3 צפייה בגלריה
תחנת רכבת נתניה
תחנת רכבת נתניה
תחנת הרכבת בנתניה (ארכיון)
(צילום: עידו ארז)
מאחורי הודעת רכבת ישראל על שיפוצים דחופים בתחנות הוד השרון וכפר סבא, שהביאו כבר מהבוקר (יום ד') להגבלת התנועה במסילת השרון, עומדים שני מחדלים תכנוניים - אחד בן 15 שנה ואחד בן חמש, שבזכותו התגלתה הבעיה בתחנות.
בשנה האחרונה מבצעת הרכבת מהלך רחב היקף של הגבהת המסילות ברציפי התחנות שלה, כך שיתאימו לרכבות הסימנס DDMU שהוזמנו ב-2016 בעסקת ענק ל-330 קרונות חשמליים ב-3.8 מיליארד שקל. אלה נבחרו למרות שגובה הדלתות שלהם נמוך ב-20 סנטימטרים מרוב הרציפים, ואינו זהה לאורכם: החלק האחורי והקדמי שלהן גבוה מהאמצעי.
3 צפייה בגלריה
תחנת הרכבת הוד השרון סוקולוב
תחנת הרכבת הוד השרון סוקולוב
תישאר סגורה. תחנת הרכבת הוד השרון-סוקולוב
(צילום: דוברות רכבת ישראל)
אבל ברכבת לא נערכו לשינויים בתחנות עד שהגיעו הקרונות הראשונים ב-2019, ואז הוחלט על מהלך להגבהת הפסים בתחנות בעלות של עשרות מיליוני שקלים. התקן מתיר פער של 22 סנטימטרים בין גובה הרכבת והרציף, וברכבת החליטו על שיפוץ התחנות כך שהוא יעמוד על כ-10 סנטימטרים בממוצע. העבודות מבוצעות בלילות, כך שלא יפגעו בשירות לנוסעים.
ואולם, לפני עשרה ימים, במסגרת הכנות להגבהת המסילות בתחנות השרון, גילה קונסטרוקטור (מומחה לשלד מבנים) של הרכבת כי יש בעיה בשתי תחנות. מדובר בכאלה שבהן מסילת הרכבת עוברת מעל אולם הנוסעים, והמבנה כולו מוגבה מעל פני הקרקע.
במסגרת בדיקה שנועדה לוודא כי גגות התחנות יעמדו בעומס של תוספת עשרות טונות חצץ לטובת הגבהת המסילות, התברר כי בגגות שלהן יש פחות ברזל משקבע התקן בזמן שנבנו בין 2001 ל-2006, כך שהמבנה שלהן פחות חזק מהדרוש. התברר כי הטעות נעשתה עוד בשלב התכנון, וכי הביצוע נעשה לפי התוכניות.
אתמול, בעקבות דיון עם מומחי המסילה והתשתית ברכבת, החליט מנכ"ל הרכבת מיכה מייקסנר על שורת צעדים מיידים: מעבר לשימוש במסילה אחת במקום שתיים כדי להפחית כמעט לאפס מצבים שבהן ישהו בתחנה בו זמנית שתי רכבות, איסור על מעבר רכבות מטען כבדות במסילה, ויציאה לתכנון מהיר של השיפוצים.
3 צפייה בגלריה
מיכה מייקסנר
מיכה מייקסנר
מנכ"ל הרכבת מייקסנר. החליט על שורת צעדים מידיים
(צילום: אלעד גרשגורן)
ברכבת בוחנים אם להוסיף מעל התחנות פלטת בטון מזוין או פלדה שתחזק מבחוץ את הגג, או לחזק אותן מבפנים בתוספת עמודים. לצוות התכנון הוקצבו כשבועיים לבדיקת האופציות. לביצוע המואץ הוקצבו שלושה עד שישה חודשים, והוא עשוי לכלול סגירה מלאה של המסילה לחלק מהזמן.
כדי להפחית עומסים ולשלוט טוב יותר בזמני הנסיעה של הרכבת על המסילה, הוחלט לסגור את תחנות רעננה-דרום, שנמצאת כקילומטר מרעננה-מרכז, ואת תחנת הוד השרון-סוקולוב, הסמוכה לכפר סבא-נורדאו. הרכבת החלה להפעיל שאטלים בין התחנות לנוסעים שיבקשו זאת. היום הם נסעו עם 10 עד 16 נוסעים בכל אוטובוס.
טרם נקבע מי יעמוד בראש ועדת הבדיקה לאירוע, שעל הקמתה החליטה שרת התחבורה מרב מיכאלי. בינתיים כבר נקבע כי מעתה יכללו מכרזי הרכבת גם נוהל של בדיקה נוספת של התכנון ועמידתו בתקן.

"כמעט ולא יכולים להשתמש ברכבת"

ההשבתה מעוררת זעם רב בקרב תושבי השרון, שסבלו מרמת שירות נמוכה של הרכבת וסגירת תחנות בזמן עבודות חשמול המסילה, שנפתחה מחדש רק בפברואר לפני שנה. "לצערי הרכבת הפכה בשנים האחרונות לנוכחת נפקדת בעבור התושבות והתושבים, קיומה ידוע, אך אנו כמעט ואיננו יכולות ויכולים לעשות בה שימוש", אמר אמיר כוכבי, ראש העיר הוד השרון.
הוא הוסיף: "ביטחון הנוסעות והנוסעים מעל לכול, אך אירוע זה וההתנהלות בתוכו אינם תקינים וראוי שייחקרו על מנת למנוע הישנותם של מקרים דומים בעתיד. כעיר שמקדמת שימוש בתחבורה ציבורית ומאמינה בה, כל אירוע מהסוג הזה מערער את האמון ופוגע במאבק לסביבה בריאה יותר ומקיימת יותר".
ראש העיר כפר סבא רפי סער אמר: "ההתנהלות השערורייתית של רכבת ישראל שלא טרחה אפילו להודיע מראש ובאופן מסודר לתושבים המשתמשים בשירותי הרכבת על ההשבתה היא שיא חדש בניתוק. חלק מהתושבים שמעו על כך אמש אבל חלקם נאלצו לשמוע על הסגירה הפתאומית היום בבוקר, ולהיבדל בכך שיאחרו לעיסוקיהם".
השרה מיכאלי כתבה היום: "לצערי, שוב ושוב אנו מגלות תקלות מהעבר, הפוגעות בשירות הבסיסי לציבור, אבל אני שמחה שיש לי הזכות לפעול לתיקונן בצורה האיכותית ביותר, ובוודאי כשאלה נוגעות לחיי אדם ובטיחות הנסיעה. דרשתי מהרכבת לפעול בצורה המהירה והאיכותית ביותר לטיפול בליקוי, תוך הבהרה חד-משמעית כי עליהם לספק את כל המענים הנדרשים לציבור שהשירות עבורו נפגע ולפעול להבא לעדכון הציבור מוקדם יותר על אודות השינויים. הבהרתי להנהלת הרכבת שככל שישנם ליקויים, ולצערי ישנם, אסור שהדבר יפגע בשירות לציבור ובאחריותם לדאוג לכך".