בית המשפטי המחוזי בחיפה הרשיע הבוקר (יום ה') את קוסאי עבאס מעכו, הנאשם המרכזי בלינץ' האכזרי במור ג'נאשווילי ב-12 במאי 2021 במהלך מבצע "שומר חומות" בעיר. עבאס הורשע בעבירות חמורות של מעשי טרור של ניסיון רצח, יידוי אבן לעבר כלי תחבורה ובחבלה במזיד ברכב ממניע גזעני והתפרעות.
השופטים יחיאל ליפשיץ, גלית ציגלר ושמואל מנדלבאום הרשיעו את עבאס פה אחד בכל סעיפי האישום נגדו ודחו את טענתו כי ג'נאשווילי הוא "מחבל" וניסה לדרוס במתכוון את המפגינים הערבים. השופטים יקיימו בהמשך את שלב הטיעונים לעונש וגזר הדין.
2 צפייה בגלריה
הכרעת דין לקוסאי עבאס החשוד בביצוע לינץ' בעכו בזמן שומר חומות
הכרעת דין לקוסאי עבאס החשוד בביצוע לינץ' בעכו בזמן שומר חומות
הורשע בכל העבירות שיוחסו לו. עבאס בבית המשפט, היום
(צילום: גיל נחושתן)
2 צפייה בגלריה
מור ג'נאשווילי
מור ג'נאשווילי
ג'נאשווילי בבית המשפט, היום
(צילום: גיל נחושתן)
ג'נאשווילי סובל מנכות בעקבות התקיפה ועדיין עובר טיפולים. "המטרה שם הייתה לרצוח יהודי, המסר של בית המשפט היום חשוב, שדם יהודי לא יכול להיות הפקר במדינה", הוא אמר בתום הדיון. "אני זה שנפגעתי והם טענו, הסנגורים של המחבלים, שאני דרסתי ובאתי לפגוע בערבים ואני לאומן. הגדירו אותי מתנחל קיצוני, אני גר בעכו, לא ידעתי שזאת התנחלות. עברתי טבח, חבטו בי בלי סוף, בעיקר בראש ובפנים והיום אני סובל מפגיעות קוגניטיביות קשות".
לפני הדיון הוא אמר כי "עבאס זה המחבל היחיד שהואשם בניסיון רצח, היחיד מבין עשרות שעשו בי שפטים, חבטו וטבחו בגופי, גם כשכבר איבדתי הכרה והפסקתי להגיב. הייתה להם מטרה אחת – לרצוח אותי. לקחת נשמה יהודית. הם רצו וניסו לקחת את נשמתי ולא צלחו".
הוא הוסיף כי "הם הצליחו לקחת את נפשי. זו תקופה קשה ומרכבת שבה אני מתמודד ועובר גיהינום. משתדל להילחם ולא לוותר גם אם קשה. עברתי התקפות והאשמות קשות שאני מחבל ו'מתנחל קיצוני', כפי שהסנגור של המחבל הגדיר אותי. אמרו שאני אדם לאומן שרצה לרצוח ערבים ועשה פיגוע נגד ערבים ועבאס הגן על עצמו. עד הרגע האחרון הסנגור הטיח בי האשמות שווא והמחבל לא הראה טיפה של קבלת אחריות וחרטה".
לדיון הבוקר הגיע ג'נאשווילי מלווה באמו ובאחיו, בתומכים מתנועת "אם תרצו" ובעו"ד חיים בלייכר ממחלקת נפגעי עבירה של ארגון "חוננו". לדברי בלייכר, "בבית המשפט הוכח שהמחבל הכה את מור במקל בזמן שמור שכב פצוע שותת דם בין חיים למוות. אנחנו מברכים על הרשעת המחבל בניסיון לרצח ועשיית דין צדק".

זיהו שמדובר ביהודי – ותקפו

מלבד עבאס, שני תושבי עכו נוספים כבר הורשעו בניסיון הלינץ'. בילאל חילואני הורשע בהתפרעות ונידון במאי 2022 לשנת מאסר בפועל. אדהם בשיר הורשע במעשה טרור של חבלה בכוונה מחמירה, כשיידה אבן לעבר רכבו של ג'נאשווילי ופגע בחלקו האחורי של הרכב. הוא שבר באמצעות אלה את חלון הרכב, וזאת מתוך כוונה לגרום לג'נאשווילי חבלה חמורה, נכות או מום, והכול מתוך מניע לאומני-אידיאולוגי. בנובמבר 2022, נידון בשיר לעשר שנות מאסר בפועל, מאסר על תנאי וחויב לשלם לקורבן העבירה פיצויים בסכום של 150 אלף שקלים.

התובעים, עורכי הדין אוהד כהן ואבי פסטרנק, טוענים כי המתפרעים יידו תחילה אבנים לעבר מכת"זית משטרתית שהגיעה למקום כדי לפזר את המתפרעים, וחסמו את צומת באמצעות רהיטים וחפצים שונים. "המתפרעים שעמדו לאורך הרחוב זיהו רכב שבו נוהג יהודי, ותוך שהרכב בנסיעה הם יידו לעברו עשרות אבנים ופגעו בו במקומות שונים, לרבות בשמשת הרכב הקדמית", נכתב בכתב האישום. "בניסיונו להימלט מהמתפרעים, איבד הנהג היהודי שליטה על הרכב והתנגש בחומה בפינת הרחובות, תוך שהרכב פוגע בצעיר ערבי שעמד שם".
עוד נכתב באישום כי "בשלב זה, ומחשש לחייו, יצא הנהג היהודי מהרכב על מנת לברוח מהמקום, ואז הותקף באכזריות במוטות ברזל, אלות, חפצים שונים ואבנים שהושלכו לעברו. המתלונן הופל על הרצפה והוכה במקלות ואבנים, בין היתר על-ידי הנאשם עבאס, שהכה אותו בראשו באמצעות רגל של שולחן מעץ שמצא במקום. המתפרעים חדלו להכות את המתלונן רק לאחר שהגיע למקום השייח עבאס זכור, שדרש מהם לחדול.
"בו בזמן הצית אחד המתפרעים את הרכב, שנשרף כליל, וכל זאת תוך שהנאשם חילואני משלהב את ההמון וצועק 'הילד מת, הילד מת' – כשהוא מתייחס לצעיר הערבי שנפצע מפגיעת הרכב, וזאת בזמן שהצעיר כבר כמעט עומד על רגליו בתמיכת אחרים", נכתב.