ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק פיטר בצהריים (יום א') מממשלתו את יושב ראש המפלגה השמרנית, נדים זהאווי, אחרי שחקירה בנוגע להצהרות מס שגויות שמסר – בשווי מיליוני דולרים – העלתה כי הוא ביצע "הפרה חמורה של הקוד המיניסטריאלי". זהאווי פוטר אחרי שיועץ עצמאי קבע כי התנהלותו הייתה מתחת לסטנדרט המצופה משרים בממשלה.
5 צפייה בגלריה
רישי סונאק
רישי סונאק
רה"מ סונאק. קיבל את ההמלצה - ומיהר לפטר: "הבטחתי"
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
נדים זהאווי שר האוצר של בריטניה
נדים זהאווי שר האוצר של בריטניה
השר המפוטר זהאווי. "היה צריך להבין מיד שמדובר בעניין חמור"
(צילום: AFP )
זהאווי, מייסד מכון הסקרים "יוגוב", כיהן כשר האוצר מיולי עד ספטמבר אשתקד, בסוף ימי כהונתו של בוריס ג'ונסון כראש ממשלת בריטניה. כשמונה לתפקיד זה הוא לא טרח להצהיר בפני הממונים עליו כי מאז אפריל 2021 מתנהלת נגדו חקירה ברשות המסים בגין הצהרות שגויות שמסר בנוגע למכירת מניות בשווי 27 מיליון פאונד באתר "יוגוב". הודעה רשמית על החקירה מסר רק ב-15 ביולי, יותר משנה אחרי שנפתחה החקירה.
אם לא די בכך, כשזהאווי התמנה לתפקידי שר בממשלתה של ליז טראס בספטמבר ובממשלתו של סונאק באוקטובר הוא לא טרח להצהיר כי באוגוסט הגיע עם רשות המסים להסדר ענישה שבמסגרתו ישלם כ-5 מיליון פאונד (כ-6.2 מיליון דולר). ההסדר הזה נחשף רק החודש, בתקשורת הבריטית.
זהאווי טען כי ההפרות שבהן נתפס בוצעו בתום לב ושלא בכוונה תחילה, ואת העובדה שלא הצהיר על החקירה כאשר מונה לשר הוא הסביר בכך שכשרשות המסים פנתה אליו הוא קיבל את הרושם ששואלים אותו שאלות כלליות על התנהלותו, ושלא מדובר בחקירה של ממש. אלא שראש הממשלה סונאק ביקש מיועץ הממשלה לענייני אתיקה, לורי מגנוס, לחוקר את העניין, ובדו"ח שהגיש לו מגנוס הוא קבע כי זהאווי היה צריך להבין למן ההתחלה שמדובר בעניין חמור.
5 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק שאל הומלס במה הוא עובד
ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק שאל הומלס במה הוא עובד
רישי סונאק וההומלס: "במה אתה עובד?"
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק התנצל אחרי שלא חגר חגורת בטיחות
ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק התנצל אחרי שלא חגר חגורת בטיחות
נוסע בלי חגורה. זה נגמר בקנס
במכתב המסקנות שהגיש מגנוס לסונאק הוא קבע כי השר זהאווי הוליך את הרשויות שולל כשטען כי הדיווחים על הצהרות המס השגויות שלו הן "השמצות ברורות": "עמדתי היא שהעיכוב בתיקון ההצהרה הפומבית הלא-נכונה שלו אינה עולה בקנה אחד עם הדרישה לשקיפות", כתב מגנוס לסונאק.
במכתבו פסק היועץ כי זהאווי לא כיבד במידה מספקת את הדרישה לנהוג בכנות ובשקיפות ולשמש מנהיג-לדוגמה באמצעות האופן שבו הוא מתנהל: "התנהלותו של מר זהאווי כשר הייתה מתחת לסטנדרט הגבוה שכראש הממשלה אתה מצפה בצדק מהמשרתים בממשלתך לעמוד בו", קבע.
במכתב ששלח סונאק לזהאווי בעקבות ממצאי מגנוס הוא הבהיר לו שהוא נאלץ להדיחו משום שבראשית כהונתו כראש הממשלה הבטיח שממשלתו תקפיד לתת דין וחשבון לאזרח בכל הרמות.
5 צפייה בגלריה
בוריס ג'ונסון ליז טראס רישי סונק סונאק
בוריס ג'ונסון ליז טראס רישי סונק סונאק
שלושה ראשי ממשלה בפחות מחודשיים. טראס, ג'ונסון וסונאק
(צילום: gettyimages, EPA, רויטרס)
פיטורי זהאווי הם עוד כתם על הממשלה השמרנית של בריטניה, שבשנים האחרונות נעה ממשבר למשבר, ושבסקרים מפגרת כעת בעשרות אחוזים אחרי מפלגת הלייבור שבאופוזיציה. בשנה שעברה נאלצה המפלגה להדיח מראשות הממשלה את בוריס ג'ונסון בעקבות פרשת כריס פינצ'ר ופרשת מסיבות הקורונה, ובאוקטובר היא נאלצה להציב בכיסא ראש הממשלה את סונאק כראש הממשלה השלישי של בריטניה בתוך פחות מחודשיים, אחרי שליז טראס שנבחרה להחליף את ג'ונסון התפטרה משום שתוכניתה הכלכלית גרמה לסחרור בשווקים.
לסונאק עצמו יש מבקרים רבים, הרואים בו איש עשיר ומנותק. בחודש שעבר צולם שואל הומלס במה הוא עובד, והחודש תיעד עצמו נוסע במכונית כשהוא אינו חגור – ובעקבות זאת נאלץ לשלם קנס. מבקריו טוענים כי החלטתו למנות את זהאווי לשר למרות אזהרות שקיבל על הנזקים שהמינוי עלול לגרום לממשלה מעידה על בעיות בשיקול הדעת של סונאק. יש גם הטוענים כי היה עליו לפטר את זהאווי מוקדם יותר.