הצוות לטיפול במגפות (צט"מ) של משרד הבריאות יקיים הערב (יום ד') דיון מכריע באשר לשאלת המנה השלישית של החיסון נגד קורונה. במרכז הדיון יעמדו כמה שאלות מרכזיות ובהן הבטיחות של המהלך לצד יעילותו בהורדת שיעורי התחלואה ומספר החולים במצב קשה, וזאת על רקע היעדר נתונים מקיפים ומהימנים באשר ליעילות החיסון השלישי והיעדר אישור רגולטורי מצד רשויות הבריאות בארה"ב ובאירופה.

בנוסף ידונו חברי הצוות - שמורכב מאנשי מקצוע מתחום הרפואה - בקבוצות שתהיינה הראשונות לקבל את החיסון השלישי, אם יאושר, ויתלבטו האם להתחיל במבצע חיסונים לכלל בני ה-60 ומעלה או בקרב קבוצות מוגדרות יותר ובהן דיירי בתי האבות, מדוכאי חיסון או מבוגרים יותר מ-60.
כפי שפורסם הבוקר ב"ידיעות אחרונות", במשרד הבריאות לא מתכוונים לעכב את יישום ההמלצות ואם חברי הצוות ימליצו על מתן מנת החיסון השלישית, במשרד הבריאות מתכוונים לאמץ אותה בהקדם ולהורות באופן מיידי לקופות החולים לזמן את המבוטחים לחיסונים כבר בשבוע הבא.
עם זאת, אף שאין מחלוקת שאין סיכון בעצם מתן המנה השלישית, בשיחות עם ynet העלו חלק מחברי הצט"מ שאלות וחששות באשר ליעילות המהלך. בנוסף, הם טענו כי עד כה משרד הבריאות לא סיפק להם נתונים מהימנים שיאפשרו להם לקבל הערב את ההחלטה הנכונה ביותר. גורם בצט"מ העריך כי "אם ההחלטה לחסן תתקבל היום, זה לא יהיה בנוק-אאוט אלא על חודו של קול".
3 צפייה בגלריה
מתחסנים במנה השלישית לקורונה
מתחסנים במנה השלישית לקורונה
"מנה שלישית תוריד את מספר הנדבקים?". חיסון של חברת פייזר
(צילום: AFP)
ד"ר ליאון פולס, חבר הצט"מ, אמר כי "אני מחכה לראות סיכום של הנתונים שהצטברו במשרד הבריאות לגבי המועילות של החיסון. זאת בנוסף לתמונה האפידמיולוגיות של ההתפרצות הנוכחית, בדגש על מצב ההתפרצות במערך הגריאטרי. בהתאם לזה אגבש את המלצתי או את דעתי באשר למנה שלישית. לעניות דעתי, אלא אם כן יהיה משהו מאוד דרמטי ומפתיע, אני לא רואה סיבה כרגע ללכת באופן גורף על חיסון במנה שלישית לפני שיש אישור רגולטורי של גופים בינלאומיים".
ד"ר פולס הוסיף כי "תמונת המצב כפי שהובאה לידיעתנו עד היום מצביעה על כך שאנשים מחוסנים או שהם לא מגיעים לאשפוז ברובם או ברובם המוחלט, או שהם מגיעים לאשפוז אבל שקרוב לוודאי התחלואה הקשה שלהם היא עם פרופיל שונה מהתחלואה הקשה בגלים קודמים. שיעור המונשמים עומד על פחות מרבע לעומת הגלים הקודמים, מה שמצביע על כך שגם הפרופיל של התחלואה של אלו שמגיעים לאשפוז הוא שונה. מה שמאוד ברור זה שמי שלא מחוסן בכלל מגיע לתחלואה קשה גם אם הוא אדם צעיר. אפסו התירוצים שלא להתחסן והתמונה היא מאוד ברורה וחד משמעית – התועלת מהתחסנות עולה על תופעות הלוואי המצומצמות".
3 צפייה בגלריה
מחלקת הקורונה "כתר" בבית החולים רמב"ם
מחלקת הקורונה "כתר" בבית החולים רמב"ם
"מי שלא מחוסן בכלל מגיע לתחלואה קשה". מחלקת קורונה ברמב"ם
(צילום: שמיר אלבז)
ד"ר דורון דושניצקי, מומחה ברפואת ילדים בחטיבת הרפואה של לאומית וחבר הוועדה המייעצת לחיסוני הקורונה של משרד הבריאות, הסביר כי "השאלה המרכזית היא האם האירוע שאנחנו רואים כרגע הוא דעיכה של ההגנה החיסונית בגלל שהקדמנו לחסן או שמדובר בווריאנט שמצליח בחלקיות להחליש את מערכת החיסון ולכן החיסון פחות יעיל לגביו. לא בטוח שמתן מנה נוספת תשפר את ההתמודדות מול הנגיף. זה הציר של הדיון והדעות מאוד חלוקות בעניין. ביקשתי לראות עוד נתונים לפני שאני מקבל החלטה. הנתונים שהוצגו בדיון הקודם לא היו מספיקים ולכן לא יכולתי להרגיש שאני בעד אבל יכול להיות שהיום יוצגו נתונים שיאפשרו את התמיכה שלי בנושא".
גם חברים אחרים שצפויים להשתתף בדיון הערב מזהירים מפני קבלת החלטות ללא נתונים. "כרגע אין לנו מספיק נתונים כדי להחליט על מנה שלישית לכל האוכלוסייה ואפילו לא לאוכלוסיית הקשישים", אמר פרופ' דוד גרינברג, יו"ר החטיבה לרפואת ילדים במרכז הרפואי סורוקה, חבר הצוות לטיפול במגיפות וחבר בוועדת החיסונים של משרד הבריאות. הוא הציף את השאלות המרכזיות שבהן ידונו החברים הערב.
"אני לא בטוח שמנה שלישית תהיה הפתרון", אמר פרופ' גרינברג. "האם מנה שלישית תעלה את רמת הנוגדנים בגובה ולמשך מספיק זמן? אין לנו עדיין תשובה לשאלה הזו, וזו בדיוק הנקודה. אנחנו רואים שהמחוסנים יותר מוגנים מפני מחלה קשה אבל לא מפני הנשאות. בנוסף, אנחנו לא יודעים מהי הרמה שמעליה אנחנו בעצם מוגנים. יכול להיות שיתנו מנה שלישית אבל האם היא תעשה את האפקט שיוריד את מספר הנדבקים? אנחנו לא יודעים את זה בוודאות. אם החברות עובדות עכשיו על חיסון לווריאנטים החדשים, האם רצוי לתת מנה שלישית עכשיו או להמתין? לדעתי יהיה יותר חכם להמתין. האם כל האוכלוסייה צריכה להתחסן עכשיו וכשיהיה חיסון מותאם מנה נוספת? זו שאלה שאין לנו תשובה לגביה".
חבר נוסף מתח ביקורת על היעדר הנתונים לקראת קבלת ההחלטה. "בדיון הקודם לא הוצג מידע מספק", הוא אמר. "אני מרגיש שצריך לבחון את הדברים עוד פעם. אנחנו לא צופים שיש פה סכנה לאנשים שיקבלו את החיסון השלישי ועד עכשיו מדוכאי החיסון שקיבלו את המנה השלישית לא התמודדו עם תופעות מיוחדות. העניין מבחינתי הוא המיקוד של הדברים. כשמסתכלים על החיסון השלישי אז יש פה שתי זרועות. הראשונה היא הבטיחות והשנייה היא היעילות. השאלה היא אם הצטברו מספיק נתונים כדי שנוכל לקבל החלטה מושכלת ומבוססת נתונים. לגבי הזרוע הראשונה, אין לי ספק שהחיסון בטוח".
3 צפייה בגלריה
מתחסנים במנה השלישית לקורונה
מתחסנים במנה השלישית לקורונה
"לא צופים שיש פה סכנה". מתחסנת במנה השלישית לקורונה
(צילום: AFP)
מנגד, אחרים תומכים במתן מנת חיסון שלישית. "אני חושבת שכרגע, נכון להיום, אני בעד החיסון השלישי", אמרה פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא בתל השומר. "עם זאת, אני חושבת שמוכרחים לאסוף נתונים כדי שנדע בדיוק מה קורה עם זה. מבחינת הבטיחות, אנחנו רואים שלא נצפו תופעות לוואי יוצאות דופן בקרב מדוכאי החיסון שקיבלו מנה שלישית, על אף שמדובר על כ-700 מקרים בלבד.
"לגבי היעילות, אנחנו נבדוק את זה ונראה", הוסיפה פרופ' רהב. "אני תמיד הייתי נגד קבלת החלטות ללא נתונים, כי המצב פה הוא שונה לעומת מדוכאי החיסון. עם זאת, אני אצביע היום בעד כי אני רואה את העלייה בתחלואה הקשה ואני חושבת שאם נחכה עוד כבר נהיה עם מספר גבוה מידי של חולים קשים. בשאלת היעילות מול הסיכון – עדיף לחסן במנה שלישית גם ללא האישורים הרגולטוריים. בכל מקרה, נורא חבל שאין לנו נתונים ראשוניים על כך".