סערה במערכת הפוליטית בעקבות החלטת משרד המשפטים לאשר את חיבורם לחשמל של המאחזים הבלתי חוקיים בשטחים. "משרד המשפטים הפך לסניף של מועצת יש"ע", אמר היום (רביעי) ח"כ מוסי רז ממרצ בריאיון לאולפן ynet. "אנחנו לא תומכים בזה בשום פנים ואופן".
ההחלטה לאשר את חיבור החשמל התאפשרה בעקבות חוות דעתה של המשנה ליועמ"שית לעניינים אזרחיים עורכת הדין כרמית יולס. היא נוגעת למאחזים עם "אופק הסדרתי", כלומר כאלה שעשויים לקבל אישור בעתיד, והיא מתבססת על עקרונות מחוק החשמל שעבר לאחרונה עבור כפרים בדואיים בנגב. אישור המהלך תלוי כעת בשר הביטחון בני גנץ.
3 צפייה בגלריה
מוסי רז בריאיון באולפן
מוסי רז בריאיון באולפן
מוסי רז. "אם הייתי יודע שהמרכז-שמאל יכול לעלות לשלטון, הייתי קורא לפרק את הממשלה"
(צילום: הדר יואביאן)
3 צפייה בגלריה
ועדת הכנסת
ועדת הכנסת
ניר אורבך. הציב את חיבור המאחזים לחשמל כאולטימטום להישארות בקואליציה
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
חשוב לציין כי לאחר פרישתה של ח"כ עידית סילמן מהקואליציה, חיבור החשמל למאחזים היה אחד משלושת האולטימטומים שהציב ח"כ ניר אורבך לראש הממשלה נפתלי בנט, יחד עם ביטול "מתווה המעונות" וקידום הבנייה בהתנחלויות, כדי שהוא לא יפרוש גם כן. שר האוצר אביגדור ליברמן כבר הסכים לדחות לשנת 2024 את "מתווה המעונות", במטרה לייצב את הקואליציה.
לטענת ח"כ רז, הוא לא מודע לכך שאורבך קיבל התחייבות בנוגע לחיבור המאחזים, אבל "בכל מה שנוגע לבנייה בשטחים הכבושים, הקואליציה הזו היא הימנית ביותר בתולדות ישראל. זה גם נובע מכך שהאופוזיציה היא אולי הימנית ביותר. תוצאות הבחירות היו מאוד קשות מבחינתנו כשמאל".
אז יכול להיות שמי שישלם את המחיר על התייצבות הקואליציה זה השמאל? "הייתי מוכן לפרק את הממשלה אם זה מה שהיה עוצר את ההכשרה של מאחזי העבריינים, אבל אם אפרק אותה, אקבל ממשלה שתכשיר אותם יותר מהר. אנחנו צריכים ורוצים את הקואליציה הזו, בגלל שהאלטרנטיבה של בן גביר, סמוטריץ', שיקלי ונתניהו גרועה אפילו יותר. אם הייתי יודע שמחר המרכז-שמאל יכול לעלות לשלטון, אז הייתי קורא לפרק את הממשלה הנוכחית, אבל זה לא המצב שלנו כרגע".
דיברת על יציבות הקואליציה, אבל אתה בכל זאת תוקף את שר המשפטים "היציבות איננה נמדדת בזה שאני אמחא כפיים לכל דבר שעושה שר המשפטים או שר אחר שאינני מסכים עם דעתו. היא נמדדת בכוונה שלי לשמר את הקואליציה גם כשמדובר בדברים שמאוד קשה לי להצביע בעדם, ועברנו כבר מבחנים כאלה".

קיש: "חברי הממשלה צריכים לחזור בתשובה, כמו סילמן"

שר הביטחון גנץ התנה את חיבורם לחשמל של כ-30 מאחזים, בתמורה לחיבורם של כ-10 כפרים פלסטיניים בשטחי C, כדי להראות שהמדינה לא מפרידה בין ישראלים לפלסטינים באזור, וכדי למנוע טענות משפטיות שמגדירות את ישראל כמדינת אפרטהייד.

ח"כ יואב קיש מהליכוד, הגדיר בראיון לאולפן ynet את חוות הדעת של משרד המשפטים "החלטה שערורייתית שמיישרת קו עם הבנייה הבלתי חוקית הפלסטינית". לדברי קיש, "יחד עם הכשרת חיבורי החשמל להתיישבות הצעירה, רוצים להכשיר גם את תוכנית ההשתלטות של אבו מאזן על שטחי C".
על הטענות משמאל בנוגע לחיבור לחשמל של המאחזים הבלתי חוקיים, אמר קיש כי "ההתיישבות הצעירה בצדק צריכה להיות מחוברת. דרך אגב, בנט אמר בעצמו שהוא יעשה את זה דבר ראשון כשהוא ייכנס לממשלה, אז אולי זה יקרה כדבר האחרון של הממשלה הזו, וגם זה לא בטוח שיקרה".
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט, יואב קיש
נפתלי בנט, יואב קיש
נפתלי בנט ויואב קיש. "בנט אמר שהדבר הראשון שיעשה בכניסה לממשלה זה חיבור המאחזים - אולי זה יהיה הדבר האחרון"
(צילום: מארק ישראל סלם, אבי מועלם)
כמה הזמן הממשלה הזו תחזיק להערכתך? "אני ריאלי בלי קשר לפוזיציה הפוליטית שלי, ואנחנו מבינים שהסיפור שם גמור. אני לא נביא, אבל להערכתי היום הראשון של הכנסת לאחר החזרה מהפגרה יהיה יום סופר דרמטי. בכל מקרה, הממשלה תחזיק במקסימום כמה חודשים לאחר מכן".
ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר כי לא צריך להכניס גורמים ששותפים לממשלה הזו לבתי הכנסת. אתה מגנה את ההתבטאות הזו? "אני מודה שרק ראיתי ציוצים בטוויטר, ולא דיברתי איתו בעצמי. הבנתי שאחר כך הוא הבהיר את עצמו. אני חושב שהמסר הוא פשוט. יש פה אנשים שמכרו את ישראל רק בשביל לשבת בכיסא. הם צריכים לעשות חזרה בתשובה, כמו שעידית סילמן עשתה".