"הצהרת שר המורשת עמיחי אליהו מעלה שאלות רבות - גם על הימצאות נשק גרעיני בישראל": כך מסר היום (שלישי) משרד החוץ של רוסיה, לאחר שאליהו לא פסל הטלת פצצת אטום על רצועת עזה ואמר שלשום בריאיון ל"קול ברמה" כי "זו דרך אחת".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ולדימיר פוטין
בנימין נתניהו ולדימיר פוטין
"סערת האטום" של השר אליהו הגיעה גם לרוסיה
(צילום: דנה קופל, צילום: Gavriil GRIGOROV / POOL / AFP)
דוברת משרד החוץ של רוסיה מריה זחרובה צוטטה בסוכנות הידיעות הרוסית RIA: "נראה כי מדובר בהודאה של ישראל בכך שיש לה נשק גרעיני. אם אנו שומעים הצהרות רשמיות בנושא, אז היכן הפקחים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית?".
בעקבות האמירה, ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע על השעייתו של השר אליהו, ללא התייעצות או תיאום עם יו"ר מפלגתו איתמר בן גביר, על ואף שבתקנון הממשלה אין בכלל סעיף שמאפשר להשעות שר. מבחינה חוקית, אליהו יוכל להגיע, וגם להצביע בישיבות.
בריאיון, כשהשר נשאל אם הציפייה שלו היא להטיל "איזו פצצת אטום מחר בבוקר" על עזה, מכיוון שלשיטתו אין שם בלתי מעורבים, ענה: "זו דרך אחת. הדרך השנייה זה לבדוק מה חשוב להם, מה ייצור להם את ההרתעה הבאה".
כשנשאל איך מסתדרת אי-שלילת האפשרות להטיל פצצת אטום והעובדה שיש 241 חטופים בעזה, ענה: "צריך שהם יתחננו להחזיר את החטופים. במלחמה משלמים מחירים. למה החיים של החטופים חשובים יותר מחיי החיילים?".
הכותרת
מאחורי מעורבות ארה"ב במלחמה / נדב איל
24:24
2 צפייה בגלריה
שר המורשת עמיחי אליהו
שר המורשת עמיחי אליהו
הושעה ללא סמכות, ויכול להמשיך להשתתף בישיבות ולהצביע. השר אליהו
(צילום: שלו שלום )
עוד לפני ההתייחסות של רוסיה לאמירה השערורייתית, הגיעו גינויים רבים מהעולם. אמש, מחלקת המדינה האמריקנית מסרה כי "האמירה של השר אינה מקובלת". עוד קודם לכן, חסן פדלאללה, חבר פרלמנט בלבנון מטעם חיזבאללה, אמר כי "הצהרת השר הישראלי בדבר הפצצה הגרעינית משקפת את המנטליות הישראלית האמיתית. הם מוכנים לעשות שטויות".
אתמול, גם שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדוללהיאן התייחס לאמירה, וכתב ברשת החברתית X (טוויטר לשעבר): "על הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ומועצת הביטחון של האו"ם לנקוט צעדים מיידיים לפירוק המשטר הברברי הזה מנשקו".
דבריו של השר אליהו הגיעו גם לדמשק. משרד החוץ הסורי פרסם הודעה המגנה את התקיפות הישראליות ברצועת עזה וגם את דברי שר המורשת. בהודעה הסורית נכתב: "מעשי הטבח האכזריים וההשמדה שמבצעת ישראל נגד העם הפלסטיני, לצד התבטאויותיו של אחד מ'מחבלי הממשלה' של ישראל לתקוף את העם הפלסטיני בעזה עם נשק אטומי, הם עדות חדשה לטרור שמפעילה ישראל ולגזענות האכזרית והקיצונית שלה".
גינוי הגיע גם מקטאר, שם נמצאת צמרת חמאס. דובר משרד החוץ הקטארי, מאג'יד אל-אנסארי, אמר כי ההצהרות בנוגע לאפשרות של שימוש בנשק גרעיני בעזה לא מציאותיות ולא תורמות לסיום הסכסוך.
בעמאן היו חריפים יותר בתגובתם. במשרד החוץ הירדני אמרו כי "ירדן מגנה את האמירות הגזעניות, המסיתות והפרובוקטיביות שפרסם שר בממשלת ישראל סביב השימוש בפצצה גרעינית על רצועת עזה. זו קריאה לרצח עם ולפשע שנאה שלא ניתן לסבול".
גם בסעודיה תקפו את דברי השר, אך גם את העובדה שהשר ממשיך לכהן בתפקידו. במשרד החוץ הסעודי אמרו: "אנו מגנים בחריפות את ההתבטאויות הקיצוניות שפרסם השר ישראלי בנוגע להטלת פצצה גרעינית על עזה. אי-פיטוריו וההסתפקות בהשעייתו משקפים את התעלמות ישראל מהסטנדרטים והערכים ההומניטריים".
במצרים הזהירו מההשלכות של הדברים. מוסטפא בכרי, עיתונאי וחבר בפרלמנט המצרי, כתב ב-X (טוויטר לשעבר): "כששר המורשת הישראלי מכריז שהפתרון עם עזה הוא להכות אותה בפצצה גרעינית ורצועת עזה צריכה להימחק מפני האדמה ובמקומה יש להקים התנחלויות ישראליות והעולם שותק, מחר יאיימו על המדינות הערביות שלנו, מדינה-מדינה, ויבודדו אותנו זה אחר זה. איפה האומה שלנו, איפה?".
ההתייחסות של רוסיה מגיעה בעיתוי רגיש ביותר, כשיחסיה עם ישראל נמצאים על מסלול התנגשות דיפלומטי, בצל תמיכת מוסקבה בחמאס. בשישי האחרון, דווח כי מאז פרוץ המלחמה הגבירה ישראל את התקפותיה נגד המיליציות האיראניות בסוריה, מבלי לעדכן מראש את רוסיה, הפטרונית של סוריה, על תקיפותיה במדינה, באמצעות מנגנון התיאום שבין שתי המדינות.
לפני כשבועיים, רוסיה אירחה משלחת חמאס במוסקבה בראשות בכיר ארגון הטרור מוסא אבו מרזוק. שעות אחרי הודעת משרד החוץ הרוסי על הגעת המשלחת, מתח משרד החוץ של ישראל ביקורת על רוסיה: "חמאס הוא ארגון טרור הגרוע מדעאש", מסר בהודעתו. "‏ידיהם של בכירי חמאס מגואלות בדם של מעל 1,400 ישראלים שנטבחו, נרצחו, הוצאו להורג ונשרפו, והם אחראים על חטיפתם של למעלה מ-220 ישראלים בהם תינוקות, ילדים, נשים וזקנים. ‏ישראל רואה בהזמנת בכירי החמאס למוסקבה צעד מגונה, הנותן רוח גבית לטרור ולגיטימציה למעשי הזוועות של מחבלי החמאס. ‏אנחנו קוראים לממשלת רוסיה לגרש את מחבלי החמאס לאלתר".