הלחץ מימין גובר: ח"כ צבי סוכות מהציונות הדתית הקים הבוקר (חמישי) לשכה חוץ-פרלמנטרית במאחז אביתר הסמוך לצומת תפוח, כשהוא מנצל לצורך כך את חסינותו הפרלמנטרית. כך נודע ל-ynet. מדובר במהלך דומה לזה של איתמר בן גביר, שהקים אשתקד לשכה בשכונת שייח ג'ראח שבמזרח ירושלים.
כוחות צה"ל שמאבטחים את אביתר מאז הפינוי, ובמקביל מונעים עליית ישראלים, אפשרו לסוכות להיכנס ליישוב ולקבוע את לשכתו במקום, אך עם עוזר אחד בלבד וללא מלווים נוספים. המקום הוכרז שטח צבאי סגור, אבל בעקבות חסינותו הפרלמנטרית היה יכול ח"כ סוכות להיכנס אליו. שעה לאחר שהוקם, פורק האוהל של ח"כ סוכות במאחז על ידי כוחות צה"ל. הוא ולשכתו נותרו במקום ללא האוהל.
"הגיע הזמן לחזור לאביתר", אמר ח"כ סוכות לפני פירוק האוהל. "בנוסף לצעדים הביטחוניים מול הטרור זהו המענה ההתיישבותי ההולם ביותר לאלה המנסים לערער את אחיזתנו בארץ ישראל בכלל ובאדמת השומרון בפרט. הקמתי את לשכתי החוץ-פרלמנטרית כאן באביתר כדי לעקוב מקרוב אחרי מימוש ההסכם הקואליציוני עם המפלגה שלנו בנושא. זו אבן דרך לקראת החזרה המלאה ליישוב, כפי שהוסכם וכפי שצריך להיות".
1 צפייה בגלריה
צבי סוכות
צבי סוכות
צבי סוכות בלשכה שהקים
( צילום: חנה קורן)
מאז הפיגוע בחווארה, שבו נרצחו הלל ויגל יניב, ניסו המתנחלים ליישב את המאחז. שעות אחרי הפיגוע הם נכנסו לגבעה והתיישבו בה. רק יממה לאחר מכן הגיעו כוחות מג"ב ופינו את המתנחלים מהמקום, אבל גם לאחר מכן ניסו מאות צעירים לעלות לגבעה. צה"ל עיבה את כוחותיו במאחז ומונע כל העת כניסת מתיישבים למקום.
באוגדת איו"ש נמצאים כעת 22 גדודים - סד"כ גדול ביחס לשגרה - ואחד הגדודים הוצב באביתר בניסיון לבלימת העלייה למקום. "כל העיסוק בסדר ציבורי שמגיע מכיוון המתיישבים פוגע בפעילות ההגנה. אנחנו נאלצים להביא המון כוחות לחווארה, לאביתר ולמקומות אחרים שהיו יכולים להיות כוח משמעותי בהגנה על יישובים והצירים", אמר גורם ביטחוני.
בהמשך הערב צפויים המתנחלים לקיים במאחז עצרת בהשתתפות רבנים ואישי ציבור, במטרה לגרום לממשלה לקיים את הסכם אביתר וליישב את המקום.
הניסיונות האחרונים ליישב את אביתר החלו כאמור לאחר הפיגוע בחווארה, שבו נרצחו האחים יניב בירי לעבר רכבם. לפי החשד, מחבל הגיע לחלון הרכב, וירה לעבר השניים באקדח מטווח אפס. שעות אחרי רצח האחים, התפרעו מאות מתנחלים בחווארה וביישובים נוספים. ההתפרעויות רחבות ההיקף כללו שריפת בתים ורכבים על ידי המתנחלים, וגורמי ביטחון בישראל אישרו אז כי בשלל האירועים נמנו עשרות פצועים פלסטינים. בזעתרה נהרג פלסטיני מירי.