1 צפייה בגלריה
המלך עבדאללה
המלך עבדאללה
המלך עבדאללה
(צילום: רויטרס)
בזמן שהנהלת כלא עופר הודיעה על הארכת מעצרו של עימאד אל-עדוואן, חבר הפרלמנט הירדני שבמכוניתו נמצאו קרוב ל-1,000 (אלף!) כלי נשק ומאה קילוגרמים של מטילי זהב, התאספו מאות תושבים בסלט, מחוז הולדתו ומגוריו, למפגן תמיכה בו. תקוותיהם לשחרור מיידי נגוזו, והמסרים משלטונות ירדן לא מרגיעים אותם. המלך שותק. ראש הממשלה לא פצה את פיו. גם לא שר החוץ. ההודעות הרשמיות המהוססות יוצאות ממשרדו של הדובר, סנאן אל-מגא'לי, כוללות רק "אנחנו מטפלים", "נמצאים בתמונה" ו"לא נתייחס כדי לספק אווירה נוחה לדרג המדיני והביטחוני".
"אווירה נוחה בשביל מה?", עונים בני שבט אל-עדוואן. "מאז ומתמיד היינו נאמני המלך, עכשיו שהמלך יפגין נאמנות כלפינו". אלא שאתמול (שלישי) הודיע בית המשפט בכלא עופר על דחיית ביקורם (הראשון!) של סנגוריו של אל-עדוואן בשלושה ימים נוספים.
ב-30 שנות השלום עם ירדן לא התבצעה הברחת נשק בסדר גודל כזה. חבר הפרלמנט אל-עדוואן היה בטוח שחסינותו הפרלמנטרית תשחק לטובתו ושלא יתבצע חיפוש במכונית שבה נסע עם שני מלווים. התוכנית הייתה עלולה להסתיים באסון כבד: חבר הפרלמנט היה מגיע לגדה עם הנשק, וכאן אמורים היו להמתין לרובים ולאקדחים כדי לבצע סדרת פיגועים במרווחי זמן מוסכמים. שב"כ סיכל את התוכנית. התמונה של מצבור כלי הנשק מדברת בעד עצמה לגבי הסכנה שהייתה טמונה בה.
יושב ראש הפרלמנט הירדני הנחה את 130 חברי הבית שלא להתבטא בעניין. גם העיתונאים בירדן קיבלו הנחיה מוקפדת להישען רק על הודעות הדובר, בלי פרשנויות ובלי כתבות צבע אצל משפחת העצור. בגלל האיסור החליטה התקשורת הירדנית לרענן את זיכרון קוראיה עם פרשת המאבטח הישראלי, זיו מויאל, שבנובמבר 2017 ירה למוות בשני אזרחים ירדנים בדירתו השכורה במתחם שגרירות ישראל בעמאן. מוביל הרהיטים הירדני שגילה ששוכר הדירה הוא ישראלי ניסה לדקור אותו והמאבטח נאלץ לירות בו. ההרוג השני היה בעל הדירה שנקלע למקום ונפגע מהירי.
במקרה ההוא, המאבטח הישראלי לא רק שיצא בלי חקירה מצד שלטונות ירדן, אלא שבשובו לירושלים ערך לו ראש הממשלה בנימין נתניהו, בלשכתו, קבלת פנים של גיבור. הירדנים היו בטוחים שאזכור המקרה ההוא ישמש עילה לשחרור זריז של חבר הפרלמנט.
סמדר פרי סמדר פרי צילום: יריב כץ
שלושה עורכי דין ערבים ישראלים קיבלו על עצמם, בהתנדבות, את משימת ההגנה על אל-עדוואן. אלא שעד תום החקירות לא ניתנה להם גישה אל החשוד. רק שגריר ירדן בישראל, רסאן אלמג'אלי, והקונסול קיבלו היתר לבקר ודיווחו שהוא נהנה מיחס הוגן, ושבריאותו לא נפגעה.
סביר להניח שאל-עדוואן יוחזר לירדן בשבוע הקרוב. בהתאם לדרישה הישראלית, חברותו בפרלמנט תבוטל. אפשר רק לדמיין את מצבו המורכב של המלך עבדאללה: מצד אחד יחסיו עם ראש הממשלה נתניהו גרועים, אך מנגד קשרי העבודה בין גורמי הביטחון בשתי המדינות מעולים. מצד אחד ישראל עדיין מספקת לירדן מים וגז, ומצד שני שבט אל-עדוואן החזק כבר מאותת שסבלנותו אפסה. זו תסבוכת שאפילו למלך עוד לא ברור איך הוא ייצא ממנה.
  • סמדר פרי היא פרשנית העולם הערבי של "ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il