הבכירים שבמרכז הכוונת: את מתקפת הפתע הרצחנית של חמאס על ישראל החל מוחמד דף (58), מי שמכונה "רמטכ"ל חמאס", לתכנן כבר לפני שנתיים - אחרי מבצע שומר החומות. כך סיפר מקור לעיתון היוצא לאור בלונדון, "א-שרק אל-אווסט". לדברי אותו מקור, ההחלטה התקבלה במשותף על ידי דף ומנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר. "שותפי הסוד לתכנון המבצע בהנהגת חמאס היו בודדים", אמר. במערכת הביטחון בישראל נחשב דף לאחד מבכירי המבוקשים, אם לא הבכיר שבהם.

7 צפייה בגלריה
מוחמד דף
מוחמד דף
דף ותקיפות צה"ל ברצועה. החל לתכנן את מתקפת חמאס לפני שנתיים
(צילום: MAHMUD HAMS / AFP)
הכותרת
המחדל, הלחימה, וההבטחה: מאחורי הקלעים של פעילות שב"כ
20:20
המחבל שהקים ועומד בראש גדודי עז א-דין אל-קסאם – הזרוע הצבאית של חמאס, ניצל לפחות חמש פעמים מניסיונות חיסול, שבהם איבד עין, רגל ויד. הכינוי "דף" – בערבית: אורח – הוצמד לשמו מאחר שהוא נוהג להתארח כל יום במקום אחר מחשש שיאותר ויחוסל.
דף, שהיה כלוא בעבר בישראל והצליח להימלט בתחילת האינתיפאדה השנייה, נחשב ל"מהנדס" שתיכנן את בניית מנהרות חמאס ולמי שעל ידיו דמם של כ-50 ישראלים בסדרת פיגועים שהוציא כנקמה על חיסול "המהנדס" יחיא עיאש.
במבצע צוק איתן, בניסיון להתנקש בחייו של דף, נהרגו אשתו ושניים מילדיו, וגם במלחמה הנוכחית הפציץ צה"ל מהאוויר את בית אביו של דף. לפי הדיווחים, אחיו של דף, עבד אל-פתאח דיאב, נהרג עם בנו מדחת ונכדתו חלא באותה תקיפה, ובני משפחה נוספים נקברו תחת ההריסות.
וצה"ל אינו מתכוון להרפות. גם ביממה האחרונה הותקפו מאות מטרות ברחבי הרצועה, ובהם פירי מנהרות, מפקדות צבאיות, מחסני אמצעי לחימה ועמדות שיגור פצצות מרגמה וטילי נ"ט. צה"ל אמר כי הותקפו גם חמ"לים, תשתית ומפקדות של מנגנון החירום של חמאס, שפרס חסימות המקשות על תושבי עזה להתפנות לדרום הרצועה - ובכך מונע מהם להגן על עצמם. "בנוסף הושמדו מתחמים ומפקדות צבאיות של מנגנון הביטחון של חמאס, שאחראי למשילות ארגון הטרור ברצועה ולמעצרם וכליאתם של מתנגדי חמאס", נמסר.
בדוח שפרסם אתמול משרד הבריאות בעזה הוא הודיע כי עלה מספר ההרוגים ברצועה ליותר מ-5,700 ומספר הפצועים ליותר מ-16 אלף.
את מספר העקורים ברצועת עזה העריך משרד הבריאות בכ-1.4 מיליון. עוד עולה מהדוח ש-42% מיחידות הדיור ברצועה נהרסו עקב התקיפות האוויריות ושעשרה מתוך 35 בתי החולים ברצועת עזה איבדו את יכולתם לפעול. "ישראל משתמשת בנשק שלא ראינו במלחמות קודמות", אמר דובר בית החולים אל-אקצא בעזה.
