1 צפייה בגלריה
רון דרמר ובנימין נתניהו
רון דרמר ובנימין נתניהו
ארכיון. רון דרמר ובנימין נתניהו
(צילום: שחר עזרן)
את תקוותו לפתרון הסחרור שאליו נקלעה ישראל בחודשיים האחרונים תולה ראש הממשלה בנימין נתניהו לא בשר המשפטים יריב לוין, לא ביו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן, ואפילו לא בנשיא המדינה יצחק הרצוג או במזכיר הממשלה יוסי פוקס. במשברים מסוג זה, כמו בכל סוגייה מאז'ורית אחרת שבה נתקל במהלך שנות כהונתו הרבות, נתניהו אוהב לשלוף מקורבים למשימות מיוחדות. הפעם זה רון דרמר.
רגע ההכרעה מתקרב ואיתו ההבנה שצריך לפעול עכשיו. מובילי המהפכה המשפטית הפחיתו בשבוע האחרון באופן דרמטי את מספר ההופעות שלהם בתקשורת, ומי משרי הממשלה הבכירים שכבר מדבר, מנסה לצנן את האווירה במסרים עמומים. אתמול (שלישי) נפגש שר האוצר בצלאל סמוטריץ' המבקר בארה"ב עם בכירי ההנהלה הבינלאומית של "סיטי בנק", אחד הבנקים הגדולים בצפון אמריקה, והתייחס בעברית לתחזיות הקודרות: "נדע להרגיע את הרעשים הפוליטיים בתקופה הקרובה. נגיע למתווה מוסכם שכולם יוכלו לחיות איתו. כולם זה לפחות המיינסטרים".
המסרים הללו משתלבים עם נתיבים מתונים אחרים שמבקש נתניהו לפתוח. הפעם, כאמור, האיש שגויס למשימה הוא דרמר, בעבר שגריר בוושינגטון, יועץ מדיני בכיר וכיום השר לנושאים אסטרטגיים. חשוב מכך: דרמר הוא מקומץ בודדים על פני הגלובוס שנתניהו מעריך וגם סומך עליו. הכנסתו לשדה המוקשים של המהפכה המשפטית מבשרת שראש הממשלה מתחיל להתייחס ברצינות לצורך הדחוף במציאת פתרון לתהליך ההתפוררות הכללית שמלווה את החקיקה.


דרמר אינו שר המשפטים וגם לא השר המקשר בין הכנסת לממשלה. הוא לא לקח חלק בשיחות להרכבת הממשלה ובדרך כלל נמנע מעיסוק פוליטי פנימי. עד כה הוא נחשב לאיש יחסי החוץ של נתניהו, שנהג להטיל עליו משימות, מורכבות יותר ופחות. בשבוע שעבר חזר דרמר מביקור בוושינגטון, ולא מן הנמנע שנשא איתו מסר נרעש המסביר את הכתף הקרה שמפנה ממשל ביידן ואת עיכוב ההזמנה לבית הלבן: כל עוד נמשכת הדהרה לעבר השינויים במערכת המשפט, נתניהו הוא פרסונה נון גרטה בארה"ב.
תקראו זאת שוב: האיש שבנה את מעמדו באמצעות היכרותו את ארה"ב וקשריו בה, האיש שנישא על דימויו כמדינאי בקנה מידה גלובלי, "ליגה אחרת", כפי שמיתג אותו קמפיין הליכוד, האיש הזה הפך לדמות לא רצויה בבירת ארה"ב.
צירופו של דרמר הוא מהלך הצלה, בבחינת לחיצת חירום על כפתור SOS. זה הכפתור שמתריע על אות מצוקה, זה הכפתור שרוצה פתרון. בימים האחרונים נכנס דרמר לנושא בהדרגה. כבר שבוע שהוא ויוסי פוקס מנהלים שיחות עם הנשיא הרצוג לקראת הצגת המתווה. נתניהו תולה בו תקוות. משימות מיוחדות, כבר אמרנו.
בתחום המודיעין מקובל לדבר על "סימנים מעידים". הפעלת דרמר היא סימן מעיד לכך שקצה סבלנותו של נתניהו כלפי המהפכה. הוא רוצה חילוץ בהול מהסיוט שאליו נקלע על ידי האגף הניצי של ממשלתו. לסחרור שאליו נכנסה ישראל, ולמעגלי הנזק המתרחבים והולכים, צריך לשים סוף. ודאי הבוקר, כשנגיד בנק ישראל פרופ' ירון אמיר, איש מתון ושקט בדרך כלל, מזהיר בראיון ל-CNN מההשלכות הכלכליות ההרסניות של המהפכה. כשאפילו הוא מתייצב מול מצלמה ואומר זאת לעולם, נתניהו מבין: דרוש פתרון. עכשיו.