גורמי אופוזיציה בתוניסיה קראו היום (א') לנשיא קייס סעיד להתפטר מתפקידו, אחרי ששיעור ההצבעה בבחירות לפרלמנט שנערכו בסוף השבוע עמד על נתון עלוב של 8.8% – עדות לדבריהם לחוסר האמון הקשה בממסד הפוליטי. מספר המשתתפים הנמוך נובע מחרם שהטילו רוב מפלגות האופוזיציה על הבחירות, בטענה שמדובר בלא יותר מאשר הצגה שנועדה לבצר את אחיזתו של סעיד בשלטון.
6 צפייה בגלריה
נשיא תוניסיה קייס סעיד
נשיא תוניסיה קייס סעיד
נשיא תוניסיה קייס סעיד. יותר מ-50% עדיין תומכים בו
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
תוניסיה בחירות ל פרלמנט רק 8.8% הצבעה בקלפי
תוניסיה בחירות ל פרלמנט רק 8.8% הצבעה בקלפי
רק מעטים נענו להפצרות. בקלפי בתוניסיה, אתמול
(צילום: AP )
ההימנעות הכמעט מוחלטת של אזרחי תוניסיה מהגעה לקלפיות נתפסת כעדות לאכזבה העמוקה האוחזת בקרב רבים מהם בדיוק 12 שנה אחרי המהפכה שבה הודח מהשלטון זין אל-עבדין בן עלי, הרודן ששלט במדינה ביד ברזל במשך 23 שנים. המהפכה ההיא הוציאה לדרך את גל ההפיכות של "האביב הערבי", שבו הודחו נשיא מצרים חוסני מובארק, שליט לוב מועמר קדאפי ונשיא תימן עלי עבדאללה סאלח. זה גם היה אות הפתיחה של ההתקוממות העממית בסוריה, שהפכה למלחמת אזרחים עקובה מדם.
בשנים הראשונות שלאחר הדחת בן עלי סימנו במערב את תוניסיה כסיפור ההצלחה היחיד שהניב "האביב הערבי", המדינה הערבית היחידה שאכן הולכת ונעשית דמוקרטיה תוססת בעקבותיו, אבל בשנתיים האחרונות נרשם בה שינוי כיוון ממשי ונראה כי היא הולכת וחוזרת לשלטון יחיד: ביולי אשתקד הקפיא הנשיא סעיד את פעילות הפרלמנט ופיזר את ממשלתו, בצעד שאותו כינתה האופוזיציה "הפיכה", ומאז הוא שלט מכוח צווים, הדיח עשרות שופטים וצבר עוד ועוד כוח.
ביולי השנה הביא סעיד, משפטן שנבחר לנשיא ב-2019, לאישורה של חוקה חדשה לתוניסיה, וחוקה זו, שאותה ניסח בעצמו, מפחיתה דרמטית את סמכויות הפרלמנט והופכות אותו לכפוף לנשיא ולמעשה לנטול השפעה משמעותית על הממשלה. סעיד טען כי מדובר בשינויים הדרושים כדי לחלץ את תוניסיה משנים של שיתוק פוליטי וקיפאון כלכלי, אבל מפלגות האופוזיציה טוענות כי במעשיו הוא יצר למעשה שלטון של איש אחד.
6 צפייה בגלריה
תוניסיה בחירות ל פרלמנט רק 8.8% הנשיא קייס סעיד אחרי שהצביע
תוניסיה בחירות ל פרלמנט רק 8.8% הנשיא קייס סעיד אחרי שהצביע
הנשיא סעיד אחרי שהצביע בסוף השבוע. טוען שהשינויים הכרחיים ליציאה מהקיפאון
(צילום: AP )
6 צפייה בגלריה
תוניסיה בחירות ל פרלמנט רק 8.8% מתנגדי הנשיא קייס סעיד קוראים לו להתפטר
תוניסיה בחירות ל פרלמנט רק 8.8% מתנגדי הנשיא קייס סעיד קוראים לו להתפטר
מפגינים נגד סעיד החודש בקריאה: "לֵךְ!"