7 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
סינוואר. מסתתר ברשת המנהרות ברצועה
(צילום: Mohammed ABED / AFP)
7 צפייה בגלריה
חאלד משעל
חאלד משעל
משעל. נמצא על הקו שבין טורקיה לבקטאר
(צילום: AP Photo/Osama Faisal, File)
7 צפייה בגלריה
מנהיג חמאס איסמעיל הנייה נפגש עם עיתונאים זרים בעזה
מנהיג חמאס איסמעיל הנייה נפגש עם עיתונאים זרים בעזה
הנייה. על הקו בין טורקיה וקטאר
(צילום: AP)
וישראל אינה מתכננת לעצור כאן. מלבד דף, ישנם עוד כמה מבכירי חמאס שמוגדרים בני מוות, אחרי הטבח הנורא ביישובי עוטף עזה. הבולטים שבהם הם יחיא סינוואר (61), ראש חמאס ברצועת עזה וממייסדי הזרוע הצבאית של הארגון. בשנת 2017 החליף סינוואר את איסמאעיל הנייה בתפקיד מנהיג חמאס בעזה, והוא אחד האחראים למתקפה על ישראל ב-7 באוקטובר. ככל הידוע סינוואר, כמו דף, מסתתר ברשת מנהרות חמאס ברצועה. לפי דיווחים פלסטיניים, במהלך ההפצצות מתחילת המלחמה הופצצה דירתו של אחיו, חאמד סינוואר, בבורג' חמד בחאן-יונס, ומספר הרוגים נמצאו במקום.
סינוואר נידון לארבעה מאסרי עולם בכלא הישראלי, אך שוחרר בשנת 2011 במסגרת עסקת שליט. בספטמבר 2015 כללה אותו ארצות הברית ברשימה השחורה של "טרוריסטים בינלאומיים".
7 צפייה בגלריה
ארכיון. מימין חאלד משעל, סאלח אל-ערורי מרואן עיסא (מסומן באדום) ואחמד ג'עברי
ארכיון. מימין חאלד משעל, סאלח אל-ערורי מרואן עיסא (מסומן באדום) ואחמד ג'עברי
ארכיון. מימין חאלד משעל, סאלח אל-ערורי מרואן עיסא (מסומן באדום) ואחמד ג'עברי
גם מרואן עיסא (58), שמסתתר במנהרות הרצועה הוא אחד היעדים העיקריים שנמצאים על הכוונת של צה"ל. עיסא, שמכונה "איש הצללים", משמש כסגן ראש הזרוע הצבאית של חמאס ונחשב ליד ימינו של דף. גם את עיסא ניסתה ישראל לחסל בעבר. ב-2006, במהלך ישיבה עם דף ומנהיגים נוספים מהשורה הראשונה של הזרוע הצבאית, הוא הצליח להינצל. גם ב-2014 וב-2021 הופצץ ביתו פעמיים, ובאחת מאותן ההפצצות נהרג אחיו. בישראל אומרים שכל עוד עיסא חי, המלחמה הפסיכולוגית עם חמאס לא תיפסק.
שלושת בכירי חמאס הנוספים אינם נמצאים ברצועת עזה. סאלח אל-ערורי (57) חי כיום בביירות. אל-ערורי הוא מספר 2 בחמאס, וממונה על פעילות הזרוע הצבאית שלה ביהודה ושומרון. אל-ערורי ריצה כ-15 שנות מאסר בבתי כלא בישראל, ולאחר מכן גורש. הוא היה אחד מחברי צוות המשא ומתן להשלמת עסקת שליט, וב-2014 עמד מאחורי חטיפת ורצח שלושת הנערים נפתלי פרנקל, גיל-עד שער, ואייל יפרח ז"ל. לפני כמה ימים השתלט צה"ל על ביתו הנטוש של אל-ערורי בכפר עארורה שבאזור רמאללה ותלה עליו שלט שמודיע שהמקום הפך למתקן צבאי של שירות הביטחון הכללי.
7 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל השתלטו ביתו של מנהיג ארגון טרור חמאס שייח' סאלח אל-ערורי
כוחות צה"ל השתלטו ביתו של מנהיג ארגון טרור חמאס שייח' סאלח אל-ערורי
כוחות צה"ל השתלטו על ביתו של אל-ערורי
חאלד משעל (58), ששימש 21 שנים כראש הלשכה המדינית של חמאס ואחראי כיום על פעילות הארגון בחו"ל, נמצא על הקו שבין טורקיה לדוחה שבקטאר. בשנת 1997 נכשל המוסד בניסיון להתנקש בחייו של משעל על אדמת ירדן.
גם איסמאעיל הנייה (61), שב-2017 החליף את משעל בתפקיד ראש הלשכה המדינית של חמאס, נמצא כמוהו על הקו שבין טורקיה לקטאר.