ראש הממשלה נפתלי בנט אישר אתמול את המתווה של שרת החינוך יפעת שאשא ביטון ושר הבריאות ניצן הורוביץ לפתיחת שנת הלימודים - אבל לא מעט שאלות עדיין נותרות פתוחות. אלו רק כמה מהבעיות במתווה.

האם המדינה תעמוד ביעד של 1.6 מיליון בדיקות סרולוגיות?

הבדיקות הסרולוגיות נועדו לאיתור תלמידים שכבר חלו בקורונה והחלימו, מה שהופך אותם לפטורי בידוד. הבדיקות יתבצעו תחילה בחברה החרדית, ששנת הלימודים בה נפתחה היום, ויתרחבו בהדרגה ליתר התלמידים. הבדיקות יתקיימו במוקדי הרשויות המקומיות, תחילה ברשויות בחברה החרדית: בית שמש, בני ברק, ביתר עילית, מודיעין עילית, אלעד. אבל השאלה הגדולה היא אם המדינה תצליח לספק את הבדיקות למספר התלמידים שסימנה כיעד - 1.6 מיליון תלמידים - והאם בכלל תהיה היענות לבדיקות אלו.
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט יפעת שאשא ביטון
נפתלי בנט יפעת שאשא ביטון
בנט אישר את המתווה של השרה שאשא ביטון
(צילום: AP, קובי קואנקס)

האם יעמדו ביעד של 1.9 מיליון בדיקות ביתיות?

על מנת לאתר נדבקים בקורונה עוד לפני פתיחת שנת הלימודים, יסופקו להורים בדיקות מהירות ויבוצעו על ידם. בהודעה שנמסרה אתמול הובהר כי הנחיות מדויקות יימסרו בהמשך. אבל גם במקרה זה לא ברור אם יצלח המבצע ההמוני - לספק בדיקות מהירות ל-1.9 מיליון תלמידים כ-48 שעות לפני פתיחת שנת הלימודים.
3 צפייה בגלריה
אילוסטרציה בגרות
אילוסטרציה בגרות
אילוסטרציה
(צילום: רועי עידן)

מי יממן את הבדיקות, ומה האמינות שלהן?

לא ברור עדיין מה העלות הכוללת של מבצעי הבדיקות ההמוניות. אמינותן של אותן בדיקות מהירות צפויה להיות מעט נמוכה יותר ביחס לבדיקות ה-PCR.

האם ההורים ישתפו פעולה?

פרט לבדיקות הביתיות שההורים יצטרכו לבצע לפני תחילת הלימודים, גם בסעיף אחר במתווה - מודל "כיתה ירוקה" - יש צורך בשיתוף פעולה של ההורים. המודל יפעל רק בבית ספר שבו התגלה חולה מאומת.
החולה המאומת ייכנס לבידוד ואילו היתר יעברו בדיקות קורונה, מי שימצא חולה יבודד ומי שימצא שלילי יחזור ללימודים וייבדק בכל יום לאורך שבעה ימים. מי שיימצא חולה - ייכנס לבידוד. מי שיימצא שלילי - ישוב ללימודים.
אבל אין חובה להיבדק, וייתכן שיהיו הורים שיעדיפו להשאיר את הילדים בבית ולחסוך מהם בדיקה יומית למשך שבעה ימים. כמו כן, הדבר עלול גם להיות פתח לזיופים.
3 צפייה בגלריה
שר הבריאות ניצן הורוביץ עובר בדיקת קורונה מהירה במתחם מד"א בירושלים
שר הבריאות ניצן הורוביץ עובר בדיקת קורונה מהירה במתחם מד"א בירושלים
בדיקת קורונה מהירה
(צילום: יואב דודקביץ')

האם אפשר למנוע התפשטות קורונה בלי בידודים מסיביים?

המתווה מנסה למנוע בידודים, אבל השאלה היא אם התחליף - בדיקות מדי יום - באמת ימנעו את התפשטות המגפה, או שאין מנוס מבידוד של כיתות ואף שכבות שלמות.

האם מורים יסרבו להיבדק?

מורים שיסרבו להיבדק מדי יום במשך שבעה ימים יישלחו לבידוד בבית והמנהלים חוששים שיישארו בלי כוח אדם בבית הספר. גם תלמידים שהוריהם יסרבו לבדוק אותם יישארו בבידוד, כמו במצב הנוכחי.
המודל יתחיל כפיילוט בבתי הספר בחברה החרדית שחזרו ללימודים היום והוא יתרחב בספטמבר גם לבתי הספר בחברה הערבית, שצפויים ללמוד באופן מלא באותו חודש. הפיילוט ישמש בסיס לקבלת החלטות, ובהמשך הוא יתרחב ליתר בתי הספר.

מה בנוגע לחינוך המיוחד?

צוותי החינוך המיוחד זעמו על המתווה שהחריג אותם. "המורים בכלל לא צד, לא מתחשבים בהם", סיפרה מורה ותיקה במערכת החינוך המיוחד. "אני כבר אחרי גיל 60, ולא חושבים עליי. כנראה שהחיים שלי לא חשובים. מה יקרה עם ההורים שמסרבים לבדוק את הילדים? הם יבואו בלי בדיקה? התלמידים בחינוך המיוחד פטורים ממסכות ושוב הצוות נזנח".
גם מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד מחתה על כך. "הכל כרגיל, לא בדיקות ולא הנחיות. הם כנראה חושבים שהקורונה מדלגת על החינוך המיוחד", אמרה ל-ynet. "ממשלת ישראל מתעלמת מהבעיה האמיתית של מערכת החינוך בישראל: הצפיפות בכיתות ובגנים. אם היו מטפלים בזה לפני שנה, לא היינו נמצאים במצב הזה היום".