרוב לליבי".
3 צפייה בגלריה
דוברת משרד החוץ במוסקבה תקפה את ה"מנהיגות הישראלית הפרו-אוקראינית". לפיד ופוטין
דוברת משרד החוץ במוסקבה תקפה את ה"מנהיגות הישראלית הפרו-אוקראינית". לפיד ופוטין
דוברת משרד החוץ במוסקבה תקפה את ה"מנהיגות הישראלית הפרו-אוקראינית". לפיד ופוטין
(צילום: ניב מוסמן לע"מ, EPA)
3 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ב בית הנשיא ירושלים
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ב בית הנשיא ירושלים
"ככל שנדבר פחות ונעשה יותר כך ייטב". הנשיא הרצוג
(צילום: AFP)
"אני נוקט בשני כלים", אמר הרצוג והרחיב. "אחד, יש דברים שהשתיקה יפה להם. אני חושב שככל שנדבר פחות כן ייטב, וזה יאפשר טיפול נכון בכל הסוגיה. שניים, אני עובד בשיתוף פעולה מלא עם ראש הממשלה לפיד, באמון מלא. אנחנו פועלים למען מדינת ישראל ולמען העם היהודי. אנחנו משתפים פעולה, ואיפה שאני אוכל לסייע אני אסייע".
לדברי הנשיא, "רוסיה היא מדינה חשובה במרחב כולו ובכלל, ויכולים להיות תרחישים שונים ועשרה נימוקים שונים ללמה ואיך האירוע התפתח. אני מעדיף לא ללכת לניתוחים. לעתים אנחנו רואים דברים שלא תמיד מבינים אותם, ודברים שרואים מכאן לא רואים משם. בואו ניתן לתהליכים להתבצע. ככל שנדבר פחות ונעשה יותר כך ייטב".
ובזמן שהרצוג מנסה לפתור את המשבר, במוסקבה מעלים את הטונים נגד ישראל. דוברת משרד החוץ זכארובה צוטטה היום באומרה כי נושא הסוכנות היהודית נמצא בגזרה המשפטית - ותקפה את ממשלת ישראל על כל שלדבריה נקטה בגישת "לא קונסטרוקטיבית" כלפי רוסיה בחודשים האחרונים.
"האמירות מישראל מוטות ולחלוטין לא-קונסטרוקטיביות", אמרה זכארובה. "כשהערכות אנטי-רוסיות ניתנות על ידי המנהיגות הישראליות ברמות שונות, וכשהמדיניות היא פרו-אוקראינית ולטובת המשטר בקייב - הדבר מעלה שאלות".
3 צפייה בגלריה
הסוכנות היהודית במוסקבה
הסוכנות היהודית במוסקבה
הסוכנות היהודית במוסקבה
(צילום: רויטרס)
אתמול נראה היה שיש פתרון באופק למשבר, כשבמוסקבה העבירו לירושלים מסרי הרגעה שלפיהם אין הידרדרות ביחסים המדיניים בין המדינות, וכי אין לראות בסוגיית הסוכנות שום דבר מעבר לסוגיה המשפטית. במקביל, גם ישראל העבירה מסרי הרגעה לרוסיה שפניה ליישוב המשבר והרגעת הרוחות. מסרי הרגעה הועברו על ידי ישראל גם לקהילה היהודית ברוסיה שמודאגת מאוד מהשלכות סגירת משרדי הסוכנות על יחסי ישראל-רוסיה ועל יחסי רוסיה עם הקהילה היהודית שלה.
גורמים מדיניים אומרים כי סגירת משרדי הסוכנות היהודית תפגע קשות במרקם החיים החברתי של הקהילה היהודית, אבל יש חשש שהרוסים ינקטו צעדים נוספים כגון פגיעה בארגונים יהודיים נוספים ופגיעה בפעילות לשכת הקשר נתיב שמסונפת למשרד ראש הממשלה. החשש הוא שרוסיה תרחיק לכת ותמנע יציאת יהודים לישראל.
גורם ישראלי בכיר אמר אתמול: "קשה מאוד לפרשן את פוטין. זה נראה מאוד מדאיג, אבל זה עולה בקנה אחד עם מגמה כללית. רוסיה מורידה את מסך הברזל, זה לא רק נגדנו אלא נגד המערב בכלל. אנחנו חלק מהמערב. צריך לראות את זה בקונטקסט הכללי של הורדת מסך הברזל. הם מסלקים את כל הארגונים המערביים. הסוכנות נתפסת כארגון קנטרני שאחראי לבריחת מוחות מרוסיה וכל מה שמריח מערב מעיפים. לא צריך לקשור את זה לעמדה של ישראל על אוקראינה".