(צילום: רויטרס )
אתמול בבוקר עוד הפציר סעיד באזרחיו לצאת לקלפיות ולהצביע, אבל רק מעטים מהם נענו לקריאה. תוניסאים רבים רואים בפרלמנט החדש גוף לא רלוונטי, וסבורים כי ההצבעה היא רק דרך להסיח את דעתם מהמשבר הכלכלי המקשה את חייהם. "למה שאצביע?", שאל למשל עבד אל-חמיד נאג'י, אזרח תוניסאי שישב אתמול בבוקר ליד אחת הקלפיות. "בבחירות הקודמות הייתי הראשון להגיע, אבל עכשיו זה לא מעניין אותי".
מפלגת האופוזיציה הגדולה במדינה, "חזית ההצלה", הדגישה הבוקר כי שיעור ההצבעה העלוב מעיד שלנשיא סעיד אין לגיטימציה ושעליו להתפטר מתפקידו. בתוניסיה מציינים כי באופן סמלי שיעור ההצבעה נמוך כל כך, עד שגם שיעור האינפלציה לחודש נובמבר – 9.8% – גבוה ממנו. בשנת 2019, לשם המחשה, עמד שיעור ההצבעה על כ-40%. כעת קוראת "חזית ההצלה" לתוניסאים לצאת להפגנות ענק ברחבי המדינה ולקיים שביתות-שבת, וגם מפלגת האופוזיציה הגדולה "חוקה חופשית", שמנהיגה הוא תומכו של הרודן לשעבר בן עלי, קוראת לנשיא להתפטר.
6 צפייה בגלריה
תוניסיה בחירות ל פרלמנט רק 8.8% הצביעו ספירת קולות
תוניסיה בחירות ל פרלמנט רק 8.8% הצביעו ספירת קולות
סופרים קולות אתמול. פחות מעשירית מבעלי זכות הבחירה השתתפו
(צילום: EPA )
6 צפייה בגלריה
תוניסיה בחירות ל פרלמנט רק 8.8% הצבעה בקלפי
תוניסיה בחירות ל פרלמנט רק 8.8% הצבעה בקלפי
על המדפים חסרים מצרכים, יותר תוניסאים מסתננים דרך הים. בקלפי אתמול
(צילום: AP )
הטלת הספק הפומבית בלגיטימיות של סעיד היא בעיה משמעותית עבורו: בימים אלה מנסה ממשלתו לקדם רפורמות כלכליות לא-פופולריות הכוללות בין השאר קיצוצים בסובסידיות כדי לזכות בחבילת חילוץ כלכלית בינלאומית. במהלך מגפת הקורונה התכווצה הכלכלה התוניסאית ביותר מ-8%, וההשתקמות שלה מאז איטית למדי. מצרכי יסוד שונים, בהם תרופות ומוצרי מזון כמו סוכר, אורז וחלב, נעלמו מהמדפים, ומספרם של התוניסאים המנסים להגר לאירופה דרך מסע הסתננות מסוכן בים התיכון הולך וגדל.
למרות הקריאות נגדו, סקרים מלמדים כי סעיד עדיין נהנה מתמיכת יותר מ-50% מהתוניסאים. תומכיו סבורים כי הצעדים שנקט בלתי נמנעים על רקע הקיפאון הכלכלי, העלייה בשיעור האבטלה, הירידה בכוח הקנייה והמיאוס שחש הציבור כלפי האליטה הפוליטית. הם מאמינים כי שינויים שהכניס בחוקי הבחירות ושאמורים לתת כוח רב יותר למועמדים עצמם מאשר לרשימות פוליטיות שאליהן משתייכים הנבחרים יגבירו את המחויבות של המחוקקים לבוחר, משום שהם יאלצו אותם לתת לו דין וחשבון ביתר שאת.