יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ התייחס היום (ג') בוועידת "האנשים של המדינה" של ynet ו"ידיעות אחרונות" למהפכה המשפטית ולדבריו של שר המשפטים לוין הבוקר ("יש נחישות להמשיך את הרפורמה"). גנץ אמר על האפשרות להידברות: "היא דבר חשוב מאוד, הייתי הראשון לקרוא לה. צריך להבטיח שאין פוליטיזציה של מערכת המשפט". אך סייג: "נתניהו נתן לבולדוזר החקיקה להמשיך לנסוע".
"אני חושש ממשבר חוקתי שיתפתח. מתפתח פה, וזה חמור ביותר, שלטון של אדם אחד ששולט בממשלה, בכנסת ובמערכת המשפט. זו אינו דמוקרטיה", הוסיף גנץ. הוא הוסיף: "צריך שכל תהליכי החקיקה ייעצרו. אני לא רוצה להתפשר על הדמוקרטיה. אני מוכן להגיע להסכמות שטובות למדינת ישראל. אני מקווה שיהיה עם מי לדבר".
2 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
גנץ בוועידה, היום
(צילום: יואב דודקביץ')
על ההידברות אפשרית מול ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין אמר גנץ: "הידברות היא דבר חשוב מאוד. הייתי הראשון לקרוא לה. לאחר הנאום הראשון של לוין יש אמרתי 'תעצרו, בואו נגיע למסגרת מוסכמת'. בסוף העקרונות פשוטים - בואו נבטיח שאין פוליטיזציה של מערכת המשפט. בואו נבטיח שיש את חוק יסוד: החקיקה שמקיף את כל הנושאים, בואו נקדם רפורמות שקשורות באזרח, שלא קשורות בממשלה. ובואו נבטיח שאין פרק ב' לסיפור הזה, עכשיו בתוך ארבעת הכללים האלה אפשר להגיע להסכמות".
גנץ הוסיף כי "נתניהו נתן לבולדוזר החקיקה להמשיך לנסוע. וכשהבולדוזר ממשיך לעבוד אז בעצם אין משחק. הייתי בוועדת החוקה של הכנסת ובדיונים שקשורים בממשלה הזאת. זה לא דיון אמיתי, בואו נגיד את האמת".
גנץ התייחס גם לאי-הסכמות בנוגע לעצירת החקיקה בקרב ראשי האופוזיציה, אמר: "היא אינה מקשה אחת, ואינה אחידה, אבל היא מאוחדת במטרה שלה. כולנו מבקשים לשמור על העקרונות הדמוקרטיים של מדינת ישראל. בעד שתהיה הידברות, לא מוכן שתתקיים תחת מכבש חקיקה".
- חשבת למה לוין ונתניהו מסתערים ככה על הרפורמה המשפטית, שבה הם לא נגעו 12 שנים? "כן, יש לי הערכה לעניין הזה. חלק מהאנשים דוגלים באידיאולוגיה משפטית משלהם, וכך אני מעריך שגם השר לוין וח"כ שמחה רוטמן, שמגובה בפורומים אקדמיים שקשורים בעניין הזה. בעיני הם מסתכלים רק בצורה משפטית, והם לא בוחנים בצורה רחבה את המשמעות הכלכלית, המדינית והחברתית. לנתניהו יש אינטרסים אחרים. הוא מכוון את כל המהלך הזה לצעד עתידי של פיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה ומינוי פרקליט תובע עצמאי ראשי שאולי יחלץ אותו מהמצב המשפטי שבו הוא נמצא, ולכן המניעים ארוכי הטווח שלו הם אחרים".
- כשאתה שומע את קולות ורעשי הרקע, האם הדברים האלה יכולים להידרדר? "כן, אבל אני לא רק אזרח מודאג שרואה לאן זה יכול להגיע, אני גם מנהיג ציבור ואני קורא לציבור - תמשיכו להפגין. תמשיכו למחות. תיאבקו על העקרונות שלכם. אל תישארו אדישים, אל תלכו לאלימות, הסתה או כל דבר שהוא לא חוקי".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ויריב לוין במליאת הכנסת
בנימין נתניהו ויריב לוין במליאת הכנסת
"חלק מהאנשים דואגים באידיאולוגיה משפטית, לנתניהו אינטרסים אחרים". לוין ונתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
- בתור שר הביטחון לשעבר, כשאנחנו רואים שיש היום שר ביטחון, ושר אוצר שהוא גם שר במשרד הביטחון, ושר לאומי שמקבל סמכויות של שר הביטחון. מי באמת שר הביטחון? "אני חושב שיש בעיה חמורה מאוד. נתניהו משיקולים פוליטיים ומחולשה פוליטית פירק את המשרד הזה לחלקי משרדים, אגפים, ותפר את הממשלה הכי גדולה הזאת. האם זה טוב לאזרח? התשובה היא שזה רע מאוד לאזרח. האם זה טוב לנתניהו? לדעתי זה גם לא טוב לו, והוא ימצא את עצמו עסוק בהם מבוקר עד לילה".
גורם פוליטי העריך הבוקר, באשר להידברות בין הצדדים, שכבר בימים אלה עובדים בבית הנשיא ומנהלים שיחות עם כל הצדדים על סעיפי הסכמה. הבוקר הוא אמר ל-ynet כי "המסר שיוצא החוצה הוא שאין הידברות, אבל מאחורי הקלעים יש את אלה שעובדים על מתווה מוסכם, וינסו להעביר אותו ברוח העקרונות שהציג הנשיא הרצוג".
בבית הנשיא מתמקדים בעבודה מול יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ ושותפו גדי איזנקוט, על פני ראש האופוזיציה יאיר לפיד, שגורמים פוליטיים מעריכים כי אינו מעוניין לעצור בעת זו את המחאה נגד תוכנית נתניהו-לוין.