הירי מהרצועה לטווח הגדול ביותר אי פעם: מערכת קלע דוד יירטה היום (שישי) רקטת "עייאש 250", ששיגר חמאס מרצועת עזה. היירוט היה בשמי הגליל התחתון.

חלקי היירוט נפלו באזור המפעלים הפטרוכימיים בקריית אתא והובילו לשריפה בשטח פתוח ובמפעל למחזור פסולת. עשן כבד היתמר באזור. בחיפה ובקריות לא נשמעה אזעקה, ופרצה בהלה גדולה לאחר הפיצוץ.
בעקבות היירוט והשריפה במפרץ חיפה אמר ראש העיר קריית אתא יעקב פרץ: "ישראל נמצאת במלחמה. אני קורא לתושבים להיות עירניים ולהישמע להנחיות פיקוד העורף. אנחנו סומכים על צה"ל".
בחמאס טענו כי "בתגובה לעקירה ולמעשי הטבח באזרחים, גדודי עז א-דין אל-קסאם פוצצו את מפקדת מרחב הצפון בצפת באמצעות טיל 'עיאש 250'". אבל למעשה, רקטת "עיאש 250" ששיגרו יורטה כאמור על ידי מערכת קלע דוד, המכונה גם "שרביט קסמים".
הרקטה למרחק 250 ק"מ - הארוכה ביותר בארסנל של חמאס - נקראת על שם רב המחבלים, ה"המהנדס" יחיא עיאש. בחמאס עשו בה שימוש לראשונה במבצע "שומר החומות", לפני שנתיים, אז טענו ששיגרו אותה לעבר שדה התעופה רמון.
4 צפייה בגלריה
תיעוד ממקום נפילת הרקטה בחיפה
תיעוד ממקום נפילת הרקטה בחיפה
עשן כבד מיתמר בקריית אתא, בעקבות פגיעת חלקי יירוט במפעל
(צילום: גיל נחושתן)
4 צפייה בגלריה
תיעוד ממקום נפילת הרקטה בחיפה
תיעוד ממקום נפילת הרקטה בחיפה
הכוחות במקום השריפה בקריית אתא
(צילום: גיל נחושתן)
4 צפייה בגלריה
יירוטים בקריות
יירוטים בקריות
(צילום: ירון דרוקמן)
4 צפייה בגלריה
יירוטים בקריות
יירוטים בקריות
היירוט, על ידי קלע דוד
(צילום: ירון דרוקמן)
הפעם הראשונה שבה קלע דוד יירטה רקטות מעזה הייתה לפני חמישה חודשים, אז יורטה רקטות ששוגרו לתל אביב ולירושלים - שש שנים אחרי הכרזת המערכת כמבצעית. עלות כל מיירט במערכת זו נאמד במיליון דולר.
המערכת מיועדת להתמודד עם איומים משמעותיים כגון רקטות כבדות וטילים בליסטיים בשכבה שבין כיפת ברזל (פצמ"רים, קסאמים וגראדים) לבין "חץ 2" ו"חץ 3" (טילים ארוכי טווח, בעיקר מאיראן, שנעים מחוץ לאטמוספירה). קלע דוד אינה ניידת כמו כיפת ברזל, אלא נייחת ועם כיסוי ארצי, בדומה למערכת החץ.

דרישה מנתניהו: נשקים להגנה אזרחית בצפון

על רקע השיגור לצפון, ואחרי ימים מתוחים בגזרה שכללו אזעקות, ירי טילי נ"ט וחדירה מלבנון, ל-ynet נודע כי 19 ראשי עיריות ומועצות בגליל כתבו לראש הממשלה בנימין נתניהו ודרשו ממנו לחלק נשקים להגנה אזרחית בקו העימות. על המכתב חתומים ראשי הערים של נהריה, קריית שמונה ומעלות-תרשיחא, וראשי המועצות המקומיות והאזוריות.


"אנו נמצאים באחת השעות הקשות שידעה המדינה", כתבו לנתניהו. ראשי הרשויות. "בקו העימות נערכים בכל החזיתות על מנת להגן של תושביהם ויישוביהם. על כן אנו דורשים כי יחולקו באופן מיידי 5,000 רובי סער וציוד נדרש לקצינים, יוצאי יחידות קרביות, חיילים בוגרי רובאי 07 גם אם הם אינם מחויילים ו/או חברי כיתת הכוננות.
"באמצעות בוגרי הסיירות המובחרות ומילואימניקים מיומנים גם אם אינם מחויילים, ובכל גיל, נוכל ליצור הגנה אזרחית מקיפה, זמינה ומיומנת בעת תחילתה של מערכה רב זירתית. אנו עשויים למצוא עצמנו בימים הקרובים לפני 'שומר חומות 2', בעיצומה של מלחמת העצמאות השנייה של מדינת ישראל. לכן, עלינו להתעלות מעל הבירוקרטיה ולהירתם כולנו למשימה, ויפה שעה אחת קודם".
איציק אוחנה, רכז ביטחון שוטף באחד המושבים בעמק יזרעאל, סיפר: "שני המאבטחים שלנו בכניסה צריכים להגיד 'הגומל'. לא האמנו שזה יגיע עד לעמק, זה פגע בקיר חיצוני של בית לא מאוכלס. הוא עשה חריץ בבית, מפחיד שטילים מגיעים עד לכאן. שמענו אזעקה ואמרתי 'זה לא יכול לקרות'. ואז ראינו את היירוט מעלינו, חלקים של המיירט התחילו להתפזר כאן, אבל אין נפגעים".