לאחר הווטו שהטיל שר החוץ יאיר לפיד על הצעת החוק של שמחה רוטמן (הציונות הדתית), סגן שרת הכלכלה יאיר גולן קרא היום (חמישי) לקואליציה לחוקק את חוק האזרחות שיאפשר להעניק זכויות לפלסטינים שהתחתנו עם ישראלים ונותרו חסרי מעמד באמצעות הסכמות פנימיות.
ברקע חילופי הצעקות בישיבת ועדת השרים השבוע, גולן אמר בריאיון לאולפן ynet כי הוא לא רואה משבר בהליך החקיקה, וקרא לשרת הפנים איילת שקד לדבוק בסיכומים עם ראש הממשלה נפתלי בנט. "אנחנו לא עוסקים בלאתגר אחד את השני, זה לא ספורט תחרותי", אמר גולן. "בסופו של דבר זו קואליציה שצריך לקיים אותה על בסיס רצון טוב והסכמות - ואנחנו דבקים בהסכמות שהשגנו כבר. לא צריך פה לפתוח מו"מ מחדש, זה מיותר. הסיכום שהיה מקובל על רה"מ הוא סיכום טוב שמאפשר לגבש חוק נכון וראוי ואני קורא לשרה שקד פשוט לעמוד בסיכומים הקודמים - אין דבר יותר פשוט מזה".
2 צפייה בגלריה
יאיר גולן
יאיר גולן
יאיר גולן
(צילום: קובי קואנקס)
גולן הציע ששיתוף הפעולה לטובת החוק יהיה בתוך הקואליציה, על-מנת לאשר את החוק שמצד אחד ישמור על ישראל כביתו הלאומי של העם היהודי, ומנגד ייתן מענה ראוי, כלשונו, לרבבות חסרי מעמד שצריך להסדיר את זכויותיהם. "חלקם נושאים במעמד זמני או לא מוסדר כבר במשך 30 שנה, זה דבר לא הגיוני ולא נכון. לכן אני אומר שדרוש שילוב של פטריוטיות ישראלית ראויה מצד אחד, ומהצד השני גישה אנושית בריאה".
על חוק הגיוס שהופל השבוע בכנסת בעזרת חברתו לסיעה, ג'ידא זועבי, אמר גולן שהוא מאמין שבסופו של דבר החוק יאושר. "זה חוק חשוב שבמסגרתו יורד גיל הפטור לחרדים, יאפשר את שילובם בגיל נורמלי, הגיוני ונכון בשוק העבודה, בהכשרות מקצועיות שמשרדי מספק באופן נרחב מאוד, ואני מקווה מאוד שעם מעבר החוק, אנחנו נראה התנפלות של חרדים על לשכות התעסוקה של שירות התעסוקה ולשאר התוכניות שהמשרד שלי מציע לציבור הזה, כדי שבאמת נראה ציבור יצרני שבאמת נושא בנטל".
הוא ציין כי "מה יותר פשוט מלומר שצריך לשלב את החרדים בשוק העבודה, אחרי שכל הניסיונות לגייסם בכוח לא צלחו? הגיע הזמן מה שנקרא לגלות בגרות כמדינה ולאמץ גישה ממלכתית. הגישה הנכונה ביותר היא לשלב אותם בשוק העבודה ולהביא לכך שהציבור החרדי נושא בנטל הכלכלי הלא פשוט של מדינת ישראל".
2 צפייה בגלריה
"הניסיונות הקודמים נכשלו, צריך לגלות בגרות"
"הניסיונות הקודמים נכשלו, צריך לגלות בגרות"
"הניסיונות הקודמים נכשלו, צריך לגלות בגרות"
(צילום: מוטי קמחי)
בהמשך הריאיון התייחס גולן למגעים בין יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט להסדר טיעון, ואמר כי הוא סבור שמדובר בפתרון רע. "בעיניי, נתניהו הוא הפוליטיקאי היחיד שזרע פלגנות ושנאה במימדים חסרי תקדים בתוך מדינת ישראל ובקרב אזרחי ישראל, ולכן לדעתי צריך למצות איתו את הדין. המשפט הוא משפט פלילי, אבל יש לו היבט ציבורי מאוד מאוד חשוב ולכן אני חושב שדין בוזגלו כדין נתניהו - ולהיפך. חשוב מאוד שלאיש הזה לא יעשו שום הנחות מיותרות, אני חושש מאוד שעסקת טיעון תביא לכך שהאמת לא תצא לאור וכידוע בדמוקרטיה אין מחטא טוב יותר מאשר אור השמש".
כשנשאל על האפשרות שהקואליציה תתרחב בעזרת מפלגות מהאופוזיציה, השיב גולן כי "אני סבור שהממשלה הזאת הרבה יותר יציבה ממה שנדמה. אני לא מזהה אף אחד ממרכיבי הממשלה הזאת שיש לו אינטרס כרגע לפרק את החבילה, ולטעמי גם לא להרחיב את החבילה. לכן אני מעריך שההרכב הנוכחי של שבע סיעות בממשלה הוא מה שילווה אותנו בחודשים הקרובים".
גולן נשאל גם על סערת המשטרה ו-NSO והודה כי "אין אפשרות להגיע למודיעין איכותי בלי סיגינט (מעקב אלקטרוני). מה שצריך להקפיד עליו זה שהדברים נעשים כחוק ולמטרות ראויות. צריך להשתמש בכלים האלה כדי לעצור את ראשי משפחות הפשע ולטפל בגנבי אמל"ח ורוצחים. לעשות שימוש בכלי הזה כדי לטפל במפרי סדר זה דבר שלא ייעשה - ולכן הדברים צריכים להיבדק. אני לא פוסל בכלל את השימוש, רק צריך לעשות אותו איפה שצריך לעשות ובהתאם לשכל הישר".
גולן התייחס גם לתקיפתו של חברו לסיעה מוסי רז בהפגנה אתמול בירושלים לאחר הפינוי בשייח ג'ראח, ואמר: "הופעל עליו כוח לא מידתי, וחבל שכך. אני קורא למשטרת ישראל להמשיך ולגלות איפוק. חוויתי מגע עם המשטרה בהפגנות בלפור שבוע אחרי שבוע ואני חושב שהנושא הזה משתנה, לצערי, מהרכב משטרתי כזה או אחר. היו כאלה שידעו לנהוג במידת הסבלנות והאיפוק- והיו כאלה שלא".

על הפינוי עצמו אמר גולן כי "זו דוגמה לא טובה לכך שבעיה קטנה, שהיה אפשר לפתור אותה בקלות. מדובר בשטח של ארבעה מתוך עשרות דונמים שהם מוקצים שם לקריה חינוכית חשובה. יש שם שפע שטחים פתוחים וחבל שהעירייה בסופו של דבר הלכה לפתרון כוחני ומיותר. אני חושב שזוהי לא דרכנו וזו לא צריכה להיות דרכה של עיריית ירושלים".
אז הביקורת על ישראל במועצת הביטחון מוצדקת? "אני לא בוחן את זה בהיבט הבינלאומי, אני בוחן את זה קודם כל בהיבט האנושי והמקומי שלנו. היה אפשר להגיע כאן לפתרון בלי להרוס את הבית ולפנות את המשפחה. כל הרעיון הזה שבכל פעם שאנחנו מפנים משפחה שישבה שם כחוק שכל פשעה הוא שהם יושבים במקום שמתנגש עם תוכנית עירונית, היה אפשר לתת פה פתרון נכון יותר, אנושי יותר וצודק יותר. וחבל שזה לא מה שאומץ".
פורסם לראשונה: 16:43, 20.01.22