שר המשפטים וסגן ראש הממשלה של בריטניה, דומיניק ראב, הודיע בסוף השבוע על התפטרותו מתפקידיו, בעקבות דו"ח חקירה שגובש סביב טענותיהם של עובדים להתעמרות מצדו. בכך הפך ראב לשר הבכיר השלישי בתוך שישה חודשים שנאלץ לעזוב את ממשלתו של רישי סונאק בעקבות התנהלות בלתי ראויה – עובדה שתקשה מאוד על סונאק לשקם את תדמיתה של המפלגה השמרנית ולקיים את הבטחתו שהממשלה שבראשה הוא עומד תהיה הוגנת, אמינה וישרה בכל הרמות.
6 צפייה בגלריה
דומיניק ראב שר החוץ של בריטניה
דומיניק ראב שר החוץ של בריטניה
דומיניק ראב. "הדו"ח קובע רף נמוך, יהיו תלונות שווא"
(צילום: EPA)
6 צפייה בגלריה
רישי סונאק
רישי סונאק
רה"מ סונאק. בעוד שבועיים - בחירות מקומיות
(צילום: רויטרס)
ראב עצמו ביקש בנובמבר אשתקד לקיים חקירה עצמאית בעניינו, בעקבות תלונות שהתקבלו מצד עובדים בשלושה משרדי ממשלה שבהם עבד בעבר, ולפיהן הוא נהג בהם בתוקפנות וגרם להם תחושת השפלה. בתום חמישה חודשים שבהם גבה עדויות מעובדיו לשעבר של ראב גיבש מנהל החקירה, עו"ד אדם טאולי, דו"ח שבו ניקה אותו מרוב ההאשמות – אך אישר שתיים ומתח עליו ביקורת חריפה. בדו"ח קבע טאולי כי התנהלותו של ראב כלפי עובדים חרגה ממתן משוב ביקורתי הולם.
על פי הדו"ח, אף שראב לא התכוון להתעמר בעובדים ולא קילל אותם או צעק עליהם, במהלך עבודתו במשרד המשפטים הוא נקט נגדם תגובות פוגעניות, תקף אותם על עבודתם באופן החורג ממתחם הסבירות, ובמקרים שונים תיאר אותה כ"אומללה" ו"חסרת תועלת". התנהגותו במקרים שונים תוארה כ"מפחידה" ו"אגרסיבית". לפי הדו"ח, מאז פתיחת החקירה מיתן ראב את התנהגותו, אך היה עליו לעשות זאת עוד קודם לכן.
6 צפייה בגלריה
בוריס ג'ונסון ליז טראס רישי סונק סונאק
בוריס ג'ונסון ליז טראס רישי סונק סונאק
רה"מ סונאק עם קודמיו ג'ונסון וטראס. ככה לא משקמים תדמית
(צילום: gettyimages, EPA, AFP)
בעקבות הדו"ח פרסם ראב מכתב התפטרות זועם, שבו מתח ביקורת חריפה על הממצאים וטען כי הם מהווים תקדים מסוכן בכל הקשור לקביעת הקריטריונים להתנהגות נכונה בתפקיד ציבורי. במכתבו טען כי הדו"ח "מציב את הרף להתעמרות במקום נמוך כל כך, שזה יעודד תלונות שווא נגד שרים" ולא יאפשר להם לעבוד. במכתב ההתפטרות התנצל ראב על כל צער או עלבון בלתי-מכוונים שעשוי היה לגרום, אך הדגיש את העובדה שמרוב החשדות נגדו הוא נוקה. את החלטתו להתפטר בכל זאת הסביר בכך שכשזימן את החקירה החיצונית הבטיח שאם זו תקבע שיש אמת בטענות נגדו – יפרוש. "אני מאמין שחשוב לעמוד במילתי", כתב.

כשהטליאן עשה הפיכה: ראב נפש בכרתים

התפטרותו של ראב היא עוד מכה לראש הממשלה רישי סונאק. כשנכנס לדאונינג 10 באוקטובר הבטיח סונאק שהתנהלות ממשלתו תהיה שונה באופן דרמטי מהממשלה מוכת השערוריות של בוריס ג'ונסון שקרסה שלושה חודשים לפני כן ומזו של ליז טראס שהתמוטטה מעט אחר כך. השערוריות שפקדו את שתי הממשלות הללו ריסקו את המפלגה השמרנית בסקרים, וסונאק שם לעצמו ליעד לשקם את תדמיתה, במיוחד לקראת הבחירות לרשויות המקומיות שייערכו בעוד שבועיים, ושבהן צפויים השמרנים לאבד מושבים.
6 צפייה בגלריה
נגיף קורונה בריטניה ראש הממשלה בוריס ג'ונסון אושפז זה שר החוץ דומיניק ראב
נגיף קורונה בריטניה ראש הממשלה בוריס ג'ונסון אושפז זה שר החוץ דומיניק ראב
נסק עם הברקזיט. דומיניק ראב
(צילום: EPA)
6 צפייה בגלריה
תמונות השנה של AFP שנת 2021 אפגנים על מטוס ב נמל התעופה ב קאבול מחכים לברוח אחרי עליית ה טליבאן 16 אוגוסט
תמונות השנה של AFP שנת 2021 אפגנים על מטוס ב נמל התעופה ב קאבול מחכים לברוח אחרי עליית ה טליבאן 16 אוגוסט
אפגנים מנסים לברוח מקאבול ב-2021. שר החוץ נשאר ביוון
(צילום: AFP)
אלא שעד מהרה החלו הצרות לפקוד גם את ממשלתו: בנובמבר נאלץ השר הבכיר גווין וויליאמסון להתפטר בעקבות החשיפה ששלח לעובדים הודעות מלאות גידופים, קללות ואיומים, ובינואר פיטר ראש הממשלה את יו"ר המפלגה השמרנית נדים זהאווי אחרי שנקבע כי הפר את הקוד הממשלתי בכך שלא היה גלוי בנוגע לתשלומי המס שלו. השבוע נחשף כי סונאק עצמו מתמודד כעת עם חקירה בוועדת האתיקה של הפרלמנט הבריטי, בעקבות הגילוי שרעייתו המיליארדרית לא הצהירה כראוי על מניותיה בחברה שעומדת לקצור רווחים ממדיניות הממשלה.
דומיניק ראב בן ה-49, בעל חגורה שחורה בקראטה, משתייך לדור של פוליטיקאים שעלו לשלטון אחרי משאל העם על הברקזיט בשנת 2016, שבו החליטו הבריטים לפרוש מהאיחוד האירופי. בסוף העשור הקודם כיהן כשר לענייני ברקזיט. ההסתבכות הנוכחית איננה הראשונה שלו: בשנת 2021 הודח מתפקידו כשר החוץ, בעקבות העובדה שלא טרח לשוב מחופשה בכרתים בשעה שהטליבאן ביצע הפיכה באפגניסטן והשתלט על קאבול – אירוע דרמטי שהסתיים בפינוי כאוטי של דיפלומטים ואזרחים בריטים מהמדינה.
6 צפייה בגלריה
מנהיג הלייבור סטרמר. "סונאק חלש, היה צריך לפטר אותו בעצמו"
מנהיג הלייבור סטרמר. "סונאק חלש, היה צריך לפטר אותו בעצמו"
מנהיג הלייבור סטרמר. "סונאק חלש, היה צריך לפטר אותו בעצמו"
(צילום: רויטרס)
כסגן ראש הממשלה לא היו לראב סמכויות רשמיות כלשהן, אך היה עליו למלא את מקומו של סונאק במקרה שזה אינו נמצא בפרלמנט או במקרה שנבצר ממנו למלא אותו. הוא נחשב לבעל ברית קרוב של סונאק, ובקיץ שעבר סייע לו במרוץ שלו לראשות המפלגה השמרנית ולראשות הממשלה. אתמול נמסר כי אוליבר דוודן, שר בקבינט ובעל ברית נוסף של סונאק, מונה למחליפו של ראב כסגן ראש הממשלה, וכי עורך הדין לשעבר אלכס צ'אלק יחליף אותו כשר המשפטים.
בעוד שבסיעה השמרנית בפרלמנט יש מי שסבורים כי ראב לא היה צריך לאבד את תפקידו, מנהיג מפלגת הלייבור שבאופוזיציה קיר סטרמר האשים את ראש הממשלה סונאק בחולשה, בשל העובדה שהניח לראב להתפטר – במקום לפטר אותו בעצמו.