2 צפייה בגלריה
עמר בר-לב
עמר בר-לב
השר בר-לב: "צריך לבדוק אם מדובר בשימוש שיטתי"
(צילום: יואב דודקביץ')
ביממה שבה פורסם כי נעשה שימוש שלא כדין בתוכנית "פגסוס" של NSO נגד מעורבים בפרשות נתניהו, מפרט השר לביטחון פנים עמר בר-לב את החשדות לגבי היכולות "האסורות" של תוכנת ההאזנה והריגול שהמשטרה עשתה בהן שימוש.
זו הפעם הראשונה שבר-לב, שהעניק וממשיך להעניק גיבוי לרשויות האכיפה בפרשה, מתאר את ההתרחשות ביחידה הטכנולוגית של משטרת ישראל. "מה שהתברר הוא שהיו אפליקציות שאין אישור להשתמש בהן - והן היו פתוחות. זאת אומרת, חוקר אחד, שניים, עשרה, היו יכולים להיכנס לאפליקציות האלה שהיו פתוחות, ואסור היה להשתמש בהן, ולראות איזה חומר יש", אמר בריאיון ל"מוסף לשבת" של "ידיעות אחרונות" שיתפרסם במלואו מחר.
בר-לב הסביר כי במערכת של פגסוס היו אמורות להיות מנוטרלות (או בלשונו "מנוונות") חלק מהיכולות, כך שחוקרי המשטרה לא יוכלו לעשות בהן שימוש. ספציפית, מדובר ביכולת לבצע חיפוש בהתכתבויות, צפייה בתמונות וקריאה של כל חומר אחר שנצבר על הטלפון לפני שניתן צו בית המשפט. "החלק החיובי הוא שבעקבות כל האירוע המשטרה והיועץ המשפטי נכנסו לבדיקה. אני שמח שהמשטרה לא הסתירה את זה ולא ניסתה להסתיר".

2 צפייה בגלריה
לוגו חברת NSO
לוגו חברת NSO
לפי בר-לב, היכולות במערכת של פגסוס שבה השתמשה המשטרה היו אמורות להיות מנוטרלות
(צילום: אוראל כהן)
השר עומד על כך שהמקרים שהובאו בפרסום המקורי לכלכליסט נבדקו ו"לפי הבדיקה שהייתה עד אז - הם לא נכונים... לא הייתה שום פריצה לטלפון של מפגין כזה או אחר".
ראינו את התגובות של המשטרה לפרסום. הם הקפידו לומר שהכול נעשה לפי הנהלים. אבל השבוע כבר הודו שלא הכל נעשה לפי הדין. נעשה שימוש במידע שהם אגרו?
"השאלות שאתה שואל הן רלוונטיות והן נכונות. אין לי חילוקי דעות איתך. צריך לבדוק האם היה שימוש של פעמיים-שלוש בצורה אקראית, או שמדובר בשימוש שיטתי ביכולות שאסור להשתמש בהן. ואם כן, מתי זה קרה ומי האחראי. וכל מי שזה קרה (אצלו) צריך לעמוד לדין".
מה אתה אומר לישראלים, מימין ומשמאל, שנוכח הפרשיות האחרונות - פגסוס, תיקי נתניהו, הניצב ג'מאל חכרוש ורבות אחרות - חשים שהמשטרה היא איום על הדמוקרטיה הישראלית?
"אין לי מה לומר להם", משיב בר־לב. "מה שאני אגיד גם לא ישנה את דעתם. צריך לעשות שינוי ולהוכיח את זה לאזרחי מדינת ישראל. גם בתחומים של טוהר המידות וגם בתחומים של תחושת הביטחון".
הטור המלא של נדב איל - מחר ב"מוסף לשבת" של "ידיעות אחרונות"