3 צפייה בגלריה
כיתה ריקה בבית ספר יסודי בתל אביב
כיתה ריקה בבית ספר יסודי בתל אביב
"הלימודים יימשכו גם במקרה של סגר". כיתה ריקה בבית בתל אביב, ארכיון
(צילום: AP)
במשרד החינוך מעריכים כי ביום פתיחת שנת הלימודים יהיו כ-5,000 תלמידים מאומתים ביום: גורם בכיר במשרד החינוך אמר היום (שלישי) כי על פי הערכות גורמי הבריאות ב-1 בספטמבר יהיו כ-5,000 ילדי גן ותלמידי בית ספר מאומתים לקורונה. זאת, מתוך כ-10,000 מאומתים בכלל האוכלוסייה, על פי אותה הערכה. אתמול הגיע מספר המאומתים לשיא של מעט יותר מ-6,000 ביום.

במשרד סבורים כי ישיגו שיתוף פעולה אמין של לפחות 70% אחוזים מכלל ההורים שיבצעו בדיקות קורונה באופן עצמאי בבית, כחלק מהמתווה שאושר השבוע על ידי ראש הממשלה נפתלי בנט.
"נניח ש-30% מההורים רמאים שקרנים או שאידאולוגית הם לא משתפים פעולה", אמר אותו גורם. "אנחנו מעריכים ש-70% ישתפו פעולה במאמץ ויגלו אחריות לביצוע הבדיקה שנועדה לגלות ילדים מאומתים סמויים. אנחנו מאמינים בהורים וסומכים עליהם".
3 צפייה בגלריה
עמדת בידוק בכניסה לבית הספר כרמים
עמדת בידוק בכניסה לבית הספר כרמים
מאומתים בבדיקה הביתית יופנו לבדיקת PCR. ארכיון
(צילום: אלעד גרשגורן )
לדבריו, ההורים יתבקשו לקחת את הילדים שימצאו מאומתים לקורונה בבדיקה הביתית לבדיקת PCR בקופות החולים והילדים יישארו בבית לבידוד. להערכתו יתגלו בבדיקות אלו לפחות 3,500 ילדים מאומתים.
בדיקות הקורונה הביתיות יימסרו לרשויות המקומיות - והן יהיו אלו שיחלקו אותן לבתי הספר. ההורים יוזמנו למזכירויות של בתי הספר שלושה ימים לפני פתיחת שנת הלימודים כדי לקבל את ערכות הבדיקה.
הגורם הבטיח כי "אם הבדיקות הביתיות לקורונה ערב פתיחת שנת הלימודים יצליחו, יחזרו על כל גם עם החזרה מחופשת החגים".

"הנחת היסוד - מערכת החינוך תישאר פתוחה"

בתדרוך אמר הגורם כי משרד החינוך נערך לפתיחת שנת הלימודים כסדרה תחת הנחיות ומגבלות כמו עטיית מסכה. במסגרת ההיערכות בצל הקורונה, יופעל תו ירוק לספקים חיצונים בהם מפעילי חוגים וצהרונים, שיידרשו להציג תו ירוק כדי להימנע מהדבקות.
במקרים של תחלואה גבוהה, מסבירים במשרד החינוך, המענה יהיה דיפרנציאלי - ברמת העיר, וגם ברמת בתי הספר בתוך אותה עיר כדי לאפשר רציפות למידה ככל האפשר. הדגש יושם ברשויות אדומות וכתומות, שבהן בהתאם לצורך יתקיימו לימודים בקבוצות קטנות, למידה במרחבים פתוחים או למידה מרחוק.
3 צפייה בגלריה
בית הספר ענבלים
בית הספר ענבלים
נערכים ללימודים עם מסכות. ארכיון
(צילום: יריב כץ )
בהתייחס לפיילוט "הכיתה הירוקה" ולפיו תלמיד שיימצא מאומת יישלח הביתה, הסביר הבכיר כי תתבצע בדיקת קורונה לשאר התלמידים והצוות שנחשפו. תלמידים שיימצאו מאומתים יישלחו לבידוד - והשאר יחזרו לכיתה.
משרד החינוך ימנה נאמני קורונה בכל בית ספר, שיקבלו הכשרה לבצע את הבדיקות לתלמידים. לדברי הבכיר במשרד, יש מדינות בעולם שבהן ההורים ביצעו את הבדיקות או תלמידים בגילאי תיכון ביצעו לעצמם, אך משרד הבריאות בארץ מתנגד לכך.
הגורם הדגיש כי המתווה שגובש הוסכם בשיתוף פעולה מלא על ידי משרדי החינוך והבריאות. לדבריו, בכל מקרה, גם אם יוחלט על סגר כללי, יתקיימו לימודים מרחוק. הוא הדגיש, כי ייבדקו רמות התחלואה ומרכיבים נוספים, ובכל מקרה הנחת היסוד היא שמערכת החינוך תישאר פתוחה.