1 צפייה בגלריה
יאיר לפיד מטאוש מורבייצקי
יאיר לפיד מטאוש מורבייצקי
יאיר לפיד ומטאוש מורבייצקי
(צילום: AP, קובי קואנקס)
נמשכים חילופי הדברים הקשים בין פולין לישראל על רקע אישורו של חוק הרכוש: ראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי הזהיר אמש (ראשון) כי אם ממשלת ישראל תמשיך לתקוף את פולין, תהיה לכך השפעה שלילית מאוד על היחסים בין המדינות - הן על היחסים הדו-צדדיים והן בפורומים הבינלאומיים.
בפוסט ארוך בפייסבוק הגיב מורבייצקי על החלטתו של שר החוץ יאיר לפיד שלשום להחזיר להתייעצויות את הממונה על השגרירות בוורשה, והאשים כי התנהלותו נובעת ממניעים פוליטיים. "ההחלטה של ישראל להוריד את דרג הייצוג הדיפלומטי בוורשה הינה חסרת בסיס וחסרת אחריות, ודבריו של לפיד מעוררים את זעמו של כל אדם ישר. השימוש בטרגדיה זו לקידום אינטרסים מפלגתיים הוא מביש וחסר אחריות", כתב.

מורבייצקי טען כי ההתבטאויות של שרי הממשלה נגד החוק גרמו לעלייה בשנאה כלפי פולנים בישראל ורמז כי משפחתו של השגריר בתל אביב מארק מאגירובסקי סופגת איומים. "החלטתי להעביר בביטחה את ילדי השגריר שלנו לפולין. פולין לעולם לא משאירה את הדיפלומטיה שלה במצוקה". שלשום הודיע לפיד כי משרדו "ימליץ" לשגריר הפולני להמשיך בארצו את חופשתו.
מורבייצקי הגן על החוק המגביל תביעות רכוש של ניצולי שואה וטען: "עשרות אלפי אנשים נזרקו מבתיהם רק בגלל שלחוק שלנו יש הוראה המאפשרת החזרה של נדל"ן לתקופה בלתי מוגבלת. חמור מזה, החזרת רכוש נעשתה לעתים לא לבעלים האמיתיים או יורשיהם, אלא לפושעים. במקרים רבים היה זיוף מסמכים או שחיתות מאורגנת, הודות להונאות וכנופיות שהתעשרו על חשבון קורבנות מלחמת העולם השנייה. עצרנו את זה על ידי העברת חוק המשקם את הצדק היסודי ואת שלטון החוק בפולין. על פי התקנות החדשות, מי שאיבד את רכושו זכאי לתבוע פיצויים אך אינו יכול לדרוש לשלול את הגג מעל אנשים אחרים".

בנוסף התראיין אתמול בכלי התקשורת בפולין יקוב קומוץ', יועצו של נשיא פולין אנדז'יי דודה, ואמר כי תגובתו של לפיד לחוק הייתה "היסטרית ומנוגדת לכל נורמה דיפלומטית". הוא הוסיף: "אני מקווה שחברינו מישראל, שלא חסרים להם דיפלומטים מצטיינים, יתקררו, יחשבו על המצב הזה וזה יהיה הפתרון האופטימלי".
שלשום חתם נשיא פולין אנדז'יי דודה על החוק שמגביל תביעות רכוש מצד ניצולי שואה שרכושם נגזל במלחמת העולם השנייה, אחרי שהחוק אושר בשני בתי הפרלמנט. בכך נכנס החוק לתוקפו באופן רשמי. זאת למרות ההתבטאויות החריפות של ישראל נגדו, ומסרים גם מצד ארצות הברית בקריאה לדודה להימנע מאישור החקיקה. החוק אוסר ערעורים על החלטות מינהליות שהתקבלו לפני יותר מ-30 שנה, ובכך הוא מונע החזרת את נכסים שנגזלו על-ידי הנאצים ובהמשך הולאמו על-ידי המשטר הקומוניסטי בפולין.
פורסם לראשונה: 22:29, 15.08.21