ועד הפלגים הפלסטיניים בשכם הודיע כי בתום ישיבה שהתקיימה בעיר העתיקה, הוחלט על סיום המחלוקות שהובילו לעימותים בעיר - ועל שחרור האנשים שנעצרו במסגרת המהומות, מלבד אלו החשודים בגניבה. המנגנונים הפלסטיניים, לפי הדיווחים, הסכימו שלא לעצור מבוקשים נוספים - וסוכם כי יתבצע מעקב אחר התיק של מוסעב אשתייה, מבוקש חמאס שמעצרו הוביל לעימותים.
אשתייה נשאר כאמור בכלא, ואיתו גם מבוקש נוסף שנעצר עמו. לפי הדיווחים, בשיח בין הפלגים הוחלט כי ההחלטה לגביו תתקבל בדרגים הבכירים. ההודעה על סיום המתיחות התקבלה אחרי יום רווי עימותים חריגים בשכם, שבמהלכם אף תועדו צלפים מטעם כוחות הביטחון של הרשות על גג בניין הטלוויזיה בעיר, בזמן הלווייתו של פלסטיני שנהרג בעימותים הללו.
3 צפייה בגלריה
עימותים בין פלסטינים בשכם
עימותים בין פלסטינים בשכם
העימותים בשכם
(צילום: AP)
אשתייה, פעיל חמאס מוכר בשכם, נחשב לאחד מחבריו הקרובים של איברהים אל-נבולסי שחוסל בעיר בחודש שעבר. הוא נעצר יחד עם מבוקש נוסף, ולאחר מעצרם פרצו עימותים בין מנגנוני הביטחון לבין הפלגים החמושים, שבמסגרתם נחסמו כבישים ונורו יריות. לצד ירי גז מדמיע ויידוי אבנים על כוחות הביטחון הפלסטיניים, נשמע גם ירי חי ברחובות. המוחים שברו מצלמות אבטחה שהוצבו על ידי הרשות, והשליכו סלעים על ניידות ועל כלי רכב של הביטחון המסכל. הכניסות הראשיות לעיר נחסמו, וצמיגים הועלו באש. עימותים התפתחו גם בכפרים הסמוכים ובמחנה הפליטים בלאטה. מוסדות הרשות הפלסטינית בשכם נסגרו בעקבות השביתה הכללית.
הפיצול הפנים-פלסטיני התחדד עם מעצרו של אשתייה. בחמאס זעמו על מנגנוני הביטחון הפלסטיניים. דובר מטעם חמאס, פאוזי ברהום, אמר כי "הרשות הפלסטינית הציבה עצמה כסוכן שפועל מטעם הכיבוש נגד העם הפלסטיני".

ברשות הפלסטינית, מנגד, נשמעו קריאות בניסיון לאחות את הקרעים. "ההחלטה לעצור את אשתייה התקבלה מטעמים ומניעים של מערכת הביטחון, והם יימסרו בהמשך", אמר טלאל דוויקאת, דובר שירותי הביטחון הפלסטיניים.
אביו של העצור אשתייה האשים את הרשות בשיתוף פעולה עם ישראל, ואמר כי "הוא לא היה מבוקש על ידי מנגנוני הביטחון הפלסטיני, הוא היה מבוקש אצל כוחות הביטחון הישראליים. עשו לו מלכודת. כשתפסו אותו הרביצו לו וחטפו אותו".
גורמי הביטחון בישראל רואים בשכם את אחד המעוזים של ארגוני הטרור. העיר ידועה במאבקי הכוח בין הג'יהאד האיסלאמי לבין חמאס. אשתייה הוא אחד מהצעירים שהשתלטו על האווירה בעיר, וסחפו אחריהם את ההמונים. מעצרו התבצע לאחר שהביטחון המסכל הפלסטיני סגר עליו ברכבים באזור רחוב פייסל. אשתייה הוגדר כמבוקש מאז אפריל, ומיוחסים לו מעשי טרור וירי לעבר ישובים ישראליים. בחודשים האחרונים, התבסס אשתייה בעיר העתיקה בשכם, יחד עם המחבל שחוסל איברהים אל-נבולסי, הנחשב לחברו הקרוב.
3 צפייה בגלריה
עימותים בין פלסטינים בשכם
עימותים בין פלסטינים בשכם
בישראל רואים בשכם את אחד המעוזים של ארגוני הטרור
(צילום: AFP)
שכם היא חלק בלתי נפרד ממחנה הפליטים בלאטה שנחשב למעוז פעילות הטרור הפלסטיני. לאורך השנים הוא ידוע במיוחד כמחנה עני וצפוף, שמעל מחצית מתושביו מובטלים - מה שהקל על ארגוני הטרור להשתקע בו ולבצע ממנו פעילויות טרור. חמאס ידוע כמי שמפזר שם כספים רבים לנשק ולמימון ובניית מחבלים.
הימצאות כוחות הביטחון הישראלי באזור ופעילותם של מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית מונעים את נפילת מחנה הפליטים לידי הג'יהאד האסלאמי.
שכם של היום הפכה למקום שמגדל מנהיגי פלגי טרור שסוחפים אחריהם המונים. איברהים אל-נבלוסי, שחוסל באוגוסט האחרון, היה סמל לצעיר הפלסטיני החדש שמתקומם. הוא הסתובב חמוש בקסבה של שכם בגאווה ובלי פחד.
אוניברסיטת אל נג'אח בעיר נחשבת למוסד אקדמי תוסס שמושך אליו מעל 20 אלף סטודנטים מדי שנה. בשנה שעברה נחשף תא טרור באוניברסיטה שפעל למען חמאס במסווה של תנועה חברתית-דתית. בנובמבר יערכו בחירות לאגודת הסטודנטים אליהם ייכנסו גם ארגוני הטרור במסווה של תאים חברתיים או דתיים.
קיים קשר הדוק בין ג'נין לשכם. ג'נין היא האחות התאומה, ומבחינת ארגוני הטרור יש תיאום והבנות. הפלגים הפלסטינים מבינים את העוצמה שיש בשתי הערים, ולכן כשג'נין בוערת גם בשכם הפלגים מתכוננים לפעילויות טרור, ולהיפך.
פעיל חברתי בשכם אמר אמש כי "נמשיך לייצר נבולסי ואשתייה נוספים. אם לא נמשיך את ההתקוממות הלגיטימית שלנו אף אחד לא יעזור לנו, בטח לא אנשי הרשות הפלסטינית".