2 צפייה בגלריה
מחאת עובדי משרד החוץ
מחאת עובדי משרד החוץ
מחאת עובדי משרד החוץ
הפתרון לסכסוך במשרד החוץ ימתין עד אחרי 1 בנובמבר לפחות, אבל נראה שוועד העובדים מותח את החבל עד הסוף: ראש הממשלה יאיר לפיד הודיע הבוקר (רביעי) לשר האוצר אביגדור ליברמן וליו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד כי החליט להשהות את הטיפול בסכסוך העבודה עם עובדי משרד החוץ עד לאחר הבחירות לכנסת.
בעקבות הפיצוץ במשא ומתן, העביר הוועד הנחיה לכלל העובדים שעלולה לפגוע במשלחת הישראלית שצפויה לצאת הערב למוסקבה כדי לפתור את המשבר מול רוסיה בסוגיית הדרישה להפסקת פעילות הסוכנות היהודית בשטחה. בהנחיה נכתב: "אנא היערכותכם לעצירת כל הטיפול בנושא הסוכנות, עקב החרפת עיצומים במשרד החוץ. הנחיות מפורטות ייצאו ביממה הקרובה. ועד העובדים".
עובדים במשרד החוץ נדהמו מהצעד החריף של הוועד. לדבריהם, "אם הוועד יפגע בנושא הסוכנות ברוסיה זה נזק ממשי למדינה. זה כבר חורג מכל מנדט של הוועד".
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
ראש הממשלה לפיד
(צילום: מארק ישראל סלם )
גורמים בסביבת לפיד, שמעורים בנושא הפיצוץ במשא ומתן, ציינו כי ועד עובדי משרד החוץ קיבל "הצעה היסטורית תקדימית" לפתרון המשבר, אך אפילו לא העביר אותה לעובדים לבחינה ופשוט דחה אותה. עוד ציינו הגורמים בסביבת ראש הממשלה כי לפיד טיפל באופן אישי מול ליברמן, והצליח להביא הצעה מעולה בתיאום מלא עם שר האוצר.
מנגד, בוועד עובדי משרד החוץ מציגים גרסה שונה, וטוענים שלפיד הודיע לבכירי משרד החוץ ולהסתדרות כי לא הצליח להביא הסכם לעובדים, מאחר שכשל בניסיונו לגייס את ליברמן להסכים להצעה שהגיש לעובדים.
גורמים בוועד העובדים אמרו: "יאיר לפיד משקר. המשא ומתן התחיל כבר במרץ אחרי שהסכסוך נפתח בנובמבר. אין קשר בין זה לבחירות. ההצעות הונחו הרבה לפני הבחירות. לא הוצעה לנו כל הצעה מסודרת ובשום שלב לפיד לא הגיש לנו טיוטת הסכם. לא נניח לשר החוץ לברוח מהאחריות שלו. הוגש מתווה להסכם שהועד אישר אותו עקרונית והיה נכון להיכנס למשא ומתן על-מנת לגבש את ההסכם עצמו, אך קיבלנו מסרים שיש קשיים ושאין לו הסכמה עם ליברמן.
הגורמים הוסיפו: "תהיה החרפה של המאבק. ברגע שתונח טיוטת הסכם נדון עליה. לצערנו הם ממשיכים במסכת שקרים והתחמקות מאחריות. יאיר לפיד בא למרוח. זה משרד שנתן לו את כל התשתית לעשות את ההצלחות שלו גם כשאנו בסכסוך בין אם זה פסגת הנגב, המלחמה באוקראינה וביקור נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. הוא בורח מאחריות ומנסה לגלגל האשמה על הועד".

מענק גלובלי על סך של 55 מיליון שקל

כפי שדווח לראשונה ב-ynet, מדובר במענק גלובלי על סך של 55 מיליון שקל, שהיה אמור לענות על רוב הדרישות של ועד עובדי משרד החוץ. הוועד טוען כי לפיד אכן הביא הצעה נדיבה שאותה גיבש ראש הסגל שלו דני וסלי, אך במשרד האוצר, טוענים בוועד, התנגדו לה ולכן היא ירדה מהפרק. בעקבות הודעת לפיד, ועד עובדי משרד החוץ החליט על החרפה משמעותית של המאבק.
יו"ר ההסתדרות בר-דוד איש בשיחה עם ynet כי השיחות קרסו ובשל כך ועד עובדי משרד החוץ מתכוון להעצים את המאבק. "הבעיות שם ארוכות שנים. יש סכסוך מתמשך כבר לפחות שש שנים, יש מאמצים גדולים לסגור את הפערים", אמר בר-דוד.
עובדי משרד החוץ מחריפים את המחאה: קמפיין אוטובוסים ארצי מפרסם סקר בו הציבור מעניק ללפיד ציון "נכשל"

בסביבת ראש הממשלה לפיד תקפו בחריפות את הוועד, והאשימו אותו בכך שפוצץ את המגעים בסירובו לקבל את ההצעה שהייתה יכולה להביא לסיום המשבר. עוד נטען בסביבת ראש הממשלה כי הוועד הוציא מאות אלפי שקלים על קמפיינים פוליטיים נגד לפיד.
הגורמים הוסיפו כי בניגוד לטענת הוועד, ההצעה שהגיש לפיד הייתה מתואמת עם שר האוצר ליברמן ומוסכמת עליו. "עובדי משרד החוץ קיבלו הצעה מדהימה, אך דחו אותה מבלי להביא אותה אפילו לידיעת העובדים. ההצעה הועברה לפני הבחירות והוועד דחה אותה כי חשב שלפיד יהיה סחיט בגלל הבחירות", אמרו בסביבת ראש הממשלה.
כעת מגבשים כאמור בוועד צעדי מחאה חריפים ושוקלים לבטלת את ועדת החריגים, להקשות על הנפקת דרכונים בשיא עונת הקיץ ואפילו לטרפד יציאת משלחות לחו"ל. בנוסף ייערך דיון בוועד שבו תיבחן בין היתר הפסקת הטיפול בכל מה שנוגע למשבר סגירת הסוכנות היהודית ברוסיה ובכלל זה יציאת המשלחת הישראלית למוסקבה